Ik vind die tropische resort 'klinieken' zo'n onzin.
Ja, dan ben je even x weken op all inclusive vakantie waar je ook nog elke dag vermaakt wordt met activiteiten. Dan is het niet zo gek dat je drugs links kan laten liggen en je vermaakt.
Maar wat denk je dat er gebeurt als je de realiteit weer in stapt na die wellness vakantie
De detox voelde als all-inclusive vakantie. Daar hoefde ik werkelijk geen ene kut te doen. Ohja een keer de vaatwasser in-en uitruimen. En een keer het balkon vegen. En de algemene leefkamer stofzuigen. Maar dat was het dan ook 😂
Volgens mij bedoelt TS dat niet. Klinieken als Changes zijn echt geen resort waar je lekker gaat chillen. Eerder drillen

door de counselors als ik de verhalen mag geloven. Van 7:00 tot 20:00 in de weer met meetings en therapie. Mischien dat er in het weekend een uitstapje is hoor, als je eenmaal een paar weken binnen hebt gezeten.
Als ik het goed heb heeft
@LucidLucy in een Zuidfrikaanse kliniek gezeten.
Yes klopt! Je bent 12 uur per dag keihard aan het werk aan jezelf. In het weekend heb je vrij en dan was het vaak de ene dag een uitje. Dat verschilde van ergens gaan wandelen tot een toeristische trekpleister. Vaak wel de natuur in in elk geval.
De andere dag bbq en want ja, Zuid Afrikaanse cultuur he. En wat moet je anders in een land waar ossenhaas €12 de kilo kost. En buikspek nog geen €3 de kilo.
Is dit onzin? Ik heb deze discussie al best vaak gevoerd en mijn standpunt is dat het absoluut geen onzin is.
1. De kwaliteit van psychologen en ervaringsdeskundigen van vele "all-inclusive resorts" is ongekend. Er zijn slechts een handjevol Nederlandse klinieken die eenzelfde kwaliteit kunnen bieden volgens mij.
2. Je bent even compleet weg van alle zorgen in je eigen omgeving en kan je dus volledig storten op je herstel. Toen ik er zat is mijn vader overleden. Dat wist ik van tevoren, want hij was terminaal ziek. Was ik gebleven, was ik waarschijnlijk ook ergens in de weken die volgden (onbedoeld) doodgegaan aan de gevolgen van drugsgebruik.
Ik kreeg de keuze om terug te vliegen voor de uitvaart. Dat heb ik niet gedaan omdat ik mijn proces niet wilde onderbreken. Ik zou dan in de tweede week van mijn behandeling al terug zijn gegaan naar mijn oude omgeving in een intens emotionele sfeer. Dat is een ultiem recept voor terugval.
Had ik in Nederland gezeten, was ik veel makkelijker 'even' op en neer gegaan. Nu was dat een weloverwogen keuze.
3. Ik achtte het in Zuid Afrika onmogelijk om mijn dealer op het terrein te krijgen. Mocht ik rare kronkels in mn kop krijgen, was drugs regelen gewoon geen optie. Bij de lokale GGZ hier is het doodnormaal dat dealers af en aan rijden.
Maar wilde ik dan niet stoppen?
Jazeker wel. Maar als het moeilijk wordt, kan je hoofd ineens heel anders gaan denken en in een impulsief moment kan je dan misschien drugs regelen.
Nu had ik van het terrein moeten ontsnappen om in een onbekend land, waar blanken niet altijd even vriendelijk worden aangekeken en 25.000 moorden per jaar plaatsvinden, drugs te gaan regelen.
4. Veel mensen zijn suïcidaal en zien niet meer waar ze het voor doen als ze de kliniek in komen. Ik had daar prachtig uitzicht op de baai. Het spotten van dolfijnen, walvissen, zeehonden en pinguïns was aan de orde van de dag.
Kaap de goede hoop is het mooiste natuurgebied wat ik ooit gezien heb. Daar zijn we bij een van de uitjes naartoe geweest.
Ohja en dan de zonsopkomst en zonsondergang. Die zijn daar zo ontzettend kleurrijk.
Als er één plek is, om weer compleet op het leven verliefd te raken, dan is het Zuid Afrika wel!
5. De zorgkosten liggen lager dan in Nederland. Ik kreeg maar 28 dagen officieel vergoed vanuit de zorgverzekeraar. Toch heb ik 6 weken behandeling kunnen krijgen en daar niet voor hoeven te betalen. Rara hoe kan dat?
6. Als je het inneens in je kop haalt dat je voortijdig je behandeling wilt stoppen, wordt je gedwongen daar eens goed over na te denken.
Ze laten je dan echt nog even een tijdje nadenken waarom je in godsnaam 10.000km in een vliegtuig hebt gezeten om het niet af te maken.
Nu ga je weer 14 uur in een vliegtuig doorbrengen. En terugkomen kan je op je buik schrijven.
Ik heb zo meerdere mensen alsnog de keuze zien maken om te blijven.
Waarom wilden die mensen weg? Echt niet omdat het zo'n luxe all inclusive resort is hoor. Je wordt daar compleet gefileerd.
Helemaal met de grond gelijk gemaakt. En als dan eindelijk dat gigantische ego van je aan de kant is. Dan gaan ze het samen met je weer opbouwen.
Punt blijft dat je ergens zit buiten je normale omgeving en je dagbesteding ingevuld wordt door iemand anders. Dan is clean blijven een heel ander verhaal dan wanneer je weer thuis bent
Klopt. Ik heb het eerst ook op de 'eigen omgeving' manier geprobeerd. Daardoor gaf ik mezelf niet de kans en de focus om aan mezelf te werken.
Het heeft niet gewerkt.
Maar ook na Zuid Afrika ben ik teruggevallen. Het klopt dat je in een gat valt als je terugkomt. Daarom is het eigenlijk altijd aan te raden om naar een safe-house te gaan, je behandeling af te zwakken en daarna je verantwoordelijkheden weer op te bouwen.
Ik heb dat vanuit huis gedaan. Een weloverwogen keuze omdat ik en sterk sociaal vangnet om me heen heb die ook nog verstand hebben van verslaving.
Ik kwam al op meetings. Mijn moeder ging toen ook aal naar meetings voor naasten van verslaafden.
Ik had me al aangemeld voor de vervolg dagbehandeling van 2,5 dag per week.
Is het een slechte keuze geweest? Ik denk het niet. Ondanks dat ik mijn terugvallen heb gehad. Ik heb er altijd van geleerd. Zo kort mogelijk laten duren en meteen weer opstaan. Voor mij heeft dat gewerkt.
De valkuil van zulke behandelingen is wel dat het echte werk pas begint als je thuis bent.
Dit!
Dit geld voor elke behandeling trouwens!
Het echte werk begint pas als je behandeling klaar is. Dan moet je het inneens vanuit jezelf gaan doen. Zonder psychologen en groepsgenoten e.d.
Zie dat maar eens zelf in te vullen!
De reis heen en terug moet je Igg zelf betalen. 2000 euro meen ik....
Ik heb €1200 moeten betalen en dat was inclusief €300 medische borg. Daar hebben ze het e.e.a. van ingehouden voor medicatie en een bezoek aan de dokter. Ik heb daarvan nog een deel teruggekregen.
Ohja en je moet je eigen risico uiteraard nog aftikken. Maar dat moet hoe dan ook. Die van mij was er dat jaar al doorheen.
Maar de prijs is sterk afhankelijk van wat de vliegtickets op dat moment kosten. Maargoed dit valt in het niet vergeleken met de kosten die je zorgverzekeraar moet betalen. 😂