Minderjarige met een 3mmc verslaving

heyy Ik ben 17 en gebruik bijna dagelijks 3-MMC.

Ik snuif het altijd ivm dat ik geen bommetjes kan doorslikken en merk dat mijn neus hierdoor flink beschadigd raakt.
Zonder 3-MMC voelt alles saai en maak ik nooit dingen zoals huiswerk af omdat ik geen energie heb zonder 3mmc.
Ik ben me ervan bewust dat ik verslaafd/hoogstwaarschijnlijk verslaafd ben.
(Dus hoef niet de hele tijd reacties te lezen met hoe slecht het is etc. want dat weet ik al dankjewel!!)
Ik wil graag stoppen en professionele hulp zoeken want het lukt me niet zelf om er vanaf te komen.
Maar mijn ouders mogen er absoluut niet achter komen en mijn huisarts inschakelen durf ik ook niet, omdat me huisarts hoogstwaarschijnlijk het gewoon aan mijn ouders vertelt.
(Is wel is eerder voorgekomen0
Heeft iemand advies over hoe/waar ik professionele hulp kan vinden of wat ik kan doen om hier vanaf te komen/te minderen?

alvast bedankt :)

MaanLander

Experimenterende gebruiker
zoek hulp voor dat het te laat is bro je kan praten met me stuur me een bericht dan geef ik je me telegram

Neo-Shulginist

Badass junkie
Goed dat je hier om hulp vraagt. Het vereist moed om toe te geven dat het niet lukt om te stoppen. Dus de belangrijkste stap heb je al gezet!

Maar denk je niet dat je ouders al iets doorhebben? Het lijkt me dat je niet zo lekker in je vel zit. En daar merk je meestal wel iets van als je iemand goed kent. Verder lijkt het me voor jou ook niet fijn als je de hele tijd zo stiekem moet doen over alles. Ik kan me voorstellen dat er dan veel achterdochtige gedachten en gevoelens bij komen kijken. Nou snap ik de angst voor boosheid of straf van je ouders. Maar het kan misschien ook juist een bevrijding zijn om het wel te vertellen. Dan hoef je niet meer stiekem te doen. En misschien ervaar je juist wel heel veel steun van je ouders. Want het gaat niet zo goed met je. Dus waarschijnlijk willen ze juist helpen.

Ik denk dat het slim is om professionele hulp te zoeken bij het stoppen. Want er zitten meestal allerlei andere klachten onder de verslaving. Samen met een psycholoog kun je dan uitzoeken wat nou precies de redenen zijn dat je gebruikt. Vervolgens kun je plannen gaan maken hoe je dat anders gaat doen. Het is niet onmogelijk om dat allemaal zelf uit te vogelen. Maar verslaving ontstaat doordat we onszelf de hele tijd smoesjes vertellen. Precies dat maakt het stoppen moeilijk, want je houdt jezelf de hele tijd voor de gek.

Helaas is de huisarts wel het startpunt voor professionele hulp. De huisarts kan je doorverwijzen naar de verslavingszorg. Dan krijg je de behandeling ook vergoed. Overigens heeft de huisarts geheimhoudingsplicht, dus die mag je ouders niks vertellen.

Misschien kan je eerst nog even proberen de Drugs Infolijn te bellen. Dat is een laagdrempelige hulplijn waar je al je vragen over drugs en verslaving kunt stellen. De drugs infolijn is bereikbaar via 0900 - 1995, en je kan via de website drugsinfo.nl meer lezen over die hulplijn.

Een andere optie is om de Narcotics Anonymous (NA) meetings te bezoeken. Je kunt op de volgende website kijken of er binnenkort eentje bij jou in de buurt is:

Laatst bewerkt:
Bovenaan