4e Dode PMMA

martiinn

Newbie
Afgelopen week zijn in Zuid-Limburg twee jongeren van 20 uit Margraten en Sittard overleden na het gebruik van vervuilde of te sterke xtc. Dat is niet voor het eerst, meldt de politie.

Het aantal xtc-doden komt hiermee deze maand op drie. In het afgelopen half jaar zijn het er in totaal vier. Drie van de vier slachtoffers komen uit de gemeente Sittard-Geleen. Het vierde slachtoffer was een Maastrichtenaar.

Vervuild
Het Trimbos Instituut onderzoekt de vervuilde pillen en zegt dat er niet sprake is van één specifieke vervuilde pil, maar dat er meerdere soorten in omloop zijn. Er zouden al zes varianten zijn.

In drie van de vier gevallen was er sprake van een te hoge dosering MDMA (het actieve bestanddeel van xtc) in combinatie met PMMA (een vervuiling in de pillen). De werking van deze pillen is veel zwaarder dan wat gebruikelijk is.

Grote zorgen
Het Trimbos Instituut maakt zich grote zorgen. Zelfs in de hoogtijdagen van de drug in de jaren negentig waren xtc-doden zeer uitzonderlijk.

De regelgeving rond xtc is nog altijd een grijs gebied. Het is officieel verboden om xtc op zak te hebben, maar gebruikers mogen het nog wel laten testen. Dat kan op 25 plaatsen in Nederland. Het Trimbos Instituut raadt dat alle gebruikers dan ook aan. Kijk voor plaatsen waar je xtc kunt laten testen op drugs-test.nl.

Zuid-Limburg
De PMMA-pillen worden vooral aangetroffen in Zuid-Limburg. Een te hoge dosering MDMA komt in het hele land voor. Zo’n 80 milligram is normaal, maar in de verkeerde pillen zijn doseringen van 150 tot 200 milligram aangetroffen.

De politie gaat de komende tijd extra controleren op de handel en productie van xtc. Een speciaal rechercheteam is druk bezig de leveranciers op te sporen. Gebruikers krijgen het advies zeer terughoudend te zijn met het gebruik van de drug.

Zo'n bericht schrikt me best wel af. Ik haal mijn spul welliswaar altijd in Friesland of Zwolle, maar toch vind ik het een eng idee dat er pillen vervuild zijn. Ik ga volgende week vrijdag het weer na 2 maanden met vrienden doen. Nu zit ik toch te twijfelen. Wat denken jullie?

Amaranth

Bewuste gebruiker
Gewoon met een halfje beginnen zou ik zeggen. Testen is natuurlijk ideaal maar als dat niet gaat lukken begin dan gewoon met een halve pil, kan er weinig fout gaan.

Tufnut

Badass junkie
Met deze rotzooi is dat nou net niet zo. PMMA is er rottig stofje wat én langzamer inwerkt dan XTC en sneller overgedoseerd wordt. Als dat ook nog eens gecombineerd wordt met een behoorlijke dosis mdma, dan gaat het mis.
Dat halfje wat jij zegt is al volgens het bericht 75-100mg dat is een prima dosis als er niets ander bijzit. Maar die PMMA voel je nog niet als de MDMA al wel werkt. Bijnemen is dan heel gevaarlijk. Met nog een halfje zit je al op een normale dosis mdma voor een hele avond. Maar daarbovenop komt nog de PMMA....

Mensen, wees voorzichtig! Laat je pillen testen.

Snoepende-Neerlander

Belezen gebruiker
it'sme zei:
Ik houd het toch even voor gezien nu...........ik woon helemaal in het zuiden

Ja man, ik woon midden limburg, heb onlangs nog een paar duifjes gehaald waarvan ik weet dat die goed zijn want die heb ik al eerder gehad. Maar voorlopig koop ik f niks meer, en als ik koop laat ik ze natuurlijk eerst testen.

Ben best wel geschrokken van dit bericht.

Groenekruis

Bewuste gebruiker
ja idd, ik woon ook in het zuiden en schrik er ook van gelukkig heb ik mijn spulletjes al en zijn ze getest, en dalyk 2 maanden clean blijven :grin: ( he tufnut:P )

mrreno

Experimenterende gebruiker
Gewoon altijd pillen die je koopt laten testen! Geen uitzonderingen.

Pillen consumeren die niet door jezelf of door je moeder getest zijn is wat mij betreft onverantwoordelijk. Als iedereen z'n pillen liet testen dan was dit nooit gebeurd.

Ik weet hoe verleidelijk het is om die vlotte babbel van je dealer direct te geloven, maar er zijn altijd mensen die liegen. En trouwens, een vergissing is zo gemaakt.

Wat overigens niet weg neemt dat het natuurlijk heel triest is dat dit deze gebruikers is overkomen.

Wat mij betreft een mooi moment om eens te beginnen aan meer en betere voorlichting.

Groenekruis

Bewuste gebruiker
Bn ik mee eens, maar je zou tog is moeten bedenken, het kan de eerste keer wel getest zijn.. en dus de 2de keer als ze het zelfde kopen denken ze ja het zal wel goed zijn? maar wat de dealer er niet bij vertelrt, dat hij een ander zwaker of sterkere middel heeft.. dus moet je hem eigelijk opnieuw testen wat somige mensen dan niet doen...

Snoepende-Neerlander

Belezen gebruiker
ja, dat klopt wel.
Maar toch blijf ik er van overtuigd dat die rooie duifjes die ik laatst voor de 2de keer heb gekocht bij mijn dealer gewoon 'goed' zijn. Zodra hij een nieuwe lading heeft laat ik ze weer testen.
Dealers kopen hun waar vaak ook weer ergens in, en dat gaat vaak pas vanaf een groot aantal, 100 ofzo. Dus als ik 1 keer een duif heb gekocht bij die dealer en die is getest weet ik vrijwel zeker dat als ik voor de 2de keer die rooie duiven koop dat er niks aan de hand is.

Afgelopen vrijdag heb ik wel op vertrouwen een onbekende pil van een vriend ingenomen, witte diamantjes, dit was gewoon xtc. Maar na het bericht van die 4 doden weet ik vrijwel zeker dat ik voorlopig geen pillen meer slik die ik zelf niet heb laten testen! :kots:

Groenekruis

Bewuste gebruiker
ja oke, maar je weet niet hoeveel mensen er bij die dealer kopen?

dus weet je niet wanneer er een neiuwe lading is.

CestMoi

Ook ik woon in midden limburg, en wordt hier echt paniekerig van he. bleghh wat een zooii..
Ik laat mijn pillen altijd testen, maar dan nog man, je blijft er gewoon dood bij..
bahh ik vind dit soort berichten echt akelig. Werk binnen de psychiatrie en zie vaak zat hoe het kan aflopen, maar er dood bij blijven? No thanks.

dr0gz

Ik heb een aan tal keer pillen laten testen, het enige wat ze doen is een goedje erop en kijken in een map hoeveel mdma etc de pil bevat. Moest ook nog is 5 euro betalen :confused:

Een goeie site vind ik http://www.pillreports.com
Je selecteerd je land, daarna je provincie, en dan klik je aan waar je pil op lijkt. Eventueel kan je hem nog opmeten.

Als de pil niet op die website staat, of het niet duidelijk erop staat neem ik het niet.

Tufnut

Badass junkie
Tja, dat kun je doen. Je vergeet alleen dat dealers daar valse reports kunnen plaatsen. En dat de testservice een stuk precieser werkt.
Ze beginnen inderdaad met een zuurtest. Daarna meten ze alle maten van de pil, beoordelen de kleur, het randje, het logo enzovoort. Dit alles kun jij nooit zo goed als hun. Ook hebben ze een lab waar ze pillen die ze niet kennen heen sturen. Daardoor weten ze precies wat er in een geteste pil zit. Van beoordeelde pillen kunnen daardoor ook zeggen watn er gemiddeld inzit en binnen welke spreiding.

Ik adviseer je dus toch maar te testen. Die 5 euro is niet echt veel ofzo; tenminste niet als je daarmee je avond veilig stelt en al helemaal niet als je niet de volgende dode wilt zijn.

CestMoi

dr0gz zei:
Ik heb een aan tal keer pillen laten testen, het enige wat ze doen is een goedje erop en kijken in een map hoeveel mdma etc de pil bevat. Moest ook nog is 5 euro betalen :confused:

Je selecteerd je land, daarna je provincie, en dan klik je aan waar je pil op lijkt. Eventueel kan je hem nog opmeten.

Als de pil niet op die website staat, of het niet duidelijk erop staat neem ik het niet.

Ik weet niet waar jij je pillen laat testen, maar de meeste TC doen dit gewoon gratis uit preventief oogpunt..

Groenekruis

Bewuste gebruiker
ik zou niet weten waar ik mijn pille zou moete late teste (A) laate we dat maar aan H ( ze noem ik goeie vriend van mij) over laten

Als de regering nou is stopt met het te proberen stoppen van drugs gebruik en begint met goed voorlichten en er nog opener over te zijn zal het ok wel helpen. vroeger had je toch test punten bij feesten zelf? :grin:

Maak er maar 6 van van wat ik heb gehoord, vrienden van me zagen er 1 dood liggen op het strand bij Daydream en hebben navraag gedaan, bleek idd om verkeerde pillen te gaan, enkele uren daarvoor een meisje, wat een vriendin van me had gezien (ze legden een deken over haar hoofd en voerde haar in stilte af), schenen wat rondging op het feest ook verkeerde pillen te zijn.
Nogmaals, van het meisje is alleen via via gehoord, mijn vrienden hebben het van die jongen wel van het personeel zelf begrepen.
Heb dit topic nog niet helemaal doorgelezen dus sorry voor onnodige of dubbele reactie, heb er bovendien niet HEEL veel verstand van hoe de stoffen in een pil werken, maar mijn reactie is: Wat voor zieke geest maakt in godsnaam dit soort tikkels? :openmouth:

MaryJuanna zei:
Heb dit topic nog niet helemaal doorgelezen dus sorry voor onnodige of dubbele reactie, heb er bovendien niet HEEL veel verstand van hoe de stoffen in een pil werken, maar mijn reactie is: Wat voor zieke geest maakt in godsnaam dit soort tikkels? :openmouth:

Wat jij zegt spookt ook echt door mijn hoofd heen: Wanneer je weet dat er mogelijk mensen kunnen sterven door wat jij maakt, hoe kan je dan nog slapen?

it'sme

Belezen gebruiker
geld? Niet dat ik dit ervoor over zou hebben. Of diegene heeft zelf niet veel verstand ervan gehad en troep gemaakt. Buiten dat blijft het wel onze eigen verantwoordelijkheid wat we naar binnen kiepen, dus testen!

foreverinspace

Belezen gebruiker
dr0gz zei:

Zou liever 5 euro betalen dan hartattack te krijgen en mijn familie en nabestaanden achter te laten...

foreverinspace zei:
dr0gz zei:

Zou liever 5 euro betalen dan hartattack te krijgen en mijn familie en nabestaanden achter te laten...

Mee eens , geld heb je zo weer .
Je leven ben je dan helemaal kwijt :wink:

Bovenaan