MentalFucked zei:
Ik zoek in de richting van hoe drugs, in jouw geval Psychedelica jouw leven positief hebben beïnvloed.
Je negatieve en positieve ervaringen. (Niet allemaal, gewoon de beste eruit eigenlijk.)
Als je er blijvende schade er aan over hebt gehouden.
En je ervaring met eventuele psychoses.
Want mijn klasgenoten verbinden truffels/paddo's aan ''blijven hangen''.
Dus dat je in een psychose blijft voor de rest van je leven.
Dan, waarom je het het beste niet kan doen, maar als je het toch van plan bent welke maatregelen moet je van te voren treffen, etc..
Zoals beloofd zou ik hier nog op terug komen. Waar ik mee wil beginnen is dat psychedelica mij persoonlijk erg positief geholpen hebben, maar ik wil het gebruik ook niet verheerlijken want ik heb helaas ook minder positieve ervaringen in mijn directe omgeving meegemaakt. Psychedelica kunnen zeer confronterende inzichten geven en als je daar niet voor open staat ga je een helse ervaring tegemoet. Waar ik inmiddels van overtuigd ben is dat het maar voor enkele mensen is weggelegd om iets te leren van psychedelica, daarom probeer ik ook eigenlijk nooit mensen over te halen om met mij te gaan trippen. Sowieso is mensen overhalen iets te gaan gebruiken erg slecht natuurlijk. Sterker nog, mensen die nog nooit hebben getript en wel eens met mij willen trippen vraag ik vaak wel 10 keer of ze het zeker weten en er wel echt voor open staan.
Persoonlijk heb ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met psychedelica. Hoewel ik ook wel eens minder leuke of zelfs erg duistere trips heb gehad zijn dat vaak de trips geweest waar ik het meest over mijzelf te weten ben gekomen. Daarbij heb ik ook een hoop trips meegemaakt die gewoon overwegend leuk waren. Psychedelica hebben mijn leven op meerdere manieren veranderd.
Allereerst ben ik erdoor anders naar het leven gaan kijken. Vroeger vond ik zaken als geld verdienen, carriere maken, etc erg belangrijk. Als ik daar nu op terug kijk moet ik daar erg om lachen. Ik wil nog steeds wat bijdragen aan de samenleving, maar wil daarbij liever anderen helpen dan dat ik vooral met mezelf bezig ben. Mede hierdoor heb ik uiteindelijk ook besloten om ontwikkelingseconomie te gaan studeren. Enige nadeel hieraan is dat ik veel vrienden van vroeger ontgroeid ben omdat zij nog wel zoveel waarde aan geld verdienen hechten. Ik spreek ze nog wel eens, maar dan erger ik me eigenlijk altijd aan het feit dat alles bij hun om geld draait. Verder ben ik ook veel meer openminded geworden door trippen. Hoewel het als een cliche klinkt ben ik er spiritueler door geworden. Van overtuigd atheist ben ik veranderd in een agnost. Ik geloof nog steeds niet in een god, maar het ontkennen vind ik eigenlijk hetzelfde als stellig zeggen dat er wel een god is. Wie ben ik om te zeggen of een god wel of niet bestaat? Hoewel ik dus niet in god ben gaan geloven, geloof ik wel dat er meer is dan wij in onze dagelijkse realiteit kunnen waarnemen. Sowieso is realiteit een enorm subjectief begrip.
Ten tweede ben ik als persoon ook wel veranderd over de jaren heen door dingen die ik tijdens trips heb ik geleerd. Uitdagingen en moeilijke momenten tijdens trips zijn vaak een reflectie op uitdagingen waar je in het dagelijks leven tegenaan loopt. Zo ben ik veel rustiger geworden waardoor ik eigenlijk bijna nooit meer stress ervaar, ik heb geleerd me alleen nog druk te maken over dingen waar ik ook daadwerkelijk invloed op kan uitoefenen en ik ben veel meer met het moment bezig in plaats van eerdere ervaringen te over analyseren of teveel te plannen. Psychedelica hebben mij geleerd mijn gedachten te sturen en daarmee negatieve of nutteloze gedachtes te negeren.
Ten slot, hebben sommige trips mij echt geholpen om zaken waar ik op dat moment erg mee zat te overwinnen of vrede mee te sluiten. Zo heeft een trip mij wel eens geholpen met het verwerken van het overlijden van een dierbare, het uitgaan van een relatie en heb ik uiteindelijk een 6 jarige wiet verslaving gestopt tijdens een trip.
Al met al hebben psychedelica voor mij een enorme therapeutische waarde gehad naast de lol die ik eraan heb beleefd.
Helaas ken ik ook 2 minder leuke voorbeelden van vrienden van mij. Een goede vriend van mij waar ik het samen mee ontdekt heb begon een aantal jaar geleden steeds vaker drugs te gebruiken en dan met name wiet, psychedelica en mdma. Dit leidde er toe dat hij trip effecten begon te ervaren als hij nuchter was of geblowd had. In het begin leek het nog op een mooie bonus als het ware, maar helaas bleek dit al snel een psychose te zijn. Hij ging steeds meer buiten de realiteit leven en er waren geen normale gesprekken meer met hem te voeren. Uiteindelijk is hij een paar jaar gestopt met drugs gebruiken en het gaat gelukkig al lange tijd weer goed met hem. Recent heb ik ook een andere vriend tijdens een trip totaal bad zien gaan. Hij wist niet meer waar hij was, wat hij gebruikt had en wie wij waren. Hij leek een bepaald inzicht te hebben over zichzelf maar wilde zich hier totaal niet aan overgeven. Inmiddels ontkent hij het inzicht en wil er eigenlijk niet meer over nadenken.
Psychedelica moet je alleen gebruiken als je echt open staat voor de confrontaties die je kunt tegenkomen over jezelf. Het is geen speelgoed en als je het alleen voor de fun gebruikt kun je jezelf echt nog eens tegenkomen en dat kan helaas erg naar uitpakken. Je moet er klaar voor zijn, dat is iets dat niet perse aan leeftijd is gekoppeld, want sommige mensen zullen er gewoon nooit klaar voor zijn. Maar onder de 18 of de 20 vind ik persoonlijk sowieso niet verstandig, aangezien je dan nog niet alles kan overzien en de inzichten of confrontaties waarschijnlijk nog niet in perspectief kunt plaatsen. Als je dan toch besluit te gebruiken is het belangrijk dat je goed in je vel zit en het in een rustige en vertrouwde omgeving doet. Pas als je veel ervaring hebt kun je het eventueel gaan gebruiken op een feestje of wanneer je niet lekker in je vel zit en daar aan wilt werken.