Psychoses zijn als een puzzel die in elkaar valt terwijl de stukjes niet passen.Goedenacht allemaal. Ik ben op dit moment best geïnteresseerd in jullie verhalen over psychoses. Ik vind het toch interessant hoe dat gaat. Zijn er mensen die ervaringen zouden willen delen
Ik heb twee personen in mijn kleine vrienden/kennissen kring die allebei vier psychoses hebben gehad en daarvoor ook vier keer opgenomen zijn geweest. Een woont al jaren begeleid, het gaat niet echt goed met hem. De ander is een dame met wie het veel beter gaat. Ze heeft een relatie en vaste baan en veel vrienden die klaar voor haar staan.Ik heb alleen ervaring met psychoses bij een dierbare naaste. Dat waren zeer traumatische ervaringen waar ik nog steeds last van heb.
Nee gelukkig niet echt.Psychoses zijn als een puzzel die in elkaar valt terwijl de stukjes niet passen.
Vanwaar je interesse? Heb je zelf klachten?
Dankjewel voor je verhaal !Ik wil best mijn verhaal delen, maar ik weet vrij zeker dat het geen volwaardige psychose was waar ik in zat (maar wel op het randje):
Ik had al meerdere nachten niet geslapen en was non stop 3 en 4-mmc aan het gebruiken, afwisselend met soms wat wiet. Op gegeven moment begon het weer avond te worden en ik voelde mij steeds raarder. Ik zat in de woonkamer en kreeg een whatsapp bericht binnen van mijn broer. Zonder erbij na te denken antwoord ik daarop door gewoon hardop te praten, ik dacht namelijk dat hij achter mij in de kamer zat (hij was en kon nog helemaal niet thuis zijn). Mijn moeder hoorde vaag wat en vroeg wat ik zei. Toen pas keek ik achter mij en zag ik dat hij er helemaal niet zat.
Dat was het moment waarop de paniek inkickte. Vervolgens keek ik uit het raam en leek het ineens alsof hij buiten in de bosjes stond (was helemaal niet). Ik begon ook allemaak vage patronen of vormen en tekens op de muren te zien die bleven bewegen. Later die avond toen ik naar bed ging en door het donkere huis liep zag ik ook overal een soort schimmen/geesten bewegen vanuit de hoeken. Elke keer als ik dat zag schrok ik.
Nadat ik eindelijk een nacht geslapen had voelde ik mij alsnog meerdere dagen heel anders dan normaal, maar dat trok langzaam weg.
De reden waarom ik denk dat dit om een soort halve psychose ging en niet gewoon "vaag zijn" , is omdat er echt een heel ander gevoel bij kwam kijken. Een soort angst. Bij wat voor middel dan ook lukt het mij altijd nog wel om normale gedachtes te vormen, maar nu begon ik ineens die controle te verliezen zonder dat ik het doorhad.
Dit is een belangrijk onderdeel dat ik was vergeten. Ik heb ook vaker stemmen of muziek gehoord in andere geluiden (bijvoorbeeld stromend water wanneer ik een bad vol liet lopen of in het zoemende geluid van de afzuiging sirenes horen).Hij hoorde ook dingen die er niet waren, en was hier echt van overtuigd. Hij hoorde heel vaak een wekker / alarm geloof ik
Dit herken ik allemaal wel. Nou heb ik niet het idee dat dit echt een psychose is maar meer oververmoeid.Dit is een belangrijk onderdeel dat ik was vergeten. Ik heb ook vaker stemmen of muziek gehoord in andere geluiden (bijvoorbeeld stromend water wanneer ik een bad vol liet lopen of in het zoemende geluid van de afzuiging sirenes horen).
Wanneer je het geluid dan weghaalt gaan de andere geluiden die je hoort ook weg, maar zodra ik dan de kraan open zette of de afzuiging weer aan zette kwamen die geluiden weer terug.
Op gegeven moment ging ik ook raar tegen mijzelf praten.
Laat ik vooropstellen dat ik hier geen verstand van heb en dit dus pure speculatie is vanuit mijn kant:Dit herken ik allemaal wel. Nou heb ik niet het idee dat dit echt een psychose is maar meer oververmoeid.
Dankjewel voor je ervaring ! Ik denk inderdaad dat je dan wel op het randje zit. Je lichaam is oververmoeid en dan zal het inderdaad niet veel langer duren voordat je in een psychose komtLaat ik vooropstellen dat ik hier geen verstand van heb en dit dus pure speculatie is vanuit mijn kant:
Ik heb wel het gevoel dat op de momenten wanneer je deze klachten krijgt je erg op het randje begint te komen van een psychose.
Ik heb twee personen in mijn kleine vrienden/kennissen kring die allebei vier psychoses hebben gehad en daarvoor ook vier keer opgenomen zijn geweest. Een woont al jaren begeleid, het gaat niet echt goed met hem. De ander is een dame met wie het veel beter gaat. Ze heeft een relatie en vaste baan en veel vrienden die klaar voor haar staan.
Ik weet niet of het echt waar is maar het lijkt me dat je als vrouw met psychoses meer hulp zal krijgen waarschijnlijk dan als man. Zonder familie sta je er als man waarschijnlijk meestal alleen voor.
Ik heb het met allebei wel te doen..
Klopt, maar als man wordt meestal verwacht dat je ondanks alles je eigen boontjes wel kan doppen. Ik denk daarom ook dat mannen sneller hierdoor over het algemeen in een isolement raken dan vrouwen die volgens mij eerder hulp zullen krijgen. Dit zal heus niet altijd het geval zijn maar ik denk toch wel vaak.Ligt helemaal aan welk ziektebeeld er onderliggend is en de aard en heftigheid van de psychoses en vooral je directe omgeving. Man , vrouw maakt niet uit.
En waar gaat het over dat spel? Wat heeft het te maken met dit topic 😊Heb je een Playstation of X-Box dan kan ik je het spel Hellblade: Senua’s Sacrifice aanraden. Koptelefoon met surround of over surround-audio systeem spelen is aan te raden.
Dan kun je het een beetje ervaren hoe is om in een psychose te zitten.En waar gaat het over dat spel? Wat heeft het te maken met dit topic 😊
Woonde je met diegene onder 1 dak?Ik heb alleen ervaring met psychoses bij een dierbare naaste. Dat waren zeer traumatische ervaringen waar ik nog steeds last van heb.
JaWoonde je met diegene onder 1 dak?
Ik begrijp je redenering maar zo werkt dat niet. Psychoses kunnen demonen in mensen naar boven halen en velen belanden na een gebeurtenis in een gesloten inrichting voor een x periode, danwel met rm of niet. Ook doen mensen in een psychose de mensen het dichtste bij hun vaak het meeste pijn. Vaak worden mensen dichtbij onderdeel van de psychose , die vaak gepaard gaat met een enorm gevoel van achterdocht, wantrouwen en angsten.Klopt, maar als man wordt meestal verwacht dat je ondanks alles je eigen boontjes wel kan doppen. Ik denk daarom ook dat mannen sneller hierdoor over het algemeen in een isolement raken dan vrouwen die volgens mij eerder hulp zullen krijgen. Dit zal heus niet altijd het geval zijn maar ik denk toch wel vaak.
Dat verschilt heel erg maar vaak mensen met bijvoorbeeld schizofrenie komen door gebruik juist in een psychose en als ze erin zitten gebruiken ze juist niet. Veel anti psychotica blokkeren je dopamine receptor ook. Psychoses worden opgewekt door teveel dopamine. Zelfde dat je als je altijd extreem veel gedronken hebt of ghb hebt gebruikt lange tijd en je stopt acuut krijg je dopamine rebound omdat gaba ook dopamine overdracht remt. Als je dan accuut stopt veroorzaakt de rebound een delier/psychose maar die zijn eigenlijk altijd tijdelijk van aard.Als iemand in een psychose gaat gebruiken (drugs, alcohol) ....... zou degene dat dan eigenlijk beseffen? Kan degene denken; "ik gebruik teveel of ik gebruik met het verkeerde doel, ik moet stoppen"?
Wow wat een heftig verhaal dit wel bijzonder om te horen flakka staat hier inderdaad bekend om hoellang heb je dit gerookt en hoeveel ?In de meest heftige periode van mijn gebruik zweefde ik ook constant tussen psychose en realiteit. Dan was ik weer een weekje clean en trok alles weer bij. Vervolgens viel ik terug en geloofde ik direct weer in alle complotten die tegen me gespannen werden. Dat duurde meestal hooguit 24-36 uur op flakka.
Ik zag allerlei figuren rondom me die er niet waren. Van de 'zwakkere' hallucinaties als schimmen in het donker die mijn drugs kwamen bestelen. Tot aan levensechte militairen die met een granaatwerper door de tuin tijgerden.
En als ik mijn moeder dan wilde vertellen hoeveel gevaar we liepen. Dat ze straks ons huis binnen kwamen vallen, moest ik maar braaf gaan slapen. Want er was niets te zien, niets aan de hand.
Zou zij in het complot zitten? Komen ze me nu halen?
De meest lastige vond ik wel de slaapkamerninja's die via een ingewikkeld gangenstelsel zich naar verschillende kamers konden verplaatsen door de binnenmuren van ons huis. Twee keer heb ik een gat gezien waar ze langs naar binnen en buiten gingen. Een bevond zich achter mijn bureau, de ander achter mijn kledingkast. En dan stond ik snachts die latsten weg te schuiven en foto's te maken als bewijs.
Om de volgende dag op die foto's niets te zien. Hoe deden ze dat toch?
Knettergek werd ik er van.
Soms waren ze ook vriendelijk. Dan lieten de schaduw figuren me zien hoe ik moest verstoppen tegen de kwade geesten. Ze communiceerden altijd zonder geluid, maar met handgebaren. Dat maakte het lastig ze helemaal te begrijpen.
Ik heb één keer in de nacht meegemaakt dat ik weer eens liep te spoken achter dit soort figuren. En ineens de deurbel ging. Zwaailichten buiten, de hele straat afgezet. En ik hoorde mijn moeder met de politie aan de deur praten. Dat het weer heel slecht met me ging. Dat ik het huis uit moest. "Ja, hij zit boven op zijn kamer."
Vervolgens ben ik me onder mijn bureau gaan verstoppen achter de ladekast. Helemaal in elkaar gedoken en weggestopt. De agent kwam boven en liep door mijn kamer. Maar ze kregen me niet gevonden. Met ingehouden adem wachtte ik af. Want anders zouden ze misschien wel horen. Pas na een uur of twee in die houding, durfde ik weer onder het bureau vandaan te komen.
Dit soort situaties heb ik vaker gehad. Ik ben één keer bijna het dakraam uit geklommen op de vlucht voor de politie. (Op aanwijzing van de 'vriendelijke' schaduwen) Maar dat vond ik zó cliché dat ik me toen bedacht heb, en toch maar ervoor koos om achter een matras op zolder te verstoppen.
Al deze dingen gebeurden natuurlijk niet echt. Dit zat allemaal in mijn hoofd. Maar mijn ouders, met name mijn moeder, hebben het hier heel zwaar mee gehad. Konden ook lastig slapen snachts als ik aan het spoken was.
Wat een waanzin hè. En ontzettend triestig ook.
Achja, ik heb dan wel het geluk dat ik geen psychotische klachten heb zolang ik niet gebruik. Ik heb er ook nooit antipsychotica voor gekregen. Gelukkig maar.
Wow wat een heftig verhaal dit wel bijzonder om te horen flakka staat hier inderdaad bekend om hoellang heb je dit gerookt en hoeveel ?
Echter dan echt. Dat is het enge.Het kwam nooit in me op om te bedenken dat ik misschien de dingen anders zag. Zo ontzettend realistisch voelde dat allemaal aan. Echt heel weird.