De uiterst unieke eigenschappen van Salvia

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Ze heeft haar best gedaan zich te onderscheiden van de rest, en dat is gelukt. Salvia is het enige bekende hallucinogeen dat geen stikstofatoom bevat en daarmee geen alkaloïde is, maar een diterpeen. We hebben haar als atypisch geclassificeerd.

“Traditional opinion has been that the plant has mild psychotropic activity, at best. However, when ingested in the correct manner, it is quite powerful.” (1994)

Salvia
Psychedelische phenethylamines, tryptamines en lysergamides hebben hun werking voornamelijk te danken aan affiniteit voor subtypes van de serotonine-receptor 5-HT en het blokkeren van de NMDA-receptor is wat dissociatieven kenmerkt. Salvinorin A (Sal A), de voornaamste werkzame stof in Salvia, heeft weliswaar raakvlak met de effecten dissociatieven, maar is een kappa (k)-opioïde receptor agonist. Farmacologisch hebben die twee dus weinig met elkaar te maken.

De overeenkomst is dat de geest bij een hoge dosis Salvia ook gescheiden wordt van het lichaam en je de ervaring weinig lucide meemaakt, wat juist wel het geval is op klassieke serotonerge psychedelica. Een studie heeft uitgewezen dat de ervaring meer lijkt op dromen dan dat het lijkt op ieder ander psychedelica. Typische effecten zijn het waarnemen of deel uitmaken van meerdere ‘dimensies’ die openklappen of versnipperen als een bladerend boek of draaien als een wiel, ontmoetingen met wezens en vrouwelijke entiteiten met een machtspositie, droomachtige hallucinaties en sterk in een richting getrokken of afgeschoten worden naar het oneindige (‘Salvia zwaartekracht’). Op hoge dosering is de ervaring is erg verwarrend en met regelmaat dysforisch en beangstigend, maar om dat goed te maken is de werkingsduur bij roken heel kort.

Omgekeerde (kruis)tolerantie
In tegenstelling tot andere hallucinogene middelen bouw je geen tolerantie op tegen Sal A na gebruik, sterker nog, veel gebruikers spreken van een omgekeerde tolerantie. Oftewel, bij meerdere keren gebruik in een korte tijd wordt de ervaring elke keer heftiger. Alsof dit nog niet genoeg is zijn er ook gebruikers die aangeven dat het gebruik van Salvia voor hun een complete tolerantie reset van meerdere stoffen teweeg heeft gebracht, onder andere nicotine, wiet, benzodiazepines, LSD en cafeïne worden genoemd op Reddit. “Salvia completely demolished all my tolerances”. Documentatie is te minimaal om conclusies te trekken, maar mogelijk zit er nog veel meer achter. In ieder geval is er wel uit onderzoek gebleken dat het tolerantie opbouw bij morfinegebruik tegengaat.

Pijnstiller en ontstekingsremmer
Het is niet de eerste keer dat de wetenschap kijkt naar de mogelijkheden van de k-opioïde receptor, maar als volledige agonist blijkt Sal A vele malen efficiënter dan de tot noch toe bekende k-opioïde agonisten. Dit is mede dankzij verminderde bijwerkingen zoals, ja echt, dysforie. Onderzoek heeft aangetoond dat Sal A een ontstekingsremmende en pijnstillende werking heeft. Nu is een grimmige trip niet de meest ideale bijwerking voor jouw ontstoken vingertje, maar op deze manier zijn onderzoekers al niet-psychoactieve analogen op het spoor gekomen met dezelfde eigenschappen. De huidige oplossing voor chronische pijn is vaak een opiaat en die dragen het risico op verslaving en een snelle opbouw van tolerantie.

Behandeling van verslaving door dopamine regulatie
Verder lopen er onderzoeken om verslaving te behandelen met Sal A, omdat het activeren van de k-opioïde receptor een dopamine-regulerende werking kan hebben. Bijvoorbeeld cocaïne remt de heropname van dopamine wat voor een verhoogt dopaminegehalte in het brein zorgt, terwijl Sal A door middel van het reguleren van de dopamine opname en afgifte de belonende effecten van cocaïne effectief tegenwerkt (p.4-5). Zo is het ook aangetoond dat cocaïne verslaafde Rhesusaapjes minder hun giechel gingen volproppen met sos na het toedienen van een k-opioïde agonist. Sal A is zeker geen wereld-reddend wondermiddel, maar een interessant resultaat van deze studie is dat de anti-beloningseffecten al aanwezig zijn onder de drempelwaarde waar de ongewenste neveneffecten optreden.

Zou jij je aan salvia wagen?
Ik schat de kans best aanwezig dat het effect op verslaving en het verdwijnen van toleranties onder gebruikers met elkaar te maken heeft, dus misschien is er iemand die de link kan leggen? Waarschijnlijk staat het ook ergens in een of ander ingewikkeld wetenschappelijk paper, maar we moeten wel even Drugsforum blijven en niet een soort slim Zwitsers conferentie-platform waar wetenschappers van Roche en Novartis onze lieve vrouwe Salvia van ons aan het stelen zijn. Voor de mensen die het zich afvragen, ik heb zelf ook tweemaal ervaring met een hoge dosering Salvia. De ervaring is zachtst gezegd bijzonder maar het is moeilijk er verder iets uit te halen behalve een goede WTF. Bereid je in elk geval goed voor en zorg ALTIJD voor een tripsitter. Van de zomer wil ik ook een paar keer lagere doseringen roken of oraal nemen, onder andere om te kijken of dit effect heeft op m’n toleranties. Zou jij je aan dit plantje durven overgeven?

Salvinorin A

Danny46

Bewuste gebruiker
Trekt mij niet ik vind dat getrip maar niks ,het enigste (trippen) als het al trippen genoemd mag worden want het is meer een dissoactieve ervaring.Heb het filmpje gezien op drugslap youtube en nou nee niet aantrekkelijk lijkt mij . Hou meer van iets euforische middelen dan wel verdovend en of sederend .Hoewel ik met met mijn stomme kop gister coke heb gehaald laat ik dat maar weer snel vergeten.

Zweevteev

Wijs gebruiker
Ondanks dat m'n ervaringen met Salvia niet per se leuk waren, was ik sowieso nog van plan om het eens te doen, omdat ik tot nu toe niet in staat geweest ben om achteraf uit te leggen wat ik nou eigenlijk meemaakte. Dat stukje over omgekeerde kruistolerantie heeft me al helemaal overtuigd, dus dat ga ik zeker eens testen door LSD ervoor en kort na de Salvia te gebruiken (niet tegelijkertijd hoor, dat lijkt me echt vragen om een bad trip).

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
In tegenstelling tot wat de meeste mensen vinden van salvia heb ik wel steeds goede ervaringen ermee.
Het geeft mij vooral nadien een euforisch en zorgeloos gevoel. Tijdens de trip heb je de kans niet echt om euforie te ervaren maar daar doe ik het niet voor. Je maakt zéér veel mee op korte tijd er komt veel informatie en indrukken op je af, teveel om in 1 moment te verwerken. Als je meerdere salvia trips doet kom je steeds korter bij een duidelijkere interpretatie ervan. Het laat je even het groter geheel zien. De motor die verschillende dimensies/realiteiten creëert en aanstuurt. Vaak kom ik dezelfde entiteiten tegen die opvoorhand wisten dat ik kwam. Ben steeds goed onthaalt en terug gestuurd. Een tripreport ga ik niet schrijven hier daar dient dit topic niet voor. Ik gebruik dit niet vaak net omdat het zo intens is maar vooral intrigerend en verbazend.

Dus op de vraag of ik me zou durven overgeven aan dit plantje, ja. Je kan ook niet anders, het dwingt je wel...eens je het gerookt hebt🙂

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik had eens gelezen dat bepaalde Zuid-Amerikaanse stammen er fel op tegen waren dat salvia gerookt werd zoals ze in het westen doen. Dit zou vooral voor de kick zijn en niet om spirituele redenen, terwijl dit volgens hen toch echt een plant met spiritueel geneeskrachtige werking is. Maar volgens hen moet je de bladeren dus kauwen.

Ik wou die echte spirituele ervaring, dus ik een salvia plant kopen. Jaren laten groeien: enorme bladeren dat ding. Ik dus op een gegeven moment flink wat bladeren eraf geknipt, op elkaar gelegd, opgerold en in mijn mond gepropt. Zat daar als een hamster met bolle wangen op die bladeren te kauwen, maar niet de vezels door te slikken. 20 minuten boven een bakje gehangen die gore bladeren te kauwen en constant in dat bakje te kwijlen.

Uiteindelijk een beetje licht in mijn hoofd gevoeld.

Wouldn't recommend it.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
20 minuten boven een bakje gehangen die gore bladeren te kauwen en constant in dat bakje te kwijlen.
Ik dacht da je de kwijl moest inslikken en de bladen uitspugen na 45min. Anyway ik heb die quid methode ook geprobeert en ik vond het niks.

Over DMT zeggen bepaalde zuid-amerikaanse stammen ook dat het inhaleren als hits niet juist is, dat het in de vorm van ayahuasca of yopo moet zijn.

Ik vind salvia roken allesinds de manier om te gaan.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat kauwen heb ik overigens niet volgens de regels van de kunst gedaan. Is ook al zo´n 15 jaar geleden dacht ik. Ik heb een salvia extract onder m´n tong gelegd en daar laten zitten

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik dacht da je de kwijl moest inslikken en de bladen uitspugen na 45min. Anyway ik heb die quid methode ook geprobeert en ik vond het niks.
Ja volgens mij heb je gelijk. Maar je gaat zo ontzettend veel kwijlen dat je nooit alles binnen houdt en dus maar beter boven een bakje hangt, tenminste ik wel. :sweatsmile:

Over DMT zeggen bepaalde zuid-amerikaanse stammen ook dat het inhaleren als hits niet juist is, dat het in de vorm van ayahuasca of yopo moet zijn.
Mja, heb toch prachtige ervaringen gehad met changa. Soms weten de originele gebruikers ervan ook niet alles. :wink:

Ik vind salvia roken allesinds de manier om te gaan.
Snap ik :)

Dirkdirk

DF-koning
Maar ik snap het dus nog steeds niet. De effecten zijn overduidelijk veelal dysforisch, psychotisch, dissociatief, eng en duister, kwaadaardig en onaangenaam.

Wat moet dit plantje nog meer zeggen dan: “Ik ben een giftig deliriant met negatieve onvoorspelbare effecten! Vermijd mij!”.

En dan toch mensen die denken: “Salvia roken? Ja, laten we dat eens proberen”.

Ik snap het oprecht niet, gewoon statistisch gezien hoeveel nare ervaringen tegenover positieve ervaringen er zijn te lezen en dat er dan nog mensen deze drug willen proberen.

Sorry. Dat gaat er bij mij niet in. Ik begrijp dat niet.

dat is voor mij alsof je zegt, “hier, de drank is op dus heb ik een paar flessen methanol gehaald”

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Maar ik snap het dus nog steeds niet. De effecten zijn overduidelijk veelal dysforisch, psychotisch, dissociatief, eng en duister, kwaadaardig en onaangenaam.

Wat moet dit plantje nog meer zeggen dan: “Ik ben een giftig deliriant met negatieve onvoorspelbare effecten! Vermijd mij!”.

Ik snap het oprecht niet, gewoon statistisch gezien hoeveel nare ervaringen tegenover positieve ervaringen er zijn te lezen en dat er dan nog mensen deze drug willen proberen.

Sorry. Dat gaat er bij mij niet in. Ik begrijp dat niet.

dat is voor mij alsof je zegt, “hier, de drank is op dus heb ik een paar flessen methanol gehaald”
Je hebt er gewoon van die mensen bij die gewoon zo fucked up mogelijk willen worden.

Maar snap het ook niet. Geef mij maar LSD, psilo, DMT. Middelen die sturen naar liefde, verbinding, diepe inzichten.

Dirkdirk

DF-koning
Je hebt er gewoon van die mensen bij die gewoon zo fucked up mogelijk willen worden.

Maar snap het ook niet. Geef mij maar LSD, psilo, DMT. Middelen die sturen naar liefde, verbinding, diepe inzichten.
Ooit gelezen van een trip ervaring waarin ze beschreef dat ze het gevoel kreeg een kijkje genomen te hebben achter een soort gordijn waar ze eigenlijk helemaal niet achter mocht kijken. Als een soort matrix. De echte wereld die je gevangen houdt waar je niet aan kunt ontsnappen. En dat er demonen waren die haar tot in de eeuwigheid zouden straffen en dat alle referenties en houvasten onmiddellijk verdwenen waren. En ze kon niet meer dan accepteren dat ze voorgoed verwijderd was van alles wat ze kende en alles wat ze was.

Dat was ZO eng om te lezen. Ook dat moment dat ze beschreef toen het zakte: “Aha! Im hearing noises. That means there is something to hold on to, I have a reference point. I was so relieved to come down into the normal world because at the moment I was convinced I was doomed for eternity, forever and ever outside into nothingness.”

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ooit gelezen van een trip ervaring waarin ze beschreef dat ze het gevoel kreeg een kijkje genomen te hebben achter een soort gordijn waar ze eigenlijk helemaal niet achter mocht kijken. Als een soort matrix. De echte wereld die je gevangen houdt waar je niet aan kunt ontsnappen. En dat er demonen waren die haar tot in de eeuwigheid zouden straffen en dat alle referenties en houvasten onmiddellijk verdwenen waren. En ze kon niet meer dan accepteren dat ze voorgoed verwijderd was van alles wat ze kende en alles wat ze was.

Dat was ZO eng om te lezen. Ook dat moment dat ze beschreef toen het zakte: “Aha! Im hearing noises. That means there is something to hold on to, I have a reference point. I was so relieved to come down into the normal world because at the moment I was convinced I was doomed for eternity, forever and ever outside into nothingness.”
Vaker ditzelfde gehoord over salvia en het klinkt ook wat als mijn eigen badtrip op LSD + wiet.

Maar ik geloof er niet in. Waarvoor zouden we voor eeuwig gestraft worden? Dat klinkt als een neurotische/psychotische geest. Ik denk dat dit de geest (de mind/gedachten) zelf is en dat je op dat moment even niet in contact bent met je diepere zelf/met liefde, waardoor je eigenlijk psychotisch begint te worden en dat soort waanideeën krijgt.

Mede daarom ben ik er ook zo'n fan van dat een middel al meer stuurt naar liefde: je dat zetje in die richting geeft. Dan kun je het zelf overnemen en volledig toelaten.

Dirkdirk

DF-koning
Maar ik geloof er niet in. Waarvoor zouden we voor eeuwig gestraft worden? Dat klinkt als een neurotische/psychotische geest. Ik denk dat dit de geest (de mind/gedachten) zelf is en dat je op dat moment even niet in contact bent met je diepere zelf/met liefde, waardoor je eigenlijk psychotisch begint te worden en dat soort waanideeën krijgt.
Helemaal mee eens,
Mede daarom ben ik er ook zo'n fan van dat een middel al meer stuurt naar liefde: je dat zetje in die richting geeft. Dan kun je het zelf overnemen en volledig toelaten.
Dat doet LSD voor mij. Dat is veel vergevender en ontvankelijker dan paddestoelen of 2c'x of DOCx etc

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Meningen verschillen inderdaad
Je hebt er gewoon van die mensen bij die gewoon zo fucked up mogelijk willen worden

Ik ben in de verste verte niet een persoon die zo fucked up mogelijk wil worden. Oordelen over dat wat je leest over Salvia is 1 ding, het ervaren is soms iets anders. Zal voor iedereen een andere uitwerking hebben. Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft hoe je de salvia trip bekijkt voor je het rookt, met welke intenties je er in stapt. De 'rage' vroeger op youtube van mensen die salvia roken in een groep en er wat lacherig overdoen, elkaar uitlachen en de spot ermee drijven, zulke mensen hebben eerder kans om in narigheid terecht te komen denk ik. Die gewoon ff willen roken voor de kick of uit verveling maar verder niet openstaan voor hogere inzichten.

Dit plantje op zo'n manier beschrijven, daar ben ik het niet mee eens. Het heeft heel wat te bieden, het is maar net hoe je de ervaring interpreteert, ieder z'n mening.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Meningen verschillen inderdaad

Ik ben in de verste verte niet een persoon die zo fucked up mogelijk wil worden. Oordelen over dat wat je leest over Salvia is 1 ding, het ervaren is soms iets anders. Zal voor iedereen een andere uitwerking hebben. Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft hoe je de salvia trip bekijkt voor je het rookt, met welke intenties je er in stapt. De 'rage' vroeger op youtube van mensen die salvia roken in een groep en er wat lacherig overdoen, elkaar uitlachen en de spot ermee drijven, zulke mensen hebben eerder kans om in narigheid terecht te komen denk ik. Die gewoon ff willen roken voor de kick of uit verveling maar verder niet openstaan voor hogere inzichten.

Dit plantje op zo'n manier beschrijven, daar ben ik het niet mee eens. Het heeft heel wat te bieden, het is maar net hoe je de ervaring interpreteert, ieder z'n mening.
Dat was inderdaad wat te kort door de bocht.

Ik heb alleen vrijwel alleen maar hele fucked up duistere verhalen van mensen over salvia gehoord, ook IRL. Maar er zal vaak wat aan de set/setting hebben gelegen.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat doet LSD voor mij. Dat is veel vergevender en ontvankelijker dan paddestoelen
Moet een tripmiddel dan vergevend zijn? Het is net interessant dat het niet zo vergevend is en het je eens met beide voeten op de grond zet, hieruit leer je net belangrijke dingen over jezelf en je omgeving. Als het op een moment aanvoelt dat een tripmiddel niet zo vergevend aanvoelt is dat net een boodschap aan jou dat er nog werk aan de winkel is, daar moet je dan net induiken en kijken waarop dit gevoel gebaseerd is. Van hieruit kan je aan jezelf werken of andere handelingen uitvoeren die misschien eerst niet de beste waren.

Dirkdirk

DF-koning
Moet een tripmiddel dan vergevend zijn? Het is net interessant dat het niet zo vergevend is en het je eens met beide voeten op de grond zet, hieruit leer je net belangrijke dingen over jezelf en je omgeving. Als het op een moment aanvoelt dat een tripmiddel niet zo vergevend aanvoelt is dat net een boodschap aan jou dat er nog werk aan de winkel is, daar moet je dan net induiken en kijken waarop dit gevoel gebaseerd is. Van hieruit kan je aan jezelf werken of andere handelingen uitvoeren die misschien eerst niet de beste waren.
Trippen louter voor de fun, daar doe ik niet aan. dan mis je volgens mij de essentie van tripmiddelen
Ik bedoel met vergevend dat het je rustig en kalm de tripwereld in laat gaan. Maar het kan ook echt wel heftig zijn, 300 mcg was voor mij extreem intens en dat heb ik geweten.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dit was waarom ik vele jaren bijna alleen maar psilo deed. Pfoe... wat een harde leermeester is dat. Je krijgt niet wat je wilt, maar wat je nodig hebt. Dit zorgde er ook altijd voor dat ik onverwacht de meest prachtige ervaringen had met psilo, juist omdat het beter wist dan ikzelf wat nodig was voor me om te zien/voelen. Het liet me door dingen gaan die ik nooit bewust op zou zoeken, maar de reward daarna om daar doorheen te hebben gewerkt... wauw! Ik ben echt in hemelse staten verkeerd (kun je dat zo zeggen? nou ja, je begrijpt wat ik bedoel) op die manier op truffels en paddo's.

Trippen louter voor de fun, daar doe ik niet aan. dan mis je volgens mij de essentie van tripmiddelen
Nee alleen voor de fun trippen ben ik ook niet zo'n fan van. Althans, niet in mijn eentje. In gezelschap is het ook wel leuk geweest om echt voor de lol te trippen, al is dat inmiddels al vele jaren geleden.

Maar ik moet wel zeggen: ik vind LSD een geweldig allround tripmiddel, in de zin van dat het op momenten enorm veel fun is, maar op andere momenten ook heel erg de diepte in kan gaan. Ik ben LSD zo erg gaan appreciëren dat ik eigenlijk niet meer kan zeggen dat mijn long time nr. 1 psilocybine mijn favoriet is. Die plek wordt nu gedeeld door psilo én LSD.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Je krijgt niet wat je wilt, maar wat je nodig hebt. Dit zorgde er ook altijd voor dat ik onverwacht de meest prachtige ervaringen had met psilo, juist omdat het beter wist dan ikzelf wat nodig was voor me om te zien/voelen.
Dit is exact wat ik bedoel, je neemt de woorden uit m'n mond. Dit vind ik de essentie van een tripmiddel! Hierop geef ik ontelbare duimpjes :wink:

ik vind LSD een geweldig allround tripmiddel, in de zin van dat het op momenten enorm veel fun is, maar op andere momenten ook heel erg de diepte in kan gaan.
Dit is ook hoe ik LSD ervaar, al vind ik LSD wat meer artificiëler aanvoelen ook in visuals. Het mist in mijn opzicht een beetje het organische dat wat je in psilo wel vind

Dirkdirk

DF-koning
Je krijgt niet wat je wilt, maar wat je nodig hebt. Dit zorgde er ook altijd voor dat ik onverwacht de meest prachtige ervaringen had met psilo, juist omdat het beter wist dan ikzelf wat nodig was voor me om te zien/voelen.
Dit is exact wat ik bedoel, je neemt de woorden uit m'n mond. Dit vind ik de essentie van een tripmiddel! Hierop geef ik ontelbare duimpjes :wink:
Dat moet je maar wel aankunnen. Je moet mentaal sterk in je schoenen staan wil je je werkelijk kunnen overgeven aan een zware tripervaring. Ik heb een report van @Mindless gelezen over paddestoelen dat me nog steeds afschrikt. Persoonlijk denk ik niet dat ik er niet klaar voor ben.

Als ik zou krijgen wat ik nodig had zou ik met mijn neus keihard op de feiten worden gedrukt en komt er gegarandeerd iets naar boven wat ik niet kan handelen op dat moment.
al vind ik LSD wat meer artificiëler aanvoelen ook in visuals. Het mist in mijn opzicht een beetje het organische dat wat je in psilo wel vind
Het probleem bij truffels is dat het bij mij altijd zo'n ontzettend misselijk ziekmakend gevoel geeft, alsof ik ben gebeten door een slang. Het voelt ook veel duisterder en sinnister. Ben er nooit echt lekker op gegaan. Niet bad. Maar niet leuk. Waren overigens standaard 15 gram porties.

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Duister en sinnister heb ik psilo nooit ervaren. Er kunnen momenten tijdens de trip voorvallen dat alles wat minder kleurrijk is of duister aanvoelt maar dat heeft imo dan meer te maken met wat er leeft in jezelf, of welke 'last' je meedraagt. Als ik psilo neem dan ga ik vooral voor de hogere doseringen, mij geeft het intense kleurrijke ervaringen met in de piek DMT achtige gelijkenissen. Ik vind het een rechtvaardige, vriendelijke en correcte leermeester. Streng waar nodig maar liefdevol, respectvol, begripvol en zacht in het algemeen.

Dirkdirk

DF-koning
Duister en sinnister heb ik psilo nooit ervaren. Er kunnen momenten tijdens de trip voorvallen dat alles wat minder kleurrijk is of duister aanvoelt maar dat heeft imo dan meer te maken met wat er leeft in jezelf, of welke 'last' je meedraagt. Als ik psilo neem dan ga ik vooral voor de hogere doseringen, mij geeft het intense kleurrijke ervaringen met in de piek DMT achtige gelijkenissen. Ik vind het een rechtvaardige, vriendelijke en correcte leermeester. Streng waar nodig maar liefdevol, respectvol, begripvol en zacht in het algemeen.
Dan zou het heel goed kunnen dat mijn ervaringen gewoon verkeerde momenten waren en moet ik het toch eens een kans geven. Als ik truffels neem kauw ik ze altijd tien minuten lang en slik ze dan door. Dat lijkt me een goede methode toch? Ik denk dat ik binnenkort eens mijn tenen in het water ga dippen.

Maar OT: salvia zou ik dus niet durven. DMT ook niet. Ken je die quote van Shulgin?

"As I exhaled I became terribly afraid, my heart very rapid and strong, palms sweating. A terrible sense of dread and doom filled me -- I knew what was happening, I knew I couldn't stop it, but it was so devastating; I was being destroyed -- all that was familiar, all reference points, all identity -- all viciously shattered in a few seconds. I couldn't even mourn the loss -- there was no one left to do the mourning. Up, up, out, out, eyes closed, I am at the speed of light, expanding, expanding, expanding, faster and faster until I have become so large that I no longer exist -- my speed is so great that everything has come to a stop -- here I gaze upon the entire universe."

No thank you. Maar fijn dat jullie er zulke bijzondere ervaringen mee hebben gehad. En @mandragora je bent een van de weinige die zo lovend is over Salvia.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Fantastisch hè, hoe psilo je élke keer stomverbaasd achter kan laten door een totaal andere ervaring en inzichten te geven dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Ik heb zo'n respect voor dit middel.

Maar eerlijk... Ik heb zó vaak op psilo getript, dat het strenger en strenger voor me leek te worden. Psilo is géén luchtig tripmiddel. Het kán dat zijn in gezelschap en wanneer je er nog maar net mee begint, maar zonder pretentieus over te willen komen: je kunt het soort van leren kennen. Het voelt haast als een soort verstandhouding. En al die trucjes van mij om bijvoorbeeld niet te kijken naar een bepaald iets in mezelf, daar ziet psilo feilloos doorheen, pakt me vervolgens vast en dwingt me keihard om juist daar naar te kijken.

Ik geef toe dat ik wel wat huiverig, zelfs angstig ben geworden om aan een psilo trip te beginnen. Het is namelijk een beetje als een boek voor mij: we gaan verder waar we gebleven waren, maakt niet uit dat je laatste trip jaren geleden is, maakt niet uit dat je niet voorbereid bent.

Ik weet dat ik het weer een keer ga doen. Maar wil gevoelsmatig optimaal in mijn vel zitten daarvoor. Want ik weet dat het geen genade met me gaat hebben. Wat ik dan óók weer weet, is dat het uiteindelijk een goed iets zal zijn om het toch te doen. Maar het moet het juiste moment zijn.

Dit is ook hoe ik LSD ervaar, al vind ik LSD wat meer artificiëler aanvoelen ook in visuals. Het mist in mijn opzicht een beetje het organische dat wat je in psilo wel vind
Ik denk daar precies hetzelfde over. Ik ben eerlijk gezegd over het algemeen niet zo'n fan van de visuals op LSD. De kleuren én de vormen vloeken met natuurlijke vormen en kleuren. Het komt voor mij niet in de buurt van de ontzagwekkende pracht en praal die ik op psilo en ook op changa/DMT heb gezien, die overigens wél harmoniseert met natuurlijke kleuren en vormen.

Wat ik wel prachtig vind op LSD zijn de inzichten, het vanuit verschillende perspectieven naar iets kijken, de beleving van geluiden en ook de schoonheid van de natuur zelf ervaren, precies zoals deze is. Maar dat vind ik niet vallen onder "visuals".

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
"As I exhaled I became terribly afraid, my heart very rapid and strong, palms sweating. A terrible sense of dread and doom filled me -- I knew what was happening, I knew I couldn't stop it, but it was so devastating; I was being destroyed -- all that was familiar, all reference points, all identity -- all viciously shattered in a few seconds. I couldn't even mourn the loss -- there was no one left to do the mourning. Up, up, out, out, eyes closed, I am at the speed of light, expanding, expanding, expanding, faster and faster until I have become so large that I no longer exist -- my speed is so great that everything has come to a stop -- here I gaze upon the entire universe."
Dit bedoel ik net, je leest een ervaring van iemand anders en je oordeel over het middel is gemaakt...of de angst is gezaaid. Als je elke dag zou bad-trip verhalen lezen tot in de diepte..elke dag opnieuw dan ga je hoogstwaarschijnlijk ook een bad-trip tegemoet, want je hebt geen ander referentiekader. Of je creeert angst die niet gegrond is. maak je eigen ervaringen en oordeel zelf, dat is imo de beste manier.

Dat lang kauwen tot het een papje en doorslikken is inderdaad een goede manier, zo word er al een deel door je mondslijmvlies opgenomen.
Ik neem meestal wel paddestoelen ipv trufffels, ik kweek ze zelf of ik ga ze plukken als de tijd van het jaar daar is. Ik eet ook ruim 3 uur voor de trip niets soms zelfs de hele dag voor de aanvang niet, als ik eet is het iets heel lichts, snel verteerbaar... ook goed tegen de misselijkheid.

Dirkdirk

DF-koning
Dit bedoel ik net, je leest een ervaring van iemand anders en je oordeel over het middel is gemaakt...of de angst is gezaaid. Als je elke dag zou bad-trip verhalen lezen tot in de diepte..elke dag opnieuw dan ga je hoogstwaarschijnlijk ook een bad-trip tegemoet, want je hebt geen ander referentiekader. Of je creeert angst die niet gegrond is. maak je eigen ervaringen en oordeel zelf, dat is imo de beste manier.
Daar heb je helemaal gelijk in. Mooi gesproken.

Bovenaan