Paddotrip heeft wekenlang effect op het brein, blijkt uit nieuwe studie

Neo-Shulginist

Badass junkie
Een nieuwe studie toont aan dat er wekenlang veranderingen in het brein waarneembaar zijn in een MRI-scanner. De resultaten verdiepen de kennis over therapeutische effecten van paddo's. Met name hoe paddo's depressiviteit kunnen verminderen, en waarom de ervaring intenser wordt als je een blinddoek opdoet.

Cypridox

Experimenterende gebruiker
Ik kwam in aanraking met dit artikel en het onderzoek via een recente podcast van NRC Onbehaarde apen met als titel: Liggen psychedelica straks bij de apotheek? Deze podcast is voor iedereen gratis te beluisteren in een podcast speler.

Het artikel is lang en hoewel de podcast toegankelijk is stoor ik me ook wel wat aan de interviewers. Ik heb daarom ChatGPT een samenvatting van het onderzoek in Nature laten maken dat hieronder staat:

Het artikel in Nature beschrijft hoe een enkele hoge dosis psilocybine, het actieve bestanddeel in hallucinogene paddenstoelen, aanzienlijke veranderingen in de hersenconnectiviteit veroorzaakt. Vooral de connectiviteit binnen het default mode network (DMN), een hersennetwerk dat betrokken is bij zelfreferentiële gedachten en dagdromen, wordt verstoord. Dit resulteert in een afname van functionele connectiviteit (FC) die weken kan aanhouden. Deze desynchronisatie tussen hersennetwerken correleert met subjectieve psychedelische ervaringen, wat suggereert dat de therapeutische effecten van psilocybine gerelateerd kunnen zijn aan veranderingen in de organisatie en connectiviteit van hersennetwerken, met name tussen de hippocampus en het DMN.

Onderzoekers hebben ontdekt dat psilocybine de hersenen in een unieke toestand brengt waarin het dynamischer en minder gestructureerd wordt. Deze toestand van verhoogde entropie en verminderd netwerkbeheer kan bijdragen aan het doorbreken van starre denkpatronen die geassocieerd zijn met mentale stoornissen zoals depressie. De bevindingen tonen ook aan dat de verbindingen tussen de voorste hippocampus en het DMN bijzonder vatbaar zijn voor verandering onder invloed van psilocybine. Dit specifieke mechanisme zou verantwoordelijk kunnen zijn voor de langdurige positieve effecten die sommige patiënten ervaren na slechts één dosis.

Het onderzoek maakt gebruik van geavanceerde neuroimaging-technieken om deze veranderingen in hersenactiviteit en connectiviteit in kaart te brengen. Functionele MRI (fMRI) werd gebruikt om de hersenactiviteit van proefpersonen te meten vóór en na inname van psilocybine, waardoor onderzoekers veranderingen in functionele connectiviteit konden analyseren. De resultaten laten zien dat na toediening van psilocybine de connectiviteit tussen hersengebieden afneemt, wat kan leiden tot een toename in subjectieve ervaringen zoals hallucinaties en een veranderd bewustzijn.

Bovendien suggereert het artikel dat deze veranderingen in hersenconnectiviteit niet alleen tijdelijke effecten zijn, maar dat ze een langdurige impact kunnen hebben op hoe de hersenen functioneren. Dit heeft belangrijke implicaties voor het gebruik van psilocybine in therapeutische settings, zoals bij de behandeling van depressie, angst en posttraumatische stressstoornis (PTSS). De onderzoekers stellen dat het begrijpen van de exacte mechanismen waardoor psilocybine deze effecten veroorzaakt, essentieel is voor de ontwikkeling van nieuwe therapeutische strategieën.

Samenvattend biedt het artikel een gedetailleerde kijk op hoe psilocybine de hersenfunctie beïnvloedt door het verstoren van bestaande hersenconnectiviteit en het bevorderen van een meer gedesynchroniseerde, dynamische hersenstaat. Deze veranderingen kunnen bijdragen aan de therapeutische voordelen van psilocybine, vooral bij aandoeningen die worden gekenmerkt door rigide, negatieve denkpatronen. Verdere studies zijn nodig om deze bevindingen te bevestigen en de volledige klinische implicaties van psilocybine-gebruik beter te begrijpen.

In het onderzoek zijn gezonde en mentaal stabiele proefpersonen gebruikt. De dosis van 25 mg psilocybine komt overeen met 2,5 tot 5 gram gedroogde Cubensis. Ik heb net zelf een dergelijke trip gedaan en herken een aantal van effecten. Er wordt ingegaan op de mogelijkheden van behandeling van mensen met depressieve klachten met psilocybine. Dat is interessant, maar bij een dergelijke hoge dosis loopt iemand met een negatieve set ook een groot risico om te gaan flippen. Nog afgezien van het feit dat een dergelijke persoon dan ook nog in een MRI scanner zou moeten om de effecten op het brein te onderzoeken. Interessante conclusies wat mij betreft, maar ik ben ook erg benieuwd naar de effecten van lagere dosis. Die zouden de praktische bruikbaarheid mijns inziens vergroten.

Bovenaan