4FMP als vervanger van MDMA na megadip

Dev

Newbie
Hallo,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, ik heb twee weken voor de jaarwissel MDMA gedaan, was super toffe ervaring. Helaas voor mij zat ik nog te dicht in de buurt van mn depressie (welke, voor de goede orde, nagenoeg over is), en mijn crash-dinsdag werd een megaharde crash-twee-weken.
Voor mij is MDMA voorlopig geen optie meer, dit is de prijs niet waard. Weer helaas voor mij, ben ik de enige die er zo last van heeft, de rest van de mensen met wie ik dit deed hadden niets/nauwelijks iets, dus die gaan lekker door.

Ik heb er erg veel last van dat ik niet mee kan/mag doen, ik merk nu al dat ik een paar mooie ervaringen achterloop. Normaal is dit niet zo erg als t wat vrienden zijn, maar m'n (laten we t kort houden:) vriendin doet ook mee, en ik word mega gespannen als ze t er over hebt, want ik wil ook meedoen (maar again, blijf steeds maar tegen mezelf zeggen dat t niet mag). Het is dus niet "omdat ik me gewoon weer even goed wil voelen", dat onderscheid kan ik moeiteloos maken.

Als alternatief kreeg ik 4FMP aangeraden, volgens de twee personen die me dit aanraadde is dit een alternatief met ongeveer hetzelfde effect, maar werkt het enigszins anders en is de dip veel minder en ook te doen voor mensen in mijn positie:
Het is niet vreemd dat je iets vermoeider zult zijn, je hebt tenslotte meer energie verbruikt, maar je hebt geen serotonine tekorten waardoor de gehate dinsdag dip uit zal blijven
- http://www.drugsinfoteam.nl/drugsinfo/research-chemicals/4-fmp/

Vermoeider kan ik wel hebben, ik ben gewoon erg bang dat ik weer twee weken grandioos vastloop. Zou ik dit als alternatief aan kunnen dragen, en dan doel ik voornamelijk op de crash t.o.v. mij? Zijn er dingen waar ik op kan anticiperen?

Ik snap dat de meest verstandige keuze is "doe t gewoon ff helemaal niet meer man", maar ik ga er echt aan onderdoor dat ik beperkt wordt door m'n state of mind (ik ben nogal koppig tov de nare gedachtes, ik zal er niet voor knielen, zware retoriek maar wel één die werkt) en de rest het wel kan doen, ik wil ook m'n leven weer oppakken, en met dit soort avonden kunnen meedoen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Vervelend dat je zo'n lange dip hebt gehad van MDMA, hoeveel had je genomen? Verstandig dat je nu een paar keer hebt overgeslagen. Wellicht weet je dat niet, maar je lichaam en hersenen hebben 3 maanden nodig om te herstellen van MDMA gebruik, dat geldt dus ook voor je vrienden die het nu vaker in korte tijd gedaan hebben.

Wat betreft 4-FMP, ik vind de dip daarvan veel minder erg als die van MDMA. Echter vind ik de high ervan ook veel minder leuk en vind het persoonlijk meer op speed lijken met een lichte ondertoon van MDMA. Sommige mensen vinden 4-FMP te gek, persoonlijk vind ik het niet heel spannend en doe het alleen als ik niet echt helemaal los wil gaan een avond.

Echt verstandig is 4-FMP gebruik nu ook niet, aangezien ook dit je serotonine voorraad aanspreekt net zoals MDMA dat doet. De dip lijkt dan misschien minder, maar het feit dat je zoveel last had van je laatste MDMA gebruik geeft alleen maar aan dat je beter even niks kunt doen wat een groot effect op je serotonine voorraad heeft. Dan kun je nog beter iets als speed doen bijvoorbeeld.

Dev

Newbie
Ik weet niet de exacte sterkte, het waren geen lichte en geen zware. Het was 1 keer, dus niet van overmatig gebruik. Twee van de mensen die het deden hebben amper last van de dip, waarvan m'n 'vriendin' dus niet eens een beetje (los van moe) (die zit, IMO dom, op de derde keer in 1.5maand en heeft alsnog niets).

Voor dit antwoord was ik al "bang". Ik zoek een alternatief voor de MDMA, want dat hele serotonine-gevoel is wat ze aanspreekt, niet het speed deel, dus dat is dan ook niet echt een optie dan.
Ik ga dan heel snel een oplossing moeten verzinnen hoe ik hier dan mee om ga, maar dat is niets drugsrelateerd (en dus niets voor hier).

Bedankt voor je reactie

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Sommige mensen zijn gewoon gevoeliger voor die dip dan anderen. Voor jou sowieso een teken om het minder vaak te doen. Verder kun je als je dan wel mdma doet wel iets lager doseren, dat zal de dip wel iets dragelijker maken waarschijnlijk. En slik naderhand 5-htp of tryptofaan, dat helpt je lichaam met serotonine aanvullen.

Fool

Badass junkie
Ik zou wel voldoende tijd laten tussen het slikken van MDMA en de 5-HTP supplementen, die combinatie brengt het risico op het serotonine-syndroom met zich mee.

Fool

Badass junkie
Persoonlijk zou ik er zeker 48 uur tussen laten, maar dat is omdat ik geen uitspraken durf te doen over enig gebruik na 24 uur. Sowieso brengen 5-HTP capsules meer risico met zich mee dan l-tryptofaan, want teveel van 5-HTP wordt állemaal omgezet naar serotonine en zal op die manier ook zijn eigen risico's meebrengen.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik heb 5-htp een tijd geslikt als de mdma uit was gewerkt en ik naar bed ging. ik heb daar gelukkig nooit problemen van ondervonden, maar nu ik beter snap hoe mdma werkt en hoe lang het nog in je bloed zit nadat het is 'uitgewerkt' ben ik daar wel mee gestopt. Minstens 24 tot 48 uur lijkt me een redelijke marge. Maar beter neem je gewoon tryptofaan, dat scheelt een hoop risico.

ooscaar

Wijs gebruiker
4-fmp is een aardige vervanger voor MDMA als je ook de dip wilt vermijden. Goed van je dat je de vorige paar keer MDMA hebt vermeden! Maar de belangrijkste tip, die je eigenlijk op elke voorlichtingswebsite vindt, is toch wel: niet nemen als je je niet goed voelt. Ook al zal de dip van 4-fmp veel minder zijn als die van MDMA, wanneer er een depressie op de loer ligt, zullen dergelijke drugs (MDMA, 4-fmp, speed, 6-apb, etc.) een grote kans met zich meebrengen dat de depressie weer opkomt, omdat je nou eenmaal je gelukstofjes opmaakt. Je geeft echter wel aan dat je depressie nagenoeg over is.

Mijn advies voor jou: als je iets wilt nemen, kies dan inderdaad voor 4-fmp, omdat dit een minder grote dip met zich meebrengt. Ook kun je kiezen voor speed, omdat dit nog veel minder je serotonine aanspreekt. Bedenk je wel dat alle drie de drugs een ander effect hebben. Voor welke van de drie drugs (MDMA/4-fmp/speed) je ook gaat, ik raad je aan om 5-htp en l-tyrosine te nemen na afloop.

Ik ben geen expert hierin, maar als je je aan volgend schema houdt, zit je redelijk veilig:

MDMA/4-fmp:

Zodra de drugs uit je lichaam zijn, laten we zeggen 72 uur na laatste inname, kun je zeker wel veilig beginnen met de inname van 5-htp en l-tyrosine. Begin er niet eerder mee, zeker niet als de effecten nog maar enigszins merkbaar zijn. Neem gedurende twee weken 500 à 1000 mg l-tyrosine een half uur voor je ontbijt of twee uur na je ontbijt. Neem gedurende deze twee weken ook 100 à 200 mg 5-htp een half uur voor het slapen gaan. Je kunt beiden ook best op een ander moment van de dag gebruiken, maar de aangegeven momenten zullen het beste werken. Zorg dat je de supplementen niet inneemt samen met ander voedsel, dat vermindert namelijk de opname.

Speed:

Hetzelfde geldt als bij MDMA/4-fmp. Wacht tot de drugs uit je lichaam is (T+72) maar neem nu gedurende 7 dagen dagelijks 1000 à 1500 mg l-tyrosine en eventueel 50 à 100 mg 5-htp.

BELANGRIJK:

- Nogmaals, geen 5-htp en l-tyrosine nemen als de drugs nog in je lichaam zitten.
- Geen 5-htp en l-tyrosine nemen in combinatie met anti-depressiva en elk ander middel dat je serotonine losmaakt.
- Ga niet gedurende lange tijd 5-htp en l-tyrosine nemen, alleen bij je drugskaters. Er bestaat discussie over of langdurige (onnodige) inname schadelijk kan zijn, dus wees niet je eigen proefkonijn. Alleen nemen om de voorraden weer aan te vullen. Gebruik het niet als anti-depressiva. Als je depressief bent, ga dan naar de dokter.
- 5-htp en l-tyrosine kunnen je kater verminderen, maar voorkomen niet de schade ten gevolge van MDMA/4-fmp/speed gebruik. Ga niet vaker nemen dan je anders zou doen.
- Neem 5-htp en l-tyrosine het liefste samen (dus allebei op één dag en niet alleen maar 5-htp of alleen maar l-tyrosine). Dit om te voorkomen dat de verhouding dopamine/noradrenaline/serotonine zoveel mogelijk in juiste verhouding blijft.

Ik denk dat je op deze manier, als je verder verantwoordelijk gebruikt zoals je al aangeeft, best zo nu en dan mee kan doen met drugs nemen zonder zo'n verschrikkelijke kater te hebben. 4-fmp en speed zijn dan dus wel betere ideeën dan MDMA.

Bobsacamano

Badass junkie
Wellicht is een andere drug ook wel een idee. Ik heb bijvoorbeeld laatst lage dosis 2CB gehad samen met een meisje op een feestje. Ik werd er ook knuffelig van minder love zeker maar ook wel veel energie maar minder pushy. Wellicht kun je het is proberen er is ook niet echt een dip zeg maar gerust geen enkele. En ik voel me de dag er na gewoon normaal en kan normaal slapen haha.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
5HTP werkt voor mij (en vele anderen) zeer effectief tegen een MDMA dipje, ze zeggen dat je na MDMA gebruik het beste een dagje kunt wachten met 5HTP nemen aangezien je anders risico loopt de nieuwe aangemaakte serotonine er meteen weer 'doorheen te schieten aangezien er nog een resthoeveelheid MDMA in je bloed zit op dat moment, probeer er altijd een dagje tussen te houden maar als ik me eerder erg naar ga voelen gooi ik de 5HTP er vrijwel meteen in en dan verdwijnt de dip binnen 10minuten voor mij.

Wat voor mij heel erg sterk uit maakt of ik een dip krijg en hoe hard die aan komt is afhankelijk van de hoeveelheid MDMA ik gebruik, bij 150mg heb ik vrijwel geen dip en bij 200mg meestal wel. Ook heb ik sterk het gevoel dat de plek waarop je MDMA gebruikt (of je je er ontspannen en op je gemak voelt zonder MDMA in je bloed te hebben) ook sterk invloed op hoe vervelend het dipje zal wezen. Alleen MDMA gebruiken als het een echt mooi moment er voor is dus.

Verder is voldoende tijd er tussen houden natuurlijk bevorderlijk om de dip tegen te gaan.

Wat verder ook nog een leuke/interessante en legale optie is is sint janskruid extract, dit plantextractje blokkeert de heropname van o.a. serotonine, dopamine en glutamaat en geeft dus milde effecten die vergelijkbaar zijn met antidepressivum. Wetenschappelijke artikelen zijn hier meestal wel aardig lovend over en in Duitsland wordt het zelfs klinisch voorgeschreven.

Echter wel oppassen met Sint janskruid, 5HTP forceert de aanmaak van serotonine terwijl Sint janskruid de heropname blokkeert en het kan dus verkeerd uitpakken mocht je deze combineren. Verder zorgt dit extract voor een versterkte werking van de lever wat er voor zorgt dat dit ook geen optie is voor de dames die aan de pil zijn, de pil wordt sneller afgebroken door het gebruik van Sint janskruid en dus onbetrouwbaar.

Wat verder nog relevant is is dat 4FMP waarschijnlijk een stuk minder gezond is dan MDMA aangezien er fluor in zit en dat het alsnog flink wat serotonine er doorheen werkt al doet deze dat minder dan MDMA, of het een goede vervanger is of niet kom je echter maar op 1 manier achter, de dip is een stuk minder in ieder geval.

Je kunt eventueel ook tryptofaan proberen, het argument om dit te gebruiken i.p.v. 5HTP is dat het lichaam zelf kan bepalen hoeveel het hiervan omzet in stoffen zoals dopamine en serotonine terwijl 5HTP de aanmaak van serotonine forceert wat waarschijnlijk een stukje minder gezond is.
Een sterk tegenargument voor 5HTP t.o.v. tryptofaan is echter dat tryptofaan erg langzaam wordt omgezet en dat het eten van fatsoenlijk voedsel waarschijnlijk evenveel effect geeft terwijl de omzet bij 5HTP wel aanzienlijk is. 5HTP is dus handiger korte termijn kort na MDMA gebruik en tryptofaan is meer geschikte voor iedere dag lange termijn.

Bovenaan