Ontwenningsverschijnselen van supplementen

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Ik ben zes maanden geleden van een flinke benzodiazepineverslaving afgekickt. Dit was echt een ongelofelijke hel, inclusief het PAWS (acuut ontwenningssyndroom).

Al tijdens de afbouwfase van de benzo’s ben ik voedingssupplementen gaan gebruiken. Dit zijn er in de loop van de tijd steeds meer geworden, waarbij ik steeds supplementen toegevoegd of verwijderd heb en/of de dosissen heb aangepast. Uiteindelijk zat ik een hele tijd op de volgende 'stack':
- Vitamine B (complex) - 1 tablet;
- L-Tyrosine (voor ontbijt) - 500 mg;
- Psyllium Vezels (voor ontbijt) - 3000 mg;
- R-Alfa Liponzuur - 4 x 100 mg;
- PEA - 3 x 400 mg;
- Caryofylleen - 3 x 30 mg;
- Kaempferol - 2 x 100 mg;
- Taurine (voor lunch) - 3000 mg;
- Omega 3 - EPA 540 mg/DHA 375 mg;
- Vitamine C - 1000 mg;
- Vitamine D3 - 25 ug;
- Probiotica Acidophilus - 10 mKVE;
- Glycine (voor slapen) - 2000 mg;
- Magnesium (voor slapen) - 150 mg;
- L-Tryptofaan (voor slapen) - 500 mg;
- Valeriaan (incidenteel, slapeloosheid).

Ik ging hier meerdere maanden erg goed op, maar was tevens in de veronderstelling dat mijn lichaam en receptoren ook weer goed herstel waren. Daarom besloot ik abrupt om met alle supplementen te stoppen.

Vanaf enkele dagen na dat moment ervaar ik weer soortgelijke ontwenningsverschijnselen als tijdens de benzodiazepineontwenning. Dit houdt in een neerslachtig gevoel, snel uit het veld geslagen zijn en vooral flinke paniekaanvallen (die ik toch echt maanden niet gehad heb). Al met al erg balen en ook wel een beetje eng (kom ik er deze keer ook weer uit..).

Ik ben nu ongeveer 1,5 week gestopt met de supplementen. Ik ben voornemens om ook deze keer gewoon uit te gaan zitten. Het is echt een chemische onbalans waar ik in zit, dat gevoel herken ik inmiddels maar al te goed. Daarbij weet ik dat de supplementen die ik nam diverse neurotransmitters stimuleren, waaronder dopamine, endocannabinoïden, GABA, acetylcholine en serotonine. Stom, maar dit had ik echt niet verwacht van supplementen..

Ik post dit enerzijds om anderen te waarschuwen en anderzijds zijn alle tips natuurlijk welkom. Het wordt de komende tijd in ieder geval veel sporten om het herstel van de balans in neurotransmitters enigszins te bespoedigen!

Alinde

Badass junkie
Hi,
Dat was best veel! Ik heb er niet zo heel veel verstand van, volgens mij geven de meeste supplementen niet zo’n heftige afkick.
Maar 3000mg taurine staat gelijk aan 3 blikjes redbull, qua taurine. Kan die rebound niet daarvan komen?

N3K0

Badass junkie
Je bent vast en zeker al wel eens je bloed laten onderzoeken of je eventueel tekorten hebt enof een teveel aan iets?

Zweef

Belezen gebruiker
alleen al de aanname dat dit gezond zou moeten zijn :grin:

- PEA - 3 x 40
- Vitamine C - 1000 mg;
- Vitamine D3 - 25 ug;

arjan lubach heeft laatst een gedeelte van zijn uitzending besteed aan suplementen. Hilarisch, en dan te denken dat ik die onzin vroeger ook geloofde. Natuurlijk, als je echt een tekort hebt dan kunnen suplementen een uitkomst zijn. Maar voor de gemiddelde gezondheid kun je beter je dieet een klein beetje aanpassen en gewoon wat yoga, wim hof, fitness of wandelen gaan doen, dan ben je veel goedkoper uit en waarschijnlijk ook nog 10 keer beter resultaat.

Ulixes

Wijs gebruiker

- PEA - 3 x 40
- Vitamine C - 1000 mg;
- Vitamine D3 - 25 ug;

arjan lubach heeft laatst een gedeelte van zijn uitzending besteed aan suplementen. Hilarisch, en dan te denken dat ik die onzin vroeger ook geloofde. Natuurlijk, als je echt een tekort hebt dan kunnen suplementen een uitkomst zijn. Maar voor de gemiddelde gezondheid kun je beter je dieet een klein beetje aanpassen en gewoon wat yoga, wim hof, fitness of wandelen gaan doen, dan ben je veel goedkoper uit en waarschijnlijk ook nog 10 keer beter resultaat.
Supplementen zijn precies dat; extra’s. Als jouw basis al niet goed is, dan zal zo’n supplement echt geen verschil maken. En sowieso altijd eerst onderzoek doen (bloed prikken bijv) voordat je een supplement echt dagelijks gaat slikken. Kijk vitamine d zou ik eerder in Nederland in de winters alleen suppleren, maar zou nooit zomaar b12 ofzo bijslikken zonder prikken.

Alinde

Badass junkie
Weet je nog wanneer dit was met Lubach?

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Hi,
Dat was best veel! Ik heb er niet zo heel veel verstand van, volgens mij geven de meeste supplementen niet zo’n heftige afkick.
Maar 3000mg taurine staat gelijk aan 3 blikjes redbull, qua taurine. Kan die rebound niet daarvan komen?
Taurine is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, een downer en geen upper. Het is een zwakke GABA-agonist. Persoonlijk denk ik dat ik op dit moment voornamelijk te verduren heb door de hoge dosis taurine..

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Je bent vast en zeker al wel eens je bloed laten onderzoeken of je eventueel tekorten hebt enof een teveel aan iets?
Voor mijn benzo ontwenning wel, inderdaad. Maar dat is inmiddels al een half jaar geleden.

Er staat inmiddels een afspraak bij de dokter gepland om weer een volledige bloedtest aan te vragen. Ben benieuwd!

• Love
Waarderingen: N3K0

RnB_fan

Bewuste gebruiker

- PEA - 3 x 40
- Vitamine C - 1000 mg;
- Vitamine D3 - 25 ug;

Al die dingen doe ik al. Ik eet enkel gezonde producten, sport veel en heb een goede slaaphygiëne. De supplementen zag ik als een goede aanvulling.

• Like
Waarderingen: XMR

Torchic

Badass junkie
Denk je niet dat je een beetje doorgeslagen bent in suppleren? Ik begrijp het want je wil tijdens een benzo ontwenning alles vastgrijpen waardoor je je ook maar iets beter gaat voelen.

Maar grofweg kun je bijna alles halen uit gezonde voeding en dagelijkse beweging.

Ik zou het nu uitzitten en als je je weer een beetje stabiel voelt eens een bloedonderzoek gaan doen.

Succes!

En ontzettend knap dat je van de benzo’s af bent!🤩

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Denk je niet dat je een beetje doorgeslagen bent in suppleren? Ik begrijp het want je wil tijdens een benzo ontwenning alles vastgrijpen waardoor je je ook maar iets beter gaat voelen.

Maar grofweg kun je bijna alles halen uit gezonde voeding en dagelijkse beweging.

Ik zou het nu uitzitten en als je je weer een beetje stabiel voelt eens een bloedonderzoek gaan doen.

Succes!

Ja, dat denk ik zeker. Daarom ben ik er eens kritisch naar gaan kijken en heb besloten dat ik ermee wil stoppen. Ik deel de mening dat je met een gebalanceerd dieet alles kunt binnenkrijgen dat je nodig hebt. En eventuele tekorten zullen vanzelf vanuit een bloedonderzoek naar boven komen.

Ik begin me overigens langzamerhand weer wat beter te voelen. De chemische onbalans lijkt weer te stabiliseren, dus dat stelt me gelukkig wel gerust!

RnB_fan

Bewuste gebruiker

Succes!

En bedankt voor het compliment!

Ik ben er zelf ook best wel trots op. Het was een hele rit, maar het is één van de beste beslissingen uit mijn leven geweest. Eindelijk kan ik alles weer helder zien en meemaken, zonder dat de pieken en dalen worden afgevlakt!

Alinde

Badass junkie
En bedankt voor het compliment!

Ik ben er zelf ook best wel trots op. Het was een hele rit, maar het is één van de beste beslissingen uit mijn leven geweest. Eindelijk kan ik alles weer helder zien en meemaken, zonder dat de pieken en dalen worden afgevlakt!
Wat goed om te horen!

Ik zit nog op benzo’s, maar alleen nog de voorgeschreve. Jij en anderen zijn echt een voorbeeld.

Bovenaan