Klink wil haast met aanpassing alcoholbeleid

Oom Klaas

Badass junkie
Klink wil haast met aanpassing alcoholbeleid

Uitgegeven: 25 februari 2010 11:54
Laatst gewijzigd: 25 februari 2010 11:57

DEN HAAG - Demissionair minister van Volksgezondheid Ab Klink hoopt dat de huidige Tweede Kamer zijn wijziging van de Drank- en Horecawet nog wil behandelen.

Dat heeft hij donderdag gezegd. Door de wijziging kunnen gemeenten alcoholgebruik door jongeren gemakkelijker bestrijden.

Dat alcoholgebruik is reden tot grote zorg, aldus Klink. Hij zou het betreuren als de Kamer de aanpassing 'controversiëel' verklaart en dus niet bespreekt.

Nederland steekt als het om drankgebruik bij jongeren gaat ongunstig af bij anderen landen, aldus Klink. Drank heeft bovendien een slechte invloed op de hersenen van jongeren en dus op hun schoolloopbaan.

Gemeenten

In het wetsvoorstel wordt het toezicht op de Drank- en Horecawet gedecentraliseerd naar de gemeenten. De gemeentelijke mogelijkheden om minimale toegangsleeftijden voor horecabezoek te stellen, worden uitgebreid.

Ook mogen de gemeenten zich bemoeien met prijsacties als happy hours. Kinderen beneden de zestien mogen verder niet meer drinken op straat en de gemeenten mogen experimenteren met verboden op verkoop van bier en wijn beneden de achttien in plaats van beneden de zestien.

In de strijd tegen drugs wil CDA-Tweede Kamerlid Ciska Joldersma een registratiesysteem voor verslaafde blowers. Ze vindt het 'te gek voor woorden' dat mensen op het ene moment behandeld worden voor hun verslaving en vervolgens gewoon naar de coffeeshops kunnen.
© ANP
bron:nu.nl

Dit vind ik best wel bizar, lijkt mij nogal een inbreuk op de privacy.
Ik begrijp wel dat als je bij de verslavingszorg zit om te stoppen met gebruiken dat je dan ook niet moet gaan blowen, dat is nogal logisch.

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Dreuge zei:
Huh, zijn er echt mensen die behandeld worden voor een thc verslaving :confused:

Of het nou aan thc of aan hero is, een verslaving is om behandeld te worden. Hebben ze jou op je hoofd laten vallen toen je klein was?

OT: Ik vind het eigenlijk wel een goede zaak, die mensen hebben niet voor niks hulp gezocht. Of worden gedwongen te stoppen. Hoe dan ook is het niet goed dat die lui dan gewoon naar de shop blijven gaan. Maar ze kunnen ook naar thuis dealers, en dan is het overzicht weg. En over de alcohol, ik ben 21 dus voor mij is het al te laat. Maar alcohol 18+ goeie zaak.

Dreuge

Badass junkie
Driptone, wijsneus, ik vind hero en thc verslaving niet echt te vergelijken. Wiet is niet voor niets een soft drug.

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Het maakt niet uit of je nou verslaafd bent aan je eige dom voor lul zetten of aan een naald in je arm zetten. Je bent verslaafd en dan kun je geholpen worden.

Er zijn veel meer verslavingen dan alleen aan hard drugs. :wink:

Elohtibbar

Badass junkie
Dreuge zei:
Driptone, wijsneus, ik vind hero en thc verslaving niet echt te vergelijken. Wiet is niet voor niets een soft drug.

Tuurlijk wel, een verslaving is een verslaving en daar moet je vanaf geholpen worden. Een alcoholverslaving komt toch ook veel voor, en dat is toch ook een softdrug? Of is een verslaving aan een 'softdrug' niet erg? Die classificatie is ook nergens op gebaseerd, alcohol levert zeker meer risico's op in de samenleving dan bijvoorbeeld xtc-gebruik.

Overigens vind ik alcohol voor 18+ prima, maar ik ben die betutteling van dat klotekabinet met die christelijke meerderheid wel spuugzat. Oprotten met je brave gedoe, laat mensen lekker zelf beslissen of ze zichzelf de tering in roken of zuipen...

Angramar Temenos

Badass junkie
Rabbithole zei:
Dreuge zei:

Tuurlijk wel, een verslaving is een verslaving en daar moet je vanaf geholpen worden. Een alcoholverslaving komt toch ook veel voor, en dat is toch ook een softdrug? Of is een verslaving aan een 'softdrug' niet erg? Die classificatie is ook nergens op gebaseerd, alcohol levert zeker meer risico's op in de samenleving dan bijvoorbeeld xtc-gebruik.

Overigens vind ik alcohol voor 18+ prima, maar ik ben die betutteling van dat klotekabinet met die christelijke meerderheid wel spuugzat. Oprotten met je brave gedoe, laat mensen lekker zelf beslissen of ze zichzelf de tering in roken of zuipen...

Nee, alcohol is een harddrug, alleen wel legaal.

Elohtibbar

Badass junkie
Alcohol is volgens sommigen een harddrug, hoewel deze stof in de meeste landen niet verboden is. Het gebruik van alcoholhoudende drank is diep geworteld (en algemeen geaccepteerd) in de westerse cultuur. Overigens wordt alcohol ook in veel oosterse landen al eeuwenlang op grote schaal gebruikt. Zo is het voor velen een verrassing om te horen dat Sri Lanka het land is met het grootste percentage alcoholisten ter wereld.
Andere mensen beweren juist dat alcohol geen harddrug is. Alcohol staat in de Opiumwet ook niet omschreven als een harddrug. Toch voldoet alcohol duidelijk aan de eisen om te classificeren als harddrug. Alcohol is zowel geestelijk als lichamelijk verslavend, en bij frequent dagelijks gebruik schadelijker dan sommige andere harddrugs.

Nee dus.

Dreuge

Badass junkie
Voor zover ik weet is thc niet lichamelijk verslavend en lijkt het me daardoor aanzienlijk makkelijker om vanaf te blijven dan alcohol en nicotine. Laat staan heroïne waar DripTone gelijk over begint.

Edit: Rabbithole, beetje slappe quote om je standpunt mee te bewijzen, aangezien er al in staat dat alcohol in feite een harddrug is, maar alleen niet voorkomt in de harddrug lijst..

Elohtibbar

Badass junkie
Dreuge zei:
Voor zover ik weet is thc niet lichamelijk verslavend en lijkt het me daardoor aanzienlijk makkelijker om vanaf te blijven dan alcohol en nicotine. Laat staan heroïne waar DripTone gelijk over begint.

Edit: Rabbithole, beetje slappe quote om je standpunt mee te bewijzen, aangezien er al in staat dat alcohol in feite een harddrug is, maar alleen niet voorkomt in de harddrug lijst..

Dan nog, je kunt niet zeggen dat iets niet gevaarlijk is omdat het de naam softdrug of harddrug heeft. DAT is mijn punt. En waarom is dit een slappe quote, er staat toch dat het niet geclassificeerd is?

En waarom zou het gaan om een lichamelijke verslaving? Er zijn maar weinig middelen waar je lichamelijk verslaafd aan kunt raken, zoals heroïne en GHB. Lichamelijke verslaving treedt vaak pas op na maanden en maanden van dagelijks gebruik, een geestelijke verslaving (zoals ook bij cocaïne, speed, enz enz) hoeft echt niet minder gevaarlijk te zijn en is vaak sneller gebeurd dan een lichamelijke verslaving. Bovendien is nicotine één van de weinige middelen die wel lichamelijk verslavend zijn, dus nogmaals, je argumenten zijn absoluut niet steekhoudend.

Nathaniel

Wijs gebruiker
Een lichamelijke verslaving is een kwestie van paar weken in bed zweten, rillen,kramp (geen pretje daar niet van). Maar een geestelijke verslaving is jaren lang vechten tegen de demonen in je hoofd die je proberen te verleiden...Stuk moeilijker mijns inziens.

En ot: Ik hou niet van registratie systeempjes, laat ze eens ophouden met al dat schijnheilige pasjes gedoe en gewoon toegeven dat ze 't liefst een chip in ons hoofd zouden stoppen.

Elohtibbar

Badass junkie
Juist Nathaniel, een lichamelijke verslaving stelt niks voor vergeleken bij een geestelijke. Alsof cocaïne ofzo verder niet verslavend is, omdat je er niet fysiek afhankelijk van zou kunnen worden.

Oja, en het is ook juist de geestelijke verslaving die heroïne zo gevaarlijk maakt. Lichamelijke verslaving treedt ook bij heroïne pas op na maanden van dagelijks gebruik.

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Dreuge zei:
Laat staan heroïne waar DripTone gelijk over begint.

Ik heb het niet over hero, ik heb het over verslaving. Het maakt niet uit waar je aan verslaafd bent, je bent verslaafd en hebt hulp nodig.

Ze hebben jou zeker van de trap laten vallen toen je baby was. :rolleyes:

Dreuge

Badass junkie
Ja er is weinig tegen in te brengen. Wat jullie zeggen klopt wel, maar toch kan ik me niet voorstellen dat ik naar een afkick kliniek zou gaan om van een wiet verslaving af te komen. Elke dag blowen zou ik eerder beschrijven als een gewenning dan een verslaving, maarja.

Elohtibbar

Badass junkie
Als je écht verslaafd bent, continu onder invloed en je geen dag zonder kan, is het geen gewenning meer en vormt het echt een probleem. Je hebt ook gewoon mensen die iedere dag een paar gram roken en die niet meer functioneren, geld stelen om hun verslaving te bekostigen en iedereen om hen heen kwetsen en van zich afstoten met hun gedrag. Dan maakt het nog weinig uit of je aan wiet, alcohol, speed of heroïne verslaafd bent... Dan ben je gewoon een wrak en een probleem voor de samenleving.

Maar ik weet trouwens niet waar je de informatie vandaan haalt dat er mensen in een afkickkliniek zitten voor blowen..? Het gaat om behandeld te worden voor blowen, dat hoeft niet per se te betekenen dat je wordt opgenomen in één of ander instituut. Kan ook gewoon een gesprek met een therapeut zijn.

ImmortalTech

Bewuste gebruiker
Ze moet oprotten met hun registratiesystemen. Dat doen ze toch ook niet bij mensen die verslaafd zijn geweest aan alcohol? Tegenwoordig moeten we overal maar gevolgd en geregistreerd kunnen worden en waarom? Om ons tegen onszelf en anderen te beschermen? Ga toch weg. Uiteindelijk wordt al die informatie tegen je gebruikt en word je erdoor beperkt in je vrijheid.

Elohtibbar

Badass junkie
ImmortalTech zei:
Ze moet oprotten met hun registratiesystemen. Dat doen ze toch ook niet bij mensen die verslaafd zijn geweest aan alcohol? Tegenwoordig moeten we overal maar gevolgd en geregistreerd kunnen worden en waarom? Om ons tegen onszelf en anderen te beschermen? Ga toch weg. Uiteindelijk wordt al die informatie tegen je gebruikt en word je erdoor beperkt in je vrijheid.

Big Brother is watching you... Privacyschending, betutteling, ik ben het zat met die christendemocraten en hun valse moralen.

Zazuu.

Bewuste gebruiker
Vandaag nog iets over gezien. Ze kunnen het wel handhaven maar ze kunnen de leeftijdsgrens niet naar 18 verhogen omdat de 16 en 17-jarige een groot deel uitmaken van de omzet van supermarkten.

kaasbaas

Badass junkie
Oom Klaas zei:
In de strijd tegen drugs wil CDA-Tweede Kamerlid Ciska Joldersma een registratiesysteem voor verslaafde blowers. Ze vindt het 'te gek voor woorden' dat mensen op het ene moment behandeld worden voor hun verslaving en vervolgens gewoon naar de coffeeshops kunnen.
© ANP

Belachelijk, ik snap waarom ze het doen. Maar een alcohol verslaafde kan toch ook nog steeds alcohol kopen? Nou weet ik dat cannabis en alcohol niet hetzelfde zijn, sterker; een alcohol verslaving is fysiek veel destructiever.
Liever heb ik dat ze zo'n regel niet invoeren, en zo wel? Dan wil ik dat dezelfde regel op alle legale drugs word ingevoerd inclusief alcohol en cafeïne.

Lood

Experimenterende gebruiker
Dreuge zei:

Wiet is eigenlijk wel voor niets een softdrug als je er over nadenkt.
Het heet namelijk een softdrug omdat een groepje mensen die ooit leefden dachten dat wiet onschuldig was(of dat het nou is of niet) en dat "soft"drugs dus wel een mooie naam zou zijn. Het is echter een vreselijk slechte naam omdat hij de indruk wekt dat er met wiet niks mis kan gaan(zoals een verslaving of longkanker, geen schoolwerk meer doen en alleen maar chille).

Zoveel mensen die dagelijks meerdere joints roken maar zo weinig verslaafden ??? :confused:

greetz de bijna dagelijks smokende maar zker niet verslaafde! Lood :P :stoned: :flushed:

azgaza

Badass junkie
Een mogelijke mentale verslaving aan wiet wil ik heus niet ontkennen, ik ken persoonlijk iemand die haar meubulair ooit nog voor wiet heeft verkocht; maar de vergelijking opiaten is ronduit belachelijk. Als je denkt dat het te vergelijken is zal het beeld van lichamelijke verslaving ook niet zo kloppen, en alsof opiaten niet enorm geestelijk verslavend zijn. Wat een totaal kromme vergelijkingen hier;

nee tuurlijk kan mentale verslaving sterk uit pakken en uiterst ongemakkelijk en onprettig zijn, en tuurlijk heb je 'wiet verslaafden', maar nee, dat is vrijwel nooit vergelijkbaar met bijvoorbeeld opiaten verslaving. Als je het nou vergelijkt met bv. ketamine verslaving of iets in die richting lijkt het er al meer op (wiet dus), maar opiaten en wiet verslaving doen lijken alsof het vergelijkbaar is is gewoon niet zo.

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Dreuge zei:

Een verslaving blijft een verslaving, of dat nou om een softdrug of harddrug gaat, maakt weinig uit. Seks en gokken zijn niet eens drugs en ook daar kun je verslaafd aan raken en voor behandeld worden.

Oom Klaas

Badass junkie
Nee, klink moet maar eens een keer met me mee gaan knallen, geef ik hem 140 mg mdma en hij heeft de tijd van z'n leven :grin:

Bovenaan