Licht grijzige kleur mycelium growkit

Beste shroom growers,

Een paar weken geleden heb ik besloten het groeien van mijn eigen paddo's een kans te geven. Ik heb een Supa Gro mycelium kit op Zamnesia besteld en ze samen met een warmte matje onder mijn raam neergezet waar ze indirect licht kunnen opvangen van buiten.

Ik zit nu in de 4e week van de groeifase en een paar dagen geleden zijn de eerste kopjes naar boven gekomen.

Toen ik vandaag mijn filterzak vandaag weer eens wou bij sprayen ontdekte ik een licht grijs laagje op het mycelium. Na wat googlen kwam ik erachter dat dit een vorm van schimmel zou kunnen zijn. Weet iemand of dit het groeiproces volledig kan hinderen of dat ze nog kans maken op overleving?

20201112_152432.jpg20201112_152433.jpg

Ik ben er ook achter gekomen dat het water van de filterzak op de growkit gedruppeld kan hebben en dit misschien een reden kan zijn van de grijzere plekjes. Misschien is het beter om de zak om deze reden niet meer bij te sprayen?

Alvast bedankt voor jullie feedback!!

Alakazam

Bewuste gebruiker
Dat kan inderdaad wel gecontamineerd zijn... Weet niet of je compleet steriel die bak hebt gevuld tijdens het plaatsen? Bijsprayen is overigens enkel nodig als er geen condens op de binnenkant van de zak zit, als dit al een beetje vochtig is hoef je deze niet te sprayen. Te nat is zeker niet goed.

Overigens zie ik op je foto niet zo snel de kopjes waar je het over hebt? Of is dit al de tweede flush? Na 4 weken zouden ze toch wel al redelijk groot moeten zijn lijkt me, maar heb ze zelf nooit in deze tijd van het jaar gegroeid.

Zou het te koud zijn voor de paddo's ondanks het warmtematje denk je? Van de witte puntjes die uit het mycelium steken dacht ik dat het kopjes waren maar omdat dit mijn eerste keer is ben ik hier ook niet zeker van. Het vullen van de bak was niet nodig gaf Zamnesia aan omdat het al gebruiksklaar is gemaakt, thus de supa grow kit.

Dit is de 1e x dat ik de growkit gebruik.

Alakazam

Bewuste gebruiker
Zou het te koud zijn voor de paddo's ondanks het warmtematje denk je? Van de witte puntjes die uit het mycelium steken dacht ik dat het kopjes waren maar omdat dit mijn eerste keer is ben ik hier ook niet zeker van. Het vullen van de bak was niet nodig gaf Zamnesia aan omdat het al gebruiksklaar is gemaakt, thus de supa grow kit.

Dit is de 1e x dat ik de growkit gebruik.
Mhmm ik kan het zo een twee drie niet zien, maar mijn oog valt in ieder geval niet op uitstekende puntjes. Zijn wel vrij duidelijk kopjes van paddenstoelen als ze er uit komen.

Ik denk dat het nu deze tijd van het jaar nog wel moet lukken mochten ze niet onder de 15/16 graden komen en het grootste deel van de tijd rond/boven de 20 graden zijn. Ah bijzonder, had niet van die direct bruikbare growkits gehoord nog, ik moest ze altijd 24 uur weken in kraanwater. Als je zeker weet dat je alles exact volgens het stappenplan hebt gedaan kan je de shop mailen met een foto en ordernummer en vragen of ze een nieuwe op willen sturen.

Bovenaan