Achteruitgaan van het beleid šŸ¤”

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
āš ļøDISCLAIMER HIER KOMEN VEEL WOORDEN AAAAH ENG SPANNENDāš ļø
Oke, hiervoor heb ik echt wat Belgen nodig die me kunnen aanvullen en verbeteren. Maar… er worden volgens mij wel echt dingen door elkaar gehaald. Vooral verwarrend voor de NLers onder ons, en correct me if im wrong maar:

Het Parket (vergelijkbaar met het OM in Nederland) is NIET ā€œde politiekā€ en bepaalt niet ā€œhet beleidā€. Wel bepalen zij hoe het beleid wordt uitgevoerd, en het parket Limburg wil dus eigenlijk vooral de bestaande wetten strenger handhaven.
Het parket, net als het OM in Nederland, doet uiteindelijk geen strafrechtelijke uitspraken. Of iemand daadwerkelijk wordt bestraft, beslist een rechter.
Volgens mij is er in deze zaken heeeeeel weinig en/of zwakke verdediging geweest… Veel verdachten zijn niet eens op komen dagen. Dat helpt een veroordeling snel in de hand. Daarnaast: zo’n illegale rave kan ook zĆ©ker een verzwarende maatregel zijn…

Ik denk dat je best een goede verdediging kan pleiten…
Daar komt ook het gelijkheidsprincipe op: Ook in Belgie moeten gelijke gevallen gelijk behandeld worden. Rechters toetsen aan de wet: al het drugsgebruik is in Belgie verboden. Maar volgens mij is het landelijke drugsbeleid in Belgiƫ*, in verhouding tot, eigenlijk progressiever dan in NL: het is gericht op preventie, hulp verlenen en minder straffen. Afhankelijk van de jurisprudentie (uitkomsten uit eerdere strafzaken): Als in een groot deel van Belgie geen straf wordt gegeven aan recreatieve gebruikers, is de kans groot dat verdachten in het Parket Limburg uiteindelijk worden geseponeerd/vrijgesproken, ondanks de eis van het parket. Wanneer in andere districten/provincies mensen veel zachter worden aangepakt maar 1 district veul strenger is, gaat dat in tegen de Grondwet Ʃn internationale verdragen. Het gelijkheidsprincipe/ wordt daarmee overschreden. Je hebt nog meer van zulke principes waarop een straf wordt bepaald en twee belangrijke zijn doelmatigheid en doeltreffendheid (weten jullie nog: de Eerste Kamer in Nederland moet nieuwe wetten hierop toetsen).
Het Parket geeft aan als doel te hebben om de volksgezondheid van Limburg te beschermen en hun veiligheid te waarborgen. Extreme drugsproblematiek kan best een goede reden zijn om zwaarder te handhaven… Maar zij moeten bij de rechter kunnen beargumenteren dat strenger straffen van de recreatieve gebruiker de volksgezondheid verbetert en drugscriminaliteit tegengaat (=doeltreffendheid). Of dat de problemen zo groot en urgent zijn dat er geen alternatieven zijn dan strenger straffen (=doelmatigheid). Proportionaliteit is er trouwens nog een: de straf mag niet te zwaar zijn tov het misdrijf (ā€œzwaarder dan nodig om het doel te bereikenā€). Het is gissen natuurlijk, maar volgens mij zijn dit allemaal best duidelijke tekenen dat ā€œhet Parketā€ dit wel kan willen, maar dat dit niet meteen resulteert in strengere straffen voor gebruikers. Tel daar nog bij op dat de rechterlijke macht het helemaal niet aankan om zoveel kleine vergrijpen in behandeling te nemen…

* Zowel de Federale Drugsnota uit 2001 als de Gemeenschappelijke Verklaring van de InterministeriĆ«le Conferentie Drugs uit 2010 bepleit dat straffen echt als laatste optie moet worden gezien. De Interfederale Strategie voor een Globaal en GeĆÆntegreerd Drugsbeleid 2024–2025 benadrukt dit nogmaals… Wel heeft de nieuwe regering in het regeerakkoord opgenomen dat ā€œdrugs altijd schadelijk zijn en er geen stappen worden gezet tot legaliseringā€. Daardoor kĆŗnnen parketten ook zo streng optreden. Nederland kent maar 1 ā€œparketā€, het OM. Hun uitvoeringsstrategie is niet het nultolerantiebeleid, maar het gedoogdbeleid. Parketten hebben dus veel meer vrijheid om binnen de kaders van de wet uitvoeringsstrategien te bepalen… De lokale context weegt daarin zwaar.
Zolang je niet dealt pakken ze het meestal gewoon af en laten ze je met rust. We hebben ook een naalden ruil centrum in Brussel voor dakloze heroine gebruikers. Ze delen ook schone meth pijpjes gratis uit. Er is ook een publieke ruimte waar je openlijk mag gebruiken waar politie niet binnen mag. Zo kunnen zorgverleners hun in het oog houden.

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Zolang je niet dealt pakken ze het meestal gewoon af en laten ze je met rust. We hebben ook een naalden ruil centrum in Brussel voor dakloze heroine gebruikers. Ze delen ook schone meth pijpjes gratis uit. Er is ook een publieke ruimte waar je openlijk mag gebruiken waar politie niet binnen mag. Zo kunnen zorgverleners hun in het oog houden.
Dus… mijn beeld dat het federale beleid eigenlijk relatief progressief is klopt wel een beetje?
Maar omdat jullie ā€œParkettenā€ best veel invloed hebben op hoe het beleid wordt gehandhaafd, kan het in praktische zin in BelgiĆ« enorm verschillen?

Ik las ook iets over ā€œgebruikersruimtenā€ in Luik en nog een stad, weet jij daar meer van? Of is dat dat laatste waar je op doelde.

Best goeie zaak dan. En wat me ook opviel: het federale beleid baseert zich vƩƩl meer op onafhankelijk onderzoek dan het NLse drugsbeleid. Dat laat zich veel meer leiden door de politieke opinie.

ljuv

DF-koningin
De schietpartij in Roosendaal zaterdagavond heeft voor veel onrust in de buurt gezorgd. - Omroep Brabant
Man: Het word eigenlijk normaal ,je moet er mee leven

Schietpartij Roosendaal - Omroep Brabant
Wilde westen vind je hier in onze mooie stad!

Welkom in Roosendaal met zero zero zero tolerance
… dit is toch echt iets compleet anders dan jouw voorbeeld waarin je een boete van duizende euros moet betalen omdat je ā€œiets meer dan een gram wiet opzak hadā€?

SoulAssassins

Badass junkie
… dit is toch echt iets compleet anders dan jouw voorbeeld waarin je een boete van duizende euros moet betalen omdat je ā€œiets meer dan een gram wiet opzak hadā€?
Dat klopt helemaal,met die post wil ik duidelijk maken dat heb beleid qua drugs echt afhankelijk is van de gemeente.
Het resultaat is dat ze niets dulden hier.
Vooral betreft het geweld op straat worden we kijkhard aangepakt ,in me slechte jaren kreeg ik openbaar slaag van de politie omdat ik een sleuteltje coke nakte in een hoekje.
Politie hier is best een flinke Caliber en next level.
No Mercy en ik lieg geen woord
Geen duizenden euros boete maar wel zeer dicht bij 1000 voor iets meer dan 5 gram ,ik 24 uur vast, auto in beslag ,sleutels en telefoon in beslag en daarna de rekening

Laatst bewerkt:

ljuv

DF-koningin
Dat klopt helemaal,met die post wil ik duidelijk maken dat heb beleid qua drugs echt afhankelijk is van de gemeente.
Dat valt dus best mee.

voor iets meer dan 5 gram
En dit is ook al heel iets anders dan ā€œiets meer dan een grammetje in bezit hebbenā€, het verhaal dat je eerst aangaf. Zelfs dan is de boete geen bijna duizend, maar €75 (5-30g).
TĆ©nzij… ze je vaker hebben gepakt met deze overtreding, je het niet alleen bij je had maar het prepareerde of rookte en daarbij overlast veroorzaakte. Iemand zonder dergelijke ā€œslechte jarenā€ hoeft zich hier geen zorgen om te maken heur.

SoulAssassins

Badass junkie
Dat valt dus best mee.

En dit is ook al heel iets anders dan ā€œiets meer dan een grammetje in bezit hebbenā€, het verhaal dat je eerst aangaf. Zelfs dan is de boete geen bijna duizend, maar €75 (5-30g).
TĆ©nzij… ze je vaker hebben gepakt met deze overtreding, je het niet alleen bij je had maar het prepareerde of rookte en daarbij overlast veroorzaakte. Iemand zonder dergelijke ā€œslechte jarenā€ hoeft zich hier geen zorgen om te maken heur.
Het hele grapje koste me 800 euro incl cursus die je verplicht moet volgen.
Maargoed degene die hier de boel heb dichtgegooid zaaide niks anders dan ellende.

Laatst bewerkt:

FerdFatoehaus

Badass junkie

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
@ljuv

Het onoplosbare probleem van BelgiĆ« is dat Vlaanderen, WalloniĆ« en het Brussels Gewest ieder z’n eigen wetten kunnen stellen. Daarbovenop kan elke provincie dit ook, en zelfs hun deelgemeenten. Heel verwarrend en conflicterend.

Voorbeeldje: ik draai shiften als vrijwillige peer support op technofeestjes en EDM-festivals. We bieden folders met informatie over allerlei soorten drugs aan, maar ook fysiologisch water, wegwerp-snuifbuisjes, plastic kaarten om je poeder fijn te hakken, condooms, etc.

In Limburg mocht al het snuifgerelateerde materiaal niet op de display van het standje liggen omdat het ā€œaanzet tot gebruikā€.
Dat terwijl onze missie is om objectief en zonder oordeel schadebeperking aan te moedigen. Een luisterend oor bieden, raad geven... Mensen gebruiken sowieso.

GHB-kits en pillensnijders mogen nergens te zien zijn, maar staan onder de stand, voor als iemand het oprecht zou kunnen gebruiken.

Maar het hangt echt af van de regio en de organisatie.

Allesofniets

Belezen gebruiker
Jullie politiek belijd gaat richting het onzo ,ik betaal me ook blauw als ik meer wiet op zak heb dan een grammetje.
En dan nog voorkomen omdat je natuurlijk een proces verbaal heb ,met wat geluk kan je de eerste keer 3 maanden schoffelen

Btw hier bestraffen ze je heus niet hoor met 3 gr wiet opzak!
Wat bijzonder triest dit
Dit was het artikel waarover ik het had šŸ˜‰.

Wel leerrijk om hier nu over mee te lezen šŸ¤—

Allesofniets

Belezen gebruiker
@ljuv

Het onoplosbare probleem van BelgiĆ« is dat Vlaanderen, WalloniĆ« en het Brussels Gewest ieder z’n eigen wetten kunnen stellen. Daarbovenop kan elke provincie dit ook, en zelfs hun deelgemeenten. Heel verwarrend en conflicterend.

Voorbeeldje: ik draai shiften als vrijwillige peer support op technofeestjes en EDM-festivals. We bieden folders met informatie over allerlei soorten drugs aan, maar ook fysiologisch water, wegwerp-snuifbuisjes, plastic kaarten om je poeder fijn te hakken, condooms, etc.

In Limburg mocht al het snuifgerelateerde materiaal niet op de display van het standje liggen omdat het ā€œaanzet tot gebruikā€.
Dat terwijl onze missie is om objectief en zonder oordeel schadebeperking aan te moedigen. Een luisterend oor bieden, raad geven... Mensen gebruiken sowieso.

GHB-kits en pillensnijders mogen nergens te zien zijn, maar staan onder de stand, voor als iemand het oprecht zou kunnen gebruiken.

Hier kunnen de veroordelingen of uitspraken op 50 km op een andere rechtbank dag en nacht schelen... Te zot voor woorden toch šŸ™„

ljuv

DF-koningin
@ljuv

ja maat maak gewoon 1 Parket en laat die het landelijke beleid uitvoeren en dan zijn ze er.

maar indd ook wel heel triest. Vooral het ff lekker šŸ”tjes pesten die toevallig op een feest waren om een punt te maken…

Allesofniets

Belezen gebruiker
ja maat maak gewoon 1 Parket en laat die het landelijke beleid uitvoeren en dan zijn ze er.

maar indd ook wel heel triest. Vooral het ff lekker šŸ”tjes pesten die toevallig op een feest waren om een punt te maken…
@ljuv ik volg je hier volledig in. Wat een zootje šŸ™ƒ

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter

Moet je dit eens lezen:

Klinkt overigens als fantastisch vrijwilligerswerk
Absoluut. Vorige week ook geslaagd voor mijn opleiding EHBDu (Eerste Hulp Bij Drank- en Drugsgerelateerde Ongevallen).

We zetten een prikkelvrije chillzone op, afgezonderd van de rest, met zitzakken, psychedelische decoratie, enzovoort. We geven ook fruit, of we luisteren, viben. Er staan ook veldbedjes voor mensen die bad gaan, waar we op letten.

Het is een laagdrempelige en anonieme bufferzone tussen de EHBO, waarmee we samenwerken om ook de minder serieuze gevallen te filteren of eventueel door te verwijzen.

Relmuis

Wijs gebruiker
Dat weten Limburgers ook wel, ben er zelf opgegroeid, maar je moet het niet te letterlijk in beeld brengen, of al te expliciet benoemen, daar houden ze niet van.
Daarentegen, als er ergens een jeneverfeestje is staan de ambulances al stand-by. :thinking:

Moet er voor de eerlijkheid bij zeggen dat ik een paar jaar geleden in een tent in Limburg was waar openlijk heel veel drugs gebruikt werden.
De politie wist daar natuurlijk van maar die grepen nooit in als je je maar fatsoenlijk gedroeg op straat.
Een grote bek opzetten is een echte afrader want dan gaat het mis.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Ze lijken daar in Belgisch Limburg volledig van het padje te zijn geraakt.
Tsjonge, wat een boetes...denken ze nou echt, dat de druk op justitiele vervolging minder gaat worden?! Tsssss wat een stupiditeit!

Snuffelaar

Badass junkie
Tripreporter
Vannacht stopte ik toevallig bij een tankstation in Heusden-Zolder om een capsule 6-APB af te wegen en wat Red Bull in te slaan bij het winkeltje. Omdat onze auto getinte ruiten heeft, besloot ik dit discreet op de achterbank te doen.

Precies op dat moment kwam er een politiebusje voorbij geslakt, dat niet bepaald subtiel schuin naar binnen zat te gluren. Gelukkig lag er naast me toevallig een net gekocht boek, dat voldoende cover bood om hen te doen optyfen.

Tijdens een momentje van zelfreflectie dacht ik even dat dit misschien not done is, mogelijks zelfs junkiegedrag. Maar hmm, het was discreet, ik was niet de chauffeur van dienst en viel niemand lastig.

Plots viel mijn Gulden.

Ooh, dit dorp ligt natuurlijk in Limburg.

1744611722732.gif

Ja, ik snap het nu wel, maar ga lekker iemand anders lastigvallen. Ik rij toch ook niet langs hun busje om te checken of ze hun ā€˜in beslag genomen’ cocaĆÆne nasaal onderzoeken in plaats van laboratorisch? Niet omdat ik geen rijbewijs heb maar uit principe en privacy.

Een beetje begrip van alle kanten kan deze wereld trouwens prima gebruiken.

Allesofniets

Belezen gebruiker
Vannacht stopte ik toevallig bij een tankstation in Heusden-Zolder om een capsule 6-APB af te wegen en wat Red Bull in te slaan bij het winkeltje. Omdat onze auto getinte ruiten heeft, besloot ik dit discreet op de achterbank te doen.

Precies op dat moment kwam er een politiebusje voorbij geslakt, dat niet bepaald subtiel schuin naar binnen zat te gluren. Gelukkig lag er naast me toevallig een net gekocht boek, dat voldoende cover bood om hen te doen optyfen.

Tijdens een momentje van zelfreflectie dacht ik even dat dit misschien not done is, mogelijks zelfs junkiegedrag. Maar hmm, het was discreet, ik was niet de chauffeur van dienst en viel niemand lastig.

Plots viel mijn Gulden.

Ooh, dit dorp ligt natuurlijk in Limburg.

Bekijk bijlage 65017

Ja, ik snap het nu wel, maar ga lekker iemand anders lastigvallen. Ik rij toch ook niet langs hun busje om te checken of ze hun ā€˜in beslag genomen’ cocaĆÆne nasaal onderzoeken in plaats van laboratorisch? Niet omdat ik geen rijbewijs heb maar uit principe en privacy.

Een beetje begrip van alle kanten kan deze wereld trouwens prima gebruiken.

Ik kwam zo eens terug met het openbaar vervoer met een zak vol...Gelukkig lagen er "comics" vanboven in mijn rugzak! Ik weet het mag niet, maar deden we vroeger (en nu) allemaal eens iets wat niet mocht šŸ¤­šŸ™ƒ.

Toen kwamen we nog met geluk weg, nu zijn ze opzoek naar de gebruiker šŸ˜‰. Dat is net mijn punt ivm het topic die ik gestart ben...

Is niet ok hoe het vroeger verliep (geen andere keus), maar het beleid dat men hier aan het voeren is gaat toch de verkeerde kant uit? Of ben ik nu helemaal aan het flippen zonder iets op...(toen ik blowde durfde ik wel eens flippen 🤭). En terecht, aankoop, smokkel is iets wat alles in stand houd, maar waar is de vrijheid die we jaren geleden (utopie) hadden šŸ«£šŸ¤”

• Like
Waarderingen: ljuv

Allesofniets

Belezen gebruiker
Elke grootstad heeft zo zijn probleemwijken.
Volgens mij is Rotterdam station ook niet veel soeps.
Probleemwijken? Als ik daar nu kom (bxl) , zie ik dat het "probleem" er meer aanwezig is dan de wijken die we vroeger kenden šŸ˜‰. Zoals eerder vermeld moet je idd niet meer afstappen aan 't zuid om naar je favoriete discoteka te gaan en terug te keren de dag nadien rnd de middag... 9 op 10 wordt je lastiggevallen 🤮 . In mijn jeugdigere jaren gingen wij daar vaak uit, dit is verleden tijd šŸ™„. Bxl is de charme van de wijken verloren of stilletjes aan toch.... Net zoals andere steden. Waaraan ligt dit? Ik heb er mijn eigen visie over maar ben benieuwd naar de meningen van anderen šŸ¤—

Bovenaan