• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Methamphetamine: the disappointing, the bad and the dirty

Zweevteev

Wijs gebruiker
ALGEMENE INFORMATIE OVER METHAMFETAMINE

Q
: Wat is methamfetamine?
A: Methamfetamine is een amfetaminederivaat. Het effect van methamfetamine wordt gecreërd doordat het de concentraties van noradrenaline, serotonine en (voornamelijk) dopamine verhoogt. Het wordt vaak in combinatie met diacetylmorfine (Heroïne) en basecocaïne (Crack) benoemd (de "beruchte 3") vanwege:
  • het verslavingspotentieel: psychologische afhankelijk treedt zeer snel op bij deze drugs, vanwege de zeer intense euforie die er doorgaans bij ervaren wordt. Bij diacetylmorfine gaat een mentale afhankelijkheid bijna zeer vaak gepaard met een fysieke afhankelijkheid. Er is geen sprake van een vergelijkbare fysieke afhankelijkheid bij stimulantia, waaronder dus basecocaïne en methamfetamine.
  • de acute toxiciteit: van basecocaïne en methamfetamine is bekend dat deze middelen bij gemiddelde doseringen al cardiotoxisch en neurotoxisch kunnen zijn. Er is geen sprake van een gelijkaardige acute toxiciteit bij (zuivere) diacetylmorfine.
  • relatief hoog psychoserisico (bij basecocaïne en methamfetamine): ben te lui om dit helemaal uit te schrijven, dus als je hier meer over wil weten, moet je het even zelf opzoeken.
Q: Op wat voor manieren kan je methamfetamine administreren en op basis waarvan wordt een bepaalde administratiemethode gekozen?
A: De volgende methodes worden het meest toegepast:
  • Inhalatie (bij verdampen/roken): hier wordt de voorkeur aan gegeven als een zeer snel en overweldigend euforisch effect gewenst zijn.
  • Intraveneus: hier wordt de voorkeur aan gegeven als een zeer snel en overweldigend euforisch effect gewenst is, wat langer aanhoudt dan bij inhalatie. Deze toediening wordt doorgaans als het meest intens (en dus als het meest verslavend) ervaren. Bij intraveneuze en rectale administratiemethodes is de dosis:effect-ratio het meest voordelig.
  • Oraal: hier wordt de voorkeur aan gegeven als een geleidelijke inwerking en een lang doorwerkend effect gewenst zijn. Bij orale inname houdt het effect van methamfetamine langer aan dan alle andere methodes.
  • Nasaal: ik weet niet waarom over het algemeen de voorkeur naar deze methode uit zou gaan bij methamfetamine. Als je hier een antwoord op hebt, laat het maar weten.
  • Rectaal: hier wordt de voorkeur aan gegeven als een relatief snelle opkomst en een lang doorwerkend effect gewenst zijn. Bij intraveneuze en rectale administratiemethodes is de dosis:effect-ratio het meest voordelig.
Q: Waarom heb je ervoor gekozen om methamfetamine te gebruiken als het zo'n onveilig risicoprofiel heeft?
A: Omdat ik zeer positieve effecten ervaar en heb ervaren bij ((lis)dex)amfetamine en ik dus heel benieuwd was naar het ervaren van een vermeend, vele malen intenser gevoel van euforie bij een drug die structueel zeer veel lijkt op amfetamine. Die nieuwsgierigheid heb ik al jaren en alle negatieve kanten van methamfetamine hebben me kennelijk niet voldoende afschrokken om ervan af te blijven. Kon er heel lang niet aan komen, maar eergisteren veranderde dat en kon mijn methamfetaminerollercoaster beginnen.

BELANGRIJKE CONTEXT
  • Ik slik dagelijks 40mg lisdexamfetamine, 400mg quetiapine en 150mg venlafaxine en dit heeft ongetwijfeld het effect dat ik ervaren heb sterk beïnvloed (de lisdexamfetamine in ieder geval sowieso, aangezien ik dit al maanden dagelijks gebruik en ik dus een basistolerantie heb, vanwege kruistolerantie).
  • De methamfetamine is niet getest, dus eigenlijk kan ik feitelijk niets zeggen over hoe sterk het was, of het vervuild was en of het überhaupt methamfetamine was. O.b.v. de informatie die ik heb acht ik de kans heel groot dat het wel degelijk methamfetamine was (die niet vervuild is met iets gevaarlijks), maar over hoe puur het daadwerkelijk was durf ik niets te zeggen. Dat het methamfetamine was van lage kwaliteit, omdat het heel erg aangelengd zou zijn geweest, of dat ik simpelweg extreem onderschat heb hoe erg mijn tolerantie het ware effect onderdrukt heeft en ik daarom zelfs na 130mg nasaal het effect nauwelijks kon onderscheiden van 40mg lisdexamfetamine, zijn voor mij even plausibele scenario's. Mogelijk is het zelfs een combinatie van beide. Ik heb echt geen idee.
  • Ik heb van tevoren 1g Phenibut genomen, omdat ik bij stimulanten, die ik voor het eerst probeer, altijd best wel bang ben voor hartkloppingen of andere onaangename sensaties in mijn lichaam en ik met Phenibut erbij me beter zou kunnen ontspannen.
Kortom: het effect dat ik heb ervaren is sowieso niet te vergelijken met hoe iemand anders het ervaren zou hebben die geen medicatie slikt, geen tolerantie heeft voor amfetamine-achtige stoffen, 100% zeker pure methamfetamine ter beschikking zou hebben én exact dezelfde hoeveelheid als ik geadministreed zal hebben. Wat ik hier rapporteer is mijn, zéér specifieke, ervaring met methamfetamine en dient absoluut niet als een richtlijn beschouwd te worden voor verantwoord methamfetaminegebruik.

PRE-GEBRUIK: VOORBEREIDING
  1. Ik had geprobeerd me voldoende in te lezen over methamfetamine.
  2. Ik heb stil gestaan bij waarom ik methamfetamine wilde proberen, wat mijn verwachtingen waren en wat ik voor effect ik eruit wilde halen.
  3. Ik heb van tevoren gekozen hoe ik de methamfetamine zou administreren, namelijk nasaal. De reden dat ik ervoor gekozen heb om de methamfetamine eerst te snuiven, is omdat het me niet verstandig leek om meteen voor een methode te kiezen die erom bekend staat dat mensen bij dergelijke administratie al snel mentaal verslaafd eraan raken (zoals bij inhalatie en injectie). Daarnaast had ik niet per se behoefte om direct zo hard te gaan en deed ik de aanname dat methamfetamine bij nasaalgebruik al wezenlijk anders en veel intenser zou zijn dan ((lis)dex)amfetamine, wat ik eigenlijk wel voldoende vond als een eerste ervaring met methamfetamine.
  4. Ik had een plan gemaakt m.b.t. de dosering en de tijdsspan van mijn gebruik:
    1. Eerst heel laag doseren, om te checken hoe sterk het effect daarbij is i.c.m. 40mg lisdexamfetamine.
    2. Dosis ophogen, op een verantwoorde manier, tot het gewenste effect bereikt is en daarna niet meer bijnemen. Uitzondering: er is een dosis bereikt waarbij de effecten totaal niet prettig zijn; in dat geval stop ik per direct met bijnemen en eindigt de drugsessie daar.
      1. Gewenst effect behaald? Dan gaat de methamfetamine weer terug in mijn drugsdoosje en komt die er pas weer uit als ik ooit weer eens zin in heb en er een dusdanig lange tijd tussen gezeten heeft, dat ik 100% zeker ben dat ik na mijn eerste gebruik niet mentaal verslaafd geraakt ben eraan.
      2. Gewenst effect niet behaald? Mocht ik het opnieuw willen proberen, dan moet ik hier minstens 2 weken tussen houden.
  5. Ik heb heel lang stilgestaan bij de gevaren die methamfetamine met zich meebrengt en hoe ik (onvermijdelijke) schade zoveel mogelijk zou kunnen beperken, binnen de grenzen van mijn geplande methamfetaminegebruik.
  6. Aangezien ik bij lisdexamfetamine al veel moeite ervaar met voldoende eten en drinken, had ik met mezelf afgesproken dat ik regelmatig (en voor mijn doen enorm vaak; ik heb een restrictieve eetstoornis) wat moest eten en drinken.
TIJDLIJN VAN GEBRUIK

17:32: nasaal, 7,5mg
17:52: nasaal, 7,5mg
18:44: nasaal, 15mg
19:46: nasaal, 30mg

Toen ik na deze bijdosering nog steeds niks voelde, had ik me erbij neergelegd dat ik waarschijnlijk niet het effect ging ervaren wat ik verwachtte te ervaren aan de methamfetamine. De onderstaande bijdoseringen waren om wakker te blijven, aangezien ik om 10:00 een afspraak had waar ik heen moest.

23:36: nasaal, 27,5mg
23:49: nasaal, 27,5mg
08:40: nasaal, 15mg

Ik had er totaal niet meer op gerekend dat ik echt unieke methamfetamine-effecten ging ervaren en ik had methamfetamine grotendeels al afgeschreven, maar toch besloot ik om het te roken. Mijn redenering hierachter was dat ik dan later niet nog kon zeggen "maar ik heb het misschien gewoon niet op de goede manier gedaan, misschien had ik x, y, z moeten doen [...]" en de nieuwsgierigheid naar methamfetamine dus zou blijven spoken in mijn hoofd. Ik wilde gewoon dat het z.s.m. een afgesloten hoofdstuk in mijn hoofd zou worden.

13:10: inhalatie, 5mg
13:20: inhalatie, 25mg

Totale hoeveelheid: 130mg gesnoven en 30mg gerookt.

EFFECTEN NA 130MG GESNOVEN METHAMFETAMINE

Compleet anders dan verwacht:
  • Niet euforischer dan lisdexamfetamine: ik had gedacht dat ik mogelijk bij 20-40mg wel al iets zou voelen en anders sowieso bij 60mg, maar zelfs bij uiteindelijk 130mg in totaal was het effect haast niet te onderscheiden van lisdexamfetamine. Dat vind ik erg vreemd, aangezien 130mg toch best een stevige dosis is. Het effect was echt totaal niet zo euforisch als ik had verwacht en dit vond ik echt heel teleurstellend. Ik was gewoon heel wakker en m'n brein stond heel erg aan, maar dit gevoel was totaal niet uniek. Ik kan het denk ik het best vergelijken met hoe ik me zou voelen als ik drie keer op een dag 40mg lisdexamfetamine zou slikken i.p.v. eenmaal daags.
  • Totaal geen zin in seks met mijn vriend: ik had verwacht dat ik heel erg zin zou krijgen in seks, maar mijn behoefte aan seks was echt niet bestaand. Ik vond het echt veel leuker om gewoon een gesprek met hem te hebben en hij (ook voor het eerst aan de methamfetamine) ervaarde dit ook heel lang zo.
  • Verhoogde eetlust: lisdexamfetamine remt mijn eetlust enorm, dus ik dacht dat het bij methamfetamine al helemaal niet-bestaand zou zijn, maar niets was minder waar. Ik had regelmatig zin in eten, bovenop de momenten dat ik van mezelf moest eten, omdat ik het idee had dat ik anders veel te weinig binnen zou krijgen.
Gewenst:
  • Extreem sterke praatdrang: de afgelopen tijd ben ik niet erg sociaal geweest, aangezien ik veel meer plezier haal uit dingen (en dieren) dan uit mensen, ook al zijn er zeker wel mensen in mijn leven waar ik graag mee praat. Door de methamfetamine heb ik ontzettend lang gebeld met een oud-huisgenoot van mij, die ik al een lange tijd niet meer gesproken had, en ik heb een heel erg goed en lang gesprek met haar gehad. Ik was oprecht vergeten dat ik eigenlijk best wel veel goede gesprekken met haar gehad heb en werd er tijdens mijn gebruik dus weer aan herinnerd. Ze komt ook binnenkort bij me langs en dat vind ik erg leuk. Ook heb ik heel lang met mijn vriend gepraat, echt een goede 8 à 9 uur aan een stuk door of zo, en dat heb ik als zeer leuk en waardevol ervaren.
  • Extreem soepele communicatie: van mezelf ben ik al best wel welbespraakt en vind ik het ook best makkelijk om mijn gedachten onder woorden te krijgen, maar aan de methamfetamine ging dat naar mijn idee zelfs nog sneller en soepeler. Het lukte me heel makkelijk om aan één stuk door te blijven praten, zonder dat ik moest nadenken over hoe ik gedachten het best onder woorden kon brengen. Met alleen mijn medicatie gebeurt het vaak genoeg dat ik soms even opnieuw begin, omdat ik de draad even kwijt raak of omdat ik een betere manier bedacht had om iets te verwoorden, dus dat dit niet het geval was bij methamfetamine heb ik als een enorm aangenaam effect ervaren. Dit is dan ook mijn favoriete effect van de methamfetamine geweest.
Ongewenst:
  • Extreem vaak moeten poepen en hierdoor, op een gegeven moment, constant honger en buikpijn hebben: dit was niet vanaf het begin al zo. Ik denk dat ik na ongeveer 4 á 5 uur ineens enorm vaak naar de wc begon te gaan en ik vervolgens steeds meer honger en buikpijn begon te krijgen. Ik was voor mijn doen al super veel aan het eten en drinken, maar omdat ik na consumptie nog geen half uur tot een uur later alweer alles wat ik ervoor gegeten had uitpoepte, had ik bijna constant honger en buikpijn. Op een gegeven moment ben ik ook gewoon de tel kwijt geraakt van hoe vaak ik naar de wc gegaan ben. Ik gok dat het tussen de 9 tot 13 toiletbezoeken zat in 16 uur tijd.
  • Niet kunnen boeren: hierdoor had ik heel vaak een drukkend gevoel op mijn borst en dit was enorm irritant.
EFFECTEN NA 30MG GEROOKTE METHAMFETAMINE

Dit kickte binnen minder dan een minuut in. Mijn hoofd en armen voelden licht. Dit effect ervaarde ik als neutraal en dat heeft er dan ook voor gezorgd dat ik niet meer besloot bij te nemen. Ik had het idee dat bijdoseren twee kanten op kon gaan: of het zou echt extreem chill zijn en mogelijk ook overeenkomen met mijn initiële verwachtingen van de effecten van methamfetamine, of ik zou heel paranoïde worden en uiteindelijk in een hele intense paniekaanval belanden, omdat ik al heel erg veel gebruikt had en ook al 15 uur bezig was met gebruiken. Het risico op het ondergaan van het laatste was het voor mij totaal niet waard, dus toen kapte ik er maar gewoon mee.

POST-GEBRUIK: COMEDOWN

Ik was erg gefrustreerd om mezelf, omdat de schade die mijn lichaam heeft overgehouden hieraan het echt totaal niet waard was. Hierdoor vond ik dat ik het dan ook 100% verdiend had om de comedown uit te zitten, zonder dat ik andere drugs mocht gebruiken om de comedown minder ellendig te maken. Tijdens de comedown voelde ik me heel ziek, ik was het overgrote deel van de tijd misselijk, ik kon nog steeds niet goed boeren en het voelde echt alsof ik 70 IQ-punten lichter was. Ik kon gewoon niet meer normaal nadenken, me op dingen concentreren of dingen onthouden. Eén uur voordat ik in slaap viel, werd ik ook lichtelijk paranoïde en had ik het idee dat ik op ieder moment ineens mensen kon gaan zien die er niet eerder waren. Ook schrok ik echt enorm van hoe mager ik eruit zag. Ondanks dat ik veel gegeten had, leek alsof ik aanzienlijk magerder was dan voordat ik methamfetamine gebruikt had. Ik wil echt niet weten hoe ik erbij zou lopen als ik 3 dagen achter elkaar aan de methamfetamine zou zitten; je kan me dan waarschijnlijk net zo goed meteen in een lijkenzak gooien.

POST-GEBRUIK: HOE IK ER NUCHTER OP TERUGKIJK

Ik heb geen spijt van dat ik methamfetamine gebruikt heb. Ik heb het als nuttig (en op sommige momenten ook als leuk) ervaren. Ik denk dat ik het meeste gehaald heb uit het ervaren van de comedown; toen realiseerde ik me pas echt wat voor ontzettende teringzooi methamfetamine eigenlijk is en hoe ontzettend snel je fysieke en mentale gesteldheid erop achteruit zal gaan bij chronisch gebruik. Ik ben nog wel van plan om het morgen nog één keer te roken, omdat ik wil weten hoe dat voelt zonder dat ik in de 15 uur daarvoor 1g Phenibut en 130mg methamfetamine heb weggewerkt. Daarna is het voorlopig echt even mooi (of lelijk, eerder) geweest.

Laatst bewerkt:

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ik heb vandaag mijn 40mg lisdexamfetamine niet genomen om opnieuw testen of ik nu wel iets zou voelen van de methamfetamine als ik het zou roken. Heb er voor mijn gevoel iets van 60mg ingegooid en ik voel n i e t s, echt letterlijk niets, niet eens het gevoel van dat heel mijn lichaam lichter voelde toen ik het de eerste keer gerookt had.

Deze hele methamfetamine-ervaring is de grootste anticlimax ooit geweest. Had nooit verwacht dat ik hier zo gedesillusioneerd over zou zijn.

Terug in de kast met deze shit.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Ik heb vandaag mijn 40mg lisdexamfetamine niet genomen om opnieuw testen of ik nu wel iets zou voelen van de methamfetamine als ik het zou roken. Heb er voor mijn gevoel iets van 60mg ingegooid en ik voel n i e t s, echt letterlijk niets, niet eens het gevoel van dat heel mijn lichaam lichter voelde toen ik het de eerste keer gerookt had.

Deze hele methamfetamine-ervaring is de grootste anticlimax ooit geweest. Had nooit verwacht dat ik hier zo gedesillusioneerd over zou zijn.

Laten testen is ook wel wijselijk. Het is de drug met het hoogste dopamine gehalte dus als je van 60mg roken niks voelt lijkt me dat ook aan de stof te liggen.

Neo-Shulginist

Badass junkie

Ik heb wel eens 30 milligram methamfetamine genomen, en daar was ik al behoorlijk wappie van. Na een uurtje of vier nam ik nog eens 30 milligram bij, en daar ben ik de hele avond en nacht op doorgegaan. Maar ik nam dan ook niet regelmatig 40 mg lisdexamfetamine :wink:

Het punt van methamfetamine is inderdaad dat we in Nederland eigenlijk alleen de klassieke drug scare stories horen vanuit de VS. Je weet wel, met van die voor- en na-plaatjes en allerlei horrorverhalen erbij. Maar methamfetamine is best vergelijkbaar met amfetamine; gewone speed. Meth heeft iets meer affiniteit voor serotonine, de bio-beschikbaarheid is iets hoger, en methamfetamine wordt gemetaboliseerd tot amfetamine, waardoor methamfetamine wat langer blijft doorwerken. Die verschillen zijn vooral merkbaar in lage tot middelhoge doseringen. Zo komt 30 milligram meth (oraal) ongeveer overeen met 60 milligram amfetamine (oraal). Maar als je hogere doses neemt worden de verschillen steeds kleiner.

Door de hogere biobeschikbaarheid en hogere affiniteit van methamfetamine is het wel iets verslavender. Maar het is vooral dat mensen denken dat je meth hoort te injecteren of roken wat het heel verslavend maakt. Zowel slammen als roken is zeer risicovol en leidt snel tot grote verslavingsproblemen. Dat is met crack cocaïne ook het geval; terwijl dat gewoon cocaïne is eigenlijk, maar dan rookbaar.

Dus wat dat betreft kan ik goed snappen dat je het nogal een deceptie vindt. De drug scare stories zijn inderdaad nogal overdreven. Ze laten alleen de meest extreme gevallen zien. Maar ga even een paar weken wakker blijven aan de speed, die je injecteert, en je ziet er ook niet meer zo lekker uit.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik vind het wel altijd grappig dat die Amerikaanse drug scare stories hier in Nederland kennelijk zo goed werken. Echt erg vind ik dat ook niet. Ik bedoel, het lijkt me een goed plan om nooit methamfetamine te nemen. Wel grappig dat de reden dan is omdat Amerikaanse anti-drugs campagnes hier een wat andere context hebben.

MetalGuy

Badass junkie
@Zweevteev

Heel goed en gedetailleerd omschreven zo. Ik heb zelf 3 keer meth oraal in een capsule genomen.

Dat stimulerende wat je van meth hebt is inderdaad allemachtig prachtig! Ik noem het dan ook graag: pep plus!

Alleen vind ik wel dat het net wat te lang duurt om het lekker te houden en dit van een enkele dosis. Daarnaast krijg je ook te maken met cravings, die moet je dan ook onder controle houden. Want voor je het dan weet, is het vanaf nu 3 dagen slapen tot oud en nieuw. :grin:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik vind het wel altijd grappig dat die Amerikaanse drug scare stories hier in Nederland kennelijk zo goed werken. Echt erg vind ik dat ook niet. Ik bedoel, het lijkt me een goed plan om nooit methamfetamine te nemen. Wel grappig dat de reden dan is omdat Amerikaanse anti-drugs campagnes hier een wat andere context hebben.
Veel mensen hebben ook Breaking Bad gezien :wink:

Zweevteev

Wijs gebruiker
Het punt van methamfetamine is inderdaad dat we in Nederland eigenlijk alleen de klassieke drug scare stories horen vanuit de VS. Je weet wel, met van die voor- en na-plaatjes en allerlei horrorverhalen erbij. Maar methamfetamine is best vergelijkbaar met amfetamine; gewone speed. Meth heeft iets meer affiniteit voor serotonine, de bio-beschikbaarheid is iets hoger, en methamfetamine wordt gemetaboliseerd tot amfetamine, waardoor methamfetamine wat langer blijft doorwerken. Die verschillen zijn vooral merkbaar in lage tot middelhoge doseringen. Zo komt 30 milligram meth (oraal) ongeveer overeen met 60 milligram amfetamine (oraal). Maar als je hogere doses neemt worden de verschillen steeds kleiner.
Dat verklaart een hoop. Ik had verwacht dat het zou lijken op α-PCyP qua effect. Toen ik dat gebruikt had zat ik 2 maanden op 20mg lisdexamfetamine, maar daar voelde ik zeker wel wat van. Ik weet niet hoeveel ik toen genomen had, maar veel was het absoluut niet.

Ik heb ook 'n keer Heroïne gesnoven en na 5 uur strak gestaan te hebben door de cafeïne die er bij zat, voelde ik me het laatste uur wel echt euforisch. Aangezien Heroïne vaak gegroepeerd wordt met basecocaïne en methamfetamine qua intensiteit, had ik ook verwacht dat het misschien wat weg zou hebben daarvan, ondanks dat methamfetamine op hele andere receptoren werkt.

Grappig dat je dat van die plaatjes benoemt, want ik heb letterlijk een paar uur van tevoren naar die afbeeldingen gestaard om beter stil te staan bij hoe schadelijk methamfetamine is en wat het mensen doet; dat het effect kennelijk zó onweerstaanbaar is dat het 't waard is om jezelf compleet te verwaarlozen. Hierdoor dacht ik al helemaal dat het dan wel echt haast magisch spul moest zijn, daarom was dit voor mij zo'n extreme tegenvaller.

Screenshot_20230509_151256_DuckDuckGo.pngScreenshot_20230509_151442_DuckDuckGo.pngScreenshot_20230509_151514_DuckDuckGo.png

Neo-Shulginist

Badass junkie
hoe schadelijk methamfetamine is en wat het mensen doet; dat het effect kennelijk zó onweerstaanbaar is dat het 't waard is om jezelf compleet te verwaarlozen.
Ja maar dit is dus het nare van die drug scare campaigns. Verslaving ontstaat meestal door trauma, en het wordt versterkt door de omgeving. Het gaat dus eigenlijk om mensen die zorg nodig hebben en een ondersteunende omgeving. Maar van het drugsbeleid wordt een politiek machtsmiddel gemaakt om subculturen mee te onderdrukken. Dus daarom wordt benadrukt hoe het je eigen schuld is als er problemen door drugs ontstaan ('had je ze maar niet moeten gebruiken'), en als je het wel gebruikt, dan geeft ons dat de legitimiteit om enerzijds je leven kapot te maken, en anderzijds mensen die je drugsgebruik mogelijk maken te bestrijden. Dat soort symboliek zit ook in de meth scare campaign: 'meth, not even once' (of anders....).

Het beeld wordt dus verspreid dat de drug gewoon puur slecht is en er een soort chemische haakjes zijn die je brein zo triggeren dat je daarna een soort willoze zombie wordt. Mogelijk wordt tegenwoordig daarom ook zo vaak van 'zombie drug' gesproken (bijvoorbeeld in het geval van alfa-pvp, bij synthetische cannabinoïden, bij MDPHP, en nu recenter bij xylazine). Dit is het beeld wat mensen (moeten) hebben van drugs. Dat ze je wil overnemen en je daarna de controle verliest. Dat laatste hoor je mensen ook altijd oplepelen als argument waarom ze geen drugs gebruiken: 'ik wil de controle niet verliezen' (terwijl ze wel alcohol drinken en dat nou juist bij uitstek een middel is waarbij je controle over je gedrag verliest).

Het diepcynische van dit verhaal is dus dat de meest kwetsbare mensen in de samenleving hierdoor niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Ga een keer praten met die verslaafden, en het wordt ineens een stuk logischer waarom ze doen wat ze doen. Als voorbeeld daarvan gebruik ik meestal deze video:

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ja maar dit is dus het nare van die drug scare campaigns. Verslaving ontstaat meestal door trauma, en het wordt versterkt door de omgeving. Het gaat dus eigenlijk om mensen die zorg nodig hebben en een ondersteunende omgeving. Maar van het drugsbeleid wordt een politiek machtsmiddel gemaakt om subculturen mee te onderdrukken. Dus daarom wordt benadrukt hoe het je eigen schuld is als er problemen door drugs ontstaan ('had je ze maar niet moeten gebruiken'), en als je het wel gebruikt, dan geeft ons dat de legitimiteit om enerzijds je leven kapot te maken, en anderzijds mensen die je drugsgebruik mogelijk maken te bestrijden. Dat soort symboliek zit ook in de meth scare campaign: 'meth, not even once' (of anders....).

Het beeld wordt dus verspreid dat de drug gewoon puur slecht is en er een soort chemische haakjes zijn die je brein zo triggeren dat je daarna een soort willoze zombie wordt. Mogelijk wordt tegenwoordig daarom ook zo vaak van 'zombie drug' gesproken (bijvoorbeeld in het geval van alfa-pvp, bij synthetische cannabinoïden, bij MDPHP, en nu recenter bij xylazine). Dit is het beeld wat mensen (moeten) hebben van drugs. Dat ze je wil overnemen en je daarna de controle verlies. Dat laatste hoor je mensen ook altijd oplepelen als argument waarom ze geen drugs gebruiken: 'ik wil de controle niet verliezen' (terwijl ze wel alcohol drinken en dat nou juist bij uitstek een middel is waarbij je controle over je gedrag verliest).

Het diepcynische van dit verhaal is dus dat de meest kwetsbare mensen in de samenleving hierdoor niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. Ga een keer praten met die verslaafden, en het wordt ineens een stuk logischer waarom ze doen wat ze doen. Als voorbeeld daarvan gebruik ik meestal deze video:
329706450_1922576038081007_7447566714715341693_n.jpg

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dat allemaal gezegd hebbende is methamfetamine wel een van de meest verslavende drugs die bestaat. Zeker als je het rookt of injecteert is de mentale koppeling tussen gebruiken en een euforische roes bijna absoluut. Dat soort koppelingen raken letterlijk in je brein ingebrand. Dus dan krijg je een heel sterke associatie in het geheugen tussen meth en (kunstmatig) plezier. Daardoor wordt de kans steeds groter dat je in tijden van stress grijpt naar meth om plezier te ervaren en de nare gevoelens te verdringen. Omdat methamfetamine ook nog eens neurotoxisch is, wordt een deel van het brein (de mesolimbische route) beschadigd wat betrokken is bij lange termijnplanning, emotie-regulatie en beloning van gedrag. Het gevolg is dat je steeds meer last krijgt van zucht, en dat het steeds lastiger wordt om daar nog 'nee' tegen te zeggen. In die zin ontstaat er dan wel een soort controleverlies. Sterker nog, meer en vaker gebruiken dan je van plan was is een kenmerk van verslaving in de DSM V. Het punt is meer dat zoiets sluipenderwijs ontstaat. En wat dat betreft zijn die drug scare campaigns ook nog een groot risico. Want eerst denk je 'oei, ik moet echt geen meth doen want dat is levensgevaarlijk', en daarna ontdek je dat die waarschuwingen onderdeel zijn van een leugenachtige politieke campagne die poogt een machtsmiddel op te leggen aan de samenleving, waarna je natuurlijk niks meer van die waarschuwingen gelooft, maar daardoor kun je drugs zoals meth weer gaan onderschatten, omdat je denkt dat je het allemaal beter weet en het allemaal niet zo schadelijk is.

Bij langdurig en heftig gebruik kunnen de hersenbeschadigingen ook allerlei psychologische problemen veroorzaken. Zo kunnen mensen last krijgen van emotie-regulatie stoornissen. Met name woede-uitbarstingen en agressie kunnen daardoor vaker voorkomen. Ook kunnen mensen psychotisch raken van methamfetamine, enerzijds door het lange slaaptekort, maar anderzijds ook door het effect van methamfetamine op het brein (voornamelijk het samenspel van dopamine en serotonine, en dan tolerantie voor die neurotransmitters na heftige stimulatie). Verder kun je last krijgen van angststoornissen, concentratiestoornissen, geheugenproblemen, bruxisme, staar, de Ziekte van Parkinson, impotentie en hart- en vaatproblemen.

Laatst bewerkt:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dat allemaal gezegd hebbende is methamfetamine wel een van de meest verslavende drugs die bestaat. Zeker als je het rookt of injecteert is de mentale koppeling tussen gebruiken en een euforische roes bijna absoluut. Dat soort koppelingen raken letterlijk in je brein ingebrand. Omdat methamfetamine ook nog eens neurotoxisch is, wordt een deel van het brein (de mesolimbische route) beschadigd wat betrokken is bij lange termijnplanning, emotie-regulatie en beloning van gedrag. Het gevolg is dat je steeds meer last krijgt van zucht, en dat het steeds lastiger wordt om daar nog 'nee' tegen te zeggen. In die zin ontstaat er dan wel een soort controleverlies. Sterker nog, meer en vaker gebruiken dan je van plan was is een kenmerk van verslaving in de DSM V. Het punt is meer dat zoiets sluipenderwijs ontstaat. En wat dat betreft zijn die drug scare campaigns ook nog een groot risico. Want eerst denk je 'oei, ik moet echt geen meth doen want dat is levensgevaarlijk', en daarna ontdek je dat die waarschuwingen onderdeel zijn van een leugenachtige politieke campagne die poogt een machtsmiddel op te leggen aan de samenleving, waarna je natuurlijk niks meer van die waarschuwingen gelooft, maar daardoor kun je drugs zoals meth weer gaan onderschatten, omdat je denkt dat je het allemaal beter weet en het allemaal niet zo schadelijk is.

Bij langdurig en heftig gebruik kunnen de hersenbeschadigingen ook allerlei psychologische problemen veroorzaken. Zo kunnen mensen last krijgen van emotie-regulatie stoornissen. Met name woede-uitbarstingen en agressie kunnen daardoor vaker voorkomen. Ook kunnen mensen psychotisch raken van methamfetamine, enerzijds door het lange slaaptekort, maar anderzijds ook door het effect van methamfetamine op het brein (voornamelijk het samenspel van dopamine en serotonine, en dan tolerantie voor die neurotransmitters na heftige stimulatie). Verder kun je last krijgen van angststoornissen, concentratiestoornissen, geheugenproblemen, bruxisme, staar, de Ziekte van Parkinson, impotentie en hart- en vaatproblemen.
Ik vond dat de film A Beautiful Boy dit proces van sluipenderwijs een verslaving aan methamfetamine ontwikkelen heel goed liet zien:

Zweevteev

Wijs gebruiker
100%, daarom vind ik dat goede, wetenschappelijk onderbouwde voorlichting over drugs en het sociale aspect daarvan en deel zou moeten zijn van het onderwijscurriculum, in plaats van dat we onze kennis over drugs af moeten laten hangen van bevooroordeelde en onwetenschappelijke "nieuws"artikelen met enge plaatjes erbij. Ik heb de afgelopen dagen overwogen om een blog te beginnen die letterlijk bedoeld is om informatie over drugs op een feitelijke, doch behapbare, manier te presenteren. Denk dat ik dat wel wil gaan doen, maar dat gaat echt gigantisch veel tijd kosten, voordat ik überhaupt een dergelijke basis heb.

Laatst bewerkt:

MR_CHIP

Badass junkie
dat je btw er bijna niks van voelde is niet heel raar
dagelijks slikken van lisdexamfetamine zorgt ervoor dat de tolerantie alsmaar hoger wordt

Neo-Shulginist

Badass junkie
100%, daarom vind ik dat goede, wetenschappelijk onderbouwde voorlichting over drugs en het sociale aspect daarvan en deel zou moeten zijn van het onderwijscurriculum, in plaats van dat we onze kennis over drugs af moeten laten hangen van bevooroordeelde en onwetenschappelijke "nieuws"artikelen met enge plaatjes erbij. Ik heb de afgelopen dagen overwogen om een blog te beginnen die letterlijk bedoeld is om informatie over drugs op een feitelijke, doch behapbare, manier te presenteren. Denk dat ik dat wel wil gaan doen, maar dat gaat echt gigantisch veel tijd kosten, voordat ik überhaupt een dergelijke basis heb.
Je kan nog proberen bij een voorlichtingsorganisatie te gaan. Daar kun je ook vaak blogs schrijven.

Zweevteev

Wijs gebruiker

Neo-Shulginist

Badass junkie
Oh vet, wist helemaal niet dat dat een ding was! Ik ga het zeker even checken.
Het hangt er een beetje van af waar je woont en wat je wil doen. Maar er zijn zeker nog meer voorlichtingsorganisaties!
De meeste zijn een afdeling van een verslavingszorginstelling, zoals Drugsinfoteam of Indigo. En er is ook de onafhankelijke stichting Changing Perspective.
Daarbij ga ik er even van uit dat je minder geïnteresseerd bent in andere onafhankelijke stichtingen zoals Moedige Moeders of Stichting Team Daniëlle (want hun doel is drugsgebruik tot nul reduceren).

Lemmy

Badass junkie
hoeveel kost een gram meth?

Zweevteev

Wijs gebruiker
Jongens, mijn methamfetamine-avontuur is denk ik net officieel tot een eind gekomen.

1000018656.jpg

Als een typische junk was ik de allerlaatste restjes meth uit het zakje aan het schrapen met de bovenkant van het pijpje en toen brak 'ie. Waarschijnlijk is dit het lot dat tot me probeert te spreken.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Voor de mensen die amfetaminezweet al extreem vinden meuren... het kan véél erger. Ik wilde net m'n vriend een knuffel geven, maar ik meur echt veel te hard, dus ik ga eerst even douchen. :weary:

TheRealKoekert

Bewuste gebruiker
Nu gewoon stoppen met die shit. Weet je wat (denk ik) het gevaar is, dat je eerst te heftig denkt over meth vanwege de horror verhalen. En dan nadat je het toch geprobeerd hebt denkt van het valt eigenlijk best wel mee..... Eens in de zoveel tijd kan het wel.... Dan steeds vaker. Om er dan uiteindelijk achter te komen dat je toch gewoon hooked bent geraakt aan die shit en tegen jezelf hebt gelogen.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Nu gewoon stoppen met die shit. Weet je wat (denk ik) het gevaar is, dat je eerst te heftig denkt over meth vanwege de horror verhalen. En dan nadat je het toch geprobeerd hebt denkt van het valt eigenlijk best wel mee..... Eens in de zoveel tijd kan het wel.... Dan steeds vaker. Om er dan uiteindelijk achter te komen dat je toch gewoon hooked bent geraakt aan die shit en tegen jezelf hebt gelogen.
100%, dat is het ook. Ik heb nu ook gewoon weer zin om meer te halen en als ik zelf een dealer had die het verkocht, dan had ik het nu ook gehaald. Is ook net iets te gebeurd dat m'n humeur ook echt heel erg negatief beïnvloed heeft, dus dat helpt ook totaal niet mee.

Bovenaan