Professionele hulp bij 3mmc

Hallo allemaal,

Ik ben al best wel lang aanwezig op dit forum aanwezig om te lezen wat anderen mee maken als ik het vergelijk met mijn situatie, en na lange tijd toch besloten om mijn situatie te delen.

Ik ben 21 jaar en gebruik nu ongeveer 2 jaar 3mmc. Tussen elk gebruik hebben eerst altijd echt meerdere maanden gezeten en was ik er totaal niet mee bezig. Ik heb een jaar samen gewoond met mijn vriendin maar dat is nu 2 maanden uit waardoor ik weer op ‘mijzelf’ woon. Omdat ik mij hierdoor echt verrot heb gevoeld/voel en omdat ik nu op mijzelf woon, ben ik veel meer gaan gebruiken, vooral de afgelopen 2 weken. En dan heb ik het over bijna elke dag. Omdat dit dus eigenlijk een hele korte periode is denk ik zelf dat ik hier zonder proffesionele hulp mee kan stoppen.

Elke online verslavingstest geeft dezelfde 11 criteria waarvan je er 6 of meer moet herkennen voor een ‘ernstige stoornis’ en dat je direct hulp moet zoeken. Nu heb ik mijzelf herkend in 8 van die punten maar al die punten zijn misschien 1x voorgekomen. Eén voorbeeld hiervan is dat ik mij heel erg heb verslapen een jaar geleden waardoor ik 3 uur later op werk aankwam. Hierdoor herken ik dus wel het punt ‘door gebruik schiet je tekort op werk, school of thuis’ door die ene keer. Omdat dit bijna bij alles het geval is denk ik van ‘ja het is één keer gebeurt, moet ik dan nu ‘dringend’ hulp zoeken’’? En aan de andere kant zijn het wel acht van de elf punten die ik herken. Ik denk dus dat ik er nog zelf vanaf kan komen, door bijvoorbeeld het nummer van mijn dealer te verwijderen en dan is het gelijk klaar voor mijn gevoel. Ik heb geen idee hoe ik er verder aan zou moeten komen en via wie dus daarom maak ik mij ook minder zorgen over mijn verslaving. Omdat ik het nog zelf in de hand heb ondanks de vele hoeveelheden 3mmc de afgelopen 2 weken. Ik vind het heel heftig om mijzelf dan gelijk ‘verslaafd’ te noemen en dringend hulp te zoeken.

Wat zouden jullie van die gedrag vinden en hoe zou je dit noemen? En wat moet ik doen?

Nog een kleine correctie: ik heb mij verslapen vanwege het feit dat ik de nacht ervoor heb doorgehaald en niet meer kon stoppen. Zo was het ineens de volgende ochtend.

Pompoen

Bewuste gebruiker
Hee! Dat klinkt wel als verslaving /afhankelijkheid. Heb je wel eens proberen te stoppen en hoe ging dat? Ik heb een tijdje geleden hier ook mijn verhaal gedeeld met 3mmc, met de vraag naar tips om te stoppen. Ik heb toen hele fijne adviezen gekregen, die zou je eens kunnen lezen. In ieder geval goed dat je je verhaal deelt. Dat betekent dat je verandering wilt.

Ik was ook voornemens het eerst zelf te proberen zonder professionele hulp en dat lukt tot op heden nog steeds (al gebruikte ik niet dagelijks). Ik heb toen wel hele strakke afspraken met mezelf gemaakt mbt niet meer gebruiken en drinken (ook niet 1 keertje in het weekend). Er werd toen de tip gegeven: als je toch weer gebruikt, bel je meteen de huisarts voor hulp. En die tip zou ik jou ook willen geven. Als je denkt dat het zelf lukt, dan kun je dat proberen en start je per direct. Mocht blijken dat het toch niet lukt, dan is de verslaving dus hardnekkiger dan je nu denkt en is hulp geïndiceerd. Helpt dit?

Dus: stoppen, nummer verwijderen, tips/ervaringen met stoppen op het forum lezen, en bij toch nog 1 keer gebruik de huisarts bellen. Veel succes 💪

Damius

Bewuste gebruiker
Goedemorgen!
Moedig dat je de pen bent ingeklommen. Ten aanzien van de duiding van de verslavingscriteria; die blijven altijd subjectief, multi interpretabel, etc. Er is altijd een reden om toch een ‘nee’ te plaatsen bij bepaalde vragen uit het DSM handboek. Waar het om gaat is dat jouw onderbuik gevoel zegt dat het niet pluis zit op dit moment. Anders zou je dit topic niet hebben geopend. En de eerste stap is om naar jouw onderbuik gevoel te luisteren.

Je hebt een concreet aanwijsbare reden dat je meer bent gaan gebruiken; namelijk de relatie die is geëindigd. Dat is vervelend voor je. Het heeft je kennelijk dermate geraakt dat je je misschien onzekerder voelde, afgewezen, you name it. 3mmc werkt zwaar op je dopamine en dat maskeert dan dat stemmetje. ‘Zie je wel, je bent goed genoeg. Je mag er zijn en je mag je goed voelen’. Realiteit is dat je jezelf verder afwijst na het nemen van elke volgende lijn. Die cyclus moet je doorbreken. Het best is om je huisarts te bellen en erover in gesprek te gaan. Je gebruik is nog niet zo extreem. Maar benader dit nu anders. Wuif het niet weg, maak het ook niet groter dan het is, maar benut het als kans om nu een omslag te willen bereiken. Daar kan een professional prima bij helpen. Die helpt je met het inzien van jouw copingsmechanismen wanneer het goed of minder goed met jou gaat en vergroot ook jouw mentale weerbaarheid in bepaalde situaties, waardoor je niet meer in de val trapt waar je momenteel in zit. Je groeit dan echt als persoon.

Veel succes en houd ons op de hoogte :)

Dankjulliewel wel voor de reacties!

@Pompoen, ik heb wel eens geprobeerd om te stoppen ja zonder resultaat. Ik gebruikte sinds het begin altijd al samen met dezelfde vriend (sinds een paar weken dus ook alleen) en wij hebben wel is afgesproken dat we het dan 2 maanden niet zouden doen bijvoorbeeld. Ik had verder ook nooit last van cravings, ja op de avond zelf wel uiteraard maar niet dagen daarna, dus het was niet heel lastig om die 2 maanden uit te zitten. Ik denk anderhalve maand nadat wij dat hadden afgesproken, waren wij allebei best wel aangeschoten en was het al gauw ‘ah joh boeie, het is al anderhalve maand geleden’. Dit soort dingen hebben wij/ik wel een paar keer gehad en ik deed daar toen best luchtig over. Ik zag het niet zo als een probleem om het weer te gebruiken en het was ook niet moeilijk om er daarna weer lang vanaf te blijven.

Daarom denk ik ook dat ik mij er echt gewoon even overheen moet zetten de komende week en dan wordt het maar even kut. Maar dat ik dan van die craving af ben waar ik de afgelopen weken wel last van heb gehad. En dan is het zo makkelijk om te halen en denk je er niet eens zo overna en daar wil ik nu doorheen breken! Ik heb zojuist het nummer van m’n dealer verwijderd en elk appje waarmee ik zijn nummer nog kon achterhalen ook gelijk. Ik heb geprobeerd of ik nog ergens dat nummer kon vinden maar dat lukt niet dus hij is helemaal verdwenen! Nu dan even bikkelen, vooral de eerste dagen en hopelijk doorbreek ik deze fase! Dankjulliewel!

_shikantaza

Badass junkie
Dankjulliewel wel voor de reacties!

@Pompoen, ik heb wel eens geprobeerd om te stoppen ja zonder resultaat. Ik gebruikte sinds het begin altijd al samen met dezelfde vriend (sinds een paar weken dus ook alleen) en wij hebben wel is afgesproken dat we het dan 2 maanden niet zouden doen bijvoorbeeld. Ik had verder ook nooit last van cravings, ja op de avond zelf wel uiteraard maar niet dagen daarna, dus het was niet heel lastig om die 2 maanden uit te zitten. Ik denk anderhalve maand nadat wij dat hadden afgesproken, waren wij allebei best wel aangeschoten en was het al gauw ‘ah joh boeie, het is al anderhalve maand geleden’. Dit soort dingen hebben wij/ik wel een paar keer gehad en ik deed daar toen best luchtig over. Ik zag het niet zo als een probleem om het weer te gebruiken en het was ook niet moeilijk om er daarna weer lang vanaf te blijven.

Daarom denk ik ook dat ik mij er echt gewoon even overheen moet zetten de komende week en dan wordt het maar even kut. Maar dat ik dan van die craving af ben waar ik de afgelopen weken wel last van heb gehad. En dan is het zo makkelijk om te halen en denk je er niet eens zo overna en daar wil ik nu doorheen breken! Ik heb zojuist het nummer van m’n dealer verwijderd en elk appje waarmee ik zijn nummer nog kon achterhalen ook gelijk. Ik heb geprobeerd of ik nog ergens dat nummer kon vinden maar dat lukt niet dus hij is helemaal verdwenen! Nu dan even bikkelen, vooral de eerste dagen en hopelijk doorbreek ik deze fase! Dankjulliewel!
Je kunt altijd proberen om er zelf uit te komen. Je hebt nog niet zo heel lang gebruikt. Maar wees ook eerlijk als dat niet lukt en ga dan wel op zoek naar hulp,

Het voornemen om te stoppen werkte bij mij, hoe groot de overtuiging ook was. Wat wel hielp was dingen anders gaan doen. Geen alcohol meer, dingen mijden die triggerend waren, eventuele cravings accepteren en afleiding zoeken zodra ze opkwamen. "bikkelen" bracht me eigenlijk niets. Maar je vindt je eigen weg wel. Succes en blijf er over praten, al is het maar een bericht hier op DF.

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
waren wij allebei best wel aangeschoten en was het al gauw ‘ah joh boeie, het is al anderhalve maand geleden’. Dit soort dingen hebben wij/ik wel een paar keer gehad en ik deed daar toen best luchtig over.
Ja bekende dit...

Houd het deze keer scherp. Want verslaving is sneaky en voor je het weet denk je na 5 maand 'dat het wel weer een keer kan'. Niet dus.

Stop met drinken. Nummers verwijderen. Vertel mensen dat je stopt omdat je een probleem hebt. Om die redenen niet met gebruikersvrienden afspreekt, tenzij er afgesproken wordt dat het middelen vrij is en jouw keuzes respecteren. En het liefst neem iemand in vertrouwen waar je in alle eerlijkheid je ei kwijt kunt, want dat helpt echt.

Eerlijkheid = tegengif tegen verslaving

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Houd het scherp. Want verslaving is sneaky en voor je het weet denk je na 5 maand 'dat het wel weer een keer kan'. Niet dus.

Het is deze gedachten gang die mensen vaak tot een terugval brengt. Het kan wel weer een keertje is bloedjelink!
Gecondoleerd gebruik is na een verslaving slechts voor heel weinig mensen weggelegd!
Ga er liever van uit dat je na het stoppen met het middel in casu, je niet/nooit meer met dit middel kunt experimenteren.
Het moet echt voorbij zijn.
Dat is makkelijker voor je!

Bovenaan