Dagboek stoppen met blowen

Unicorn28

Experimenterende gebruiker
Zoveelste topic van mij door de jaren heen over stoppen met blowen.
Maar nu wil ik echt, door omstandigheden kan ik ook niet meer uitstellen.
Hier wil ik regelmatig even van me afschrijven, en hopelijk stoppen anderen mee en kunnen we elkaar motiveren en door moeilijke momenten helpen.

Vandaag dus de eerste dag… heb net een heel onrustig uur achter de rug.. het moment dat ik ‘nog kan gaan’ lijkt het wel of de duivel aan me trekt, me de auto in wil duwen om naar die shop te rijden.
Ik ga dan weer verheerlijken en bagatelliseren, terwijl ik weet dat het schuldgevoel en de ellende me opvreet als ik toegeef.
Ik heb dus niet toegegeven, en de shop gaat bijna dicht.. de rust keert langzaam terug.
Dit zal de komende dagen nog wel zo blijven.
Ik moet ook een nieuwe invulling vinden van mijn vrije tijd.
Valkuil is dat ik die dan in wil vullen met allemaal klusjes en ‘nuttige’ dingen en mezelf daarin weer totaal voorbij loop, waardoor ik ineens overvallen wordt door de behoefte aan ‘pauze’ en ‘ontspannen’ en dan zit ik alweer bijna in die auto.
Mocht iemand tips hebben over op een enigszins kalme manier je avonden doorkomen zonder dat je je mega gaat vervelen (leegte, onrust -> weer willen gebruiken), hoor ik het graag :)
Anyway, ik ga ervoor!

Neo-Shulginist

Badass junkie
Goed besluit! De eerste dag is altijd het lastigst als je stopt met blowen. Je bent dan nog wel een beetje wazig van de dag ervoor, maar niet meer op een plezierige manier. Daardoor voel je je onrustig, en je bent gewend om die gevoelens te verdoven met meer wiet.

Gestopt blijven wordt snel makkelijker! Het wordt steeds meer een gewoonte om andere dingen te doen, en dan begin je ook te merken dat je helderder en energieker bent.

Manu76

Badass junkie
Sterkte, kan lastig zijn als je af en toe gaat twijfelen. Anders gewoon leegte en slaaploosheid ed accepteren en dan is het wel te doen..
Ik keek veel naar motiverende videos van bijvoor Addiction Mindset: voorbeeld:

Guapo Temudgin

Bewuste gebruiker
Ben zelf na 14 jaar gestopt met blowen en voelde mij vanaf dag 3 al niet meer verslaafd en de hunker naar thc was bijna helemaal verdwenen. Heel af en toe blow ik nog als ik de kans krijg met vrienden o.i.d. maar heb bijna altijd spijt dat ik het gedaan heb.

Ik hoop voor jou dat je hetzelfde mag meemaken. Succes!

Allesofniets

Belezen gebruiker
Ben zelf na 14 jaar gestopt met blowen en voelde mij vanaf dag 3 al niet meer verslaafd en de hunker naar thc was bijna helemaal verdwenen. Heel af en toe blow ik nog als ik de kans krijg met vrienden o.i.d. maar heb bijna altijd spijt dat ik het gedaan heb.

Top dat je dit nog eens probeert... Veel suc
Zoveelste topic van mij door de jaren heen over stoppen met blowen.
Maar nu wil ik echt, door omstandigheden kan ik ook niet meer uitstellen.
Hier wil ik regelmatig even van me afschrijven, en hopelijk stoppen anderen mee en kunnen we elkaar motiveren en door moeilijke momenten helpen.

Vandaag dus de eerste dag… heb net een heel onrustig uur achter de rug.. het moment dat ik ‘nog kan gaan’ lijkt het wel of de duivel aan me trekt, me de auto in wil duwen om naar die shop te rijden.
Ik ga dan weer verheerlijken en bagatelliseren, terwijl ik weet dat het schuldgevoel en de ellende me opvreet als ik toegeef.
Ik heb dus niet toegegeven, en de shop gaat bijna dicht.. de rust keert langzaam terug.
Dit zal de komende dagen nog wel zo blijven.
Ik moet ook een nieuwe invulling vinden van mijn vrije tijd.
Valkuil is dat ik die dan in wil vullen met allemaal klusjes en ‘nuttige’ dingen en mezelf daarin weer totaal voorbij loop, waardoor ik ineens overvallen wordt door de behoefte aan ‘pauze’ en ‘ontspannen’ en dan zit ik alweer bijna in die auto.
Mocht iemand tips hebben over op een enigszins kalme manier je avonden doorkomen zonder dat je je mega gaat vervelen (leegte, onrust -> weer willen gebruiken), hoor ik het graag :)
Anyway, ik ga ervoor!
Top dat je dot nog eens probeert, veel suc6 alvast!

Zal kort mijn ervaring delen na 25 jaar blowen waarvan 20 jaar toch bijna dagelijks 😉.

Het begon bij mij op de leeftijd van ongeveer 14 jaar 🫤. Ik kreeg dit aangeboden en in het begin zei het me helemaal niets... Na een tijd voelde ik toch de effecten ervan en vond deze wel leuk... Echter na jaren was dit later puur om te vluchten door mijn familiale toestand toen thuis als tiener. Later was dit gewoon normaal in mijn vriendenkring... We blowden liever dan we iets van alcohol nuttigden 😉

3 jaar geleden had ik er plots genoeg van, kon er gewoon ook niet meer tegen oa paranoïde gedachten enzo waar ik voorheen nooit last had gehad. Ik kreeg paniekaanvallen enzo. Ik wist toen dat er onderliggende problemen waren en dat blowen me daarbij niet gingen helpen dus ben deze beginnen aan te pakken.

Het heeft mij eerlijk gezegd ongeveer een jaar gekost om vd craving naar een joint vanag re geraken, enkele keren nog geprobeerd maar schoot al snel terug in angsten.. Wat mij het vooral moeilijk maakte toen was het gemis in de keel van een goeie lurp te nemen van een dikke joint. Dit heeft toch even geduurd. Misschien heb ik het geluk dat ik er niet meer tegen kan anders had ik wrs nog geblowd de dag van vandaag want ik heb jaren enorm graag geblowd 😉

Ik heb jammergenoeg door de jaren heen wel enkele andere verslavingen opgelopen waarbij ik tot op vandaag mee worstel en vecht om die te overwinnen maar oooo zo blij dat ik van dat groene spul vanaf ben. Ook gelukkig geen craving meer...

Mijn boodschap als ik die al mag geven is hou vol echt waar het lukt! Ga ook opzoek waarom je nog blowt eventueel bij mij had het geen nut meer 😉

Veel suc6!!!

Allesofniets

Belezen gebruiker
Heb dit misschien verkeerd geplaatst de bedoeling is goed 😊. Is nog wat zoeken voor mij als recentelijk nieuw lid al las ik wel al langer op het forum 😉

Unicorn28

Heb dit misschien verkeerd geplaatst de bedoeling is goed 😊. Is nog wat zoeken voor mij als recentelijk nieuw lid al las ik wel al langer op het forum 😉
Dankje voor het delen van je ervaring, erg knap dat je na zo lang bent kunnen stoppen!
Ik blow nu denk ik een jaar of 8… wat ik ook al heel heftig vind klinken want in mijn hoofd was het altijd iets ‘tijdelijks’ waar ik zsm weer mee zou stoppen. Dan zie je hoe lang je jezelf voor de gek kan houden…

Neo-Shulginist

Badass junkie
Dankje voor het delen van je ervaring, erg knap dat je na zo lang bent kunnen stoppen!
Ik blow nu denk ik een jaar of 8… wat ik ook al heel heftig vind klinken want in mijn hoofd was het altijd iets ‘tijdelijks’ waar ik zsm weer mee zou stoppen. Dan zie je hoe lang je jezelf voor de gek kan houden…
Haha ja het is altijd 'nog eentje en dan stop ik' (of vele varianten daarop).

Unicorn28

Goedemorgen iedereen,
Even een notitie voor mezelf: ik ben heel trots dat ik avond 1 ben doorgekomen!
Er is werkelijk niks in mij dat denkt: wat zonde dat ik gisterenavond niet tot Sint juttemus heb zitten paffen.
Ik weet dat het straks weer even moeilijk zal zijn, want: zaterdagavond, ik kom in de buurt van een shop op de terugweg van een familiebezoek, eentje kan geen kwaad, ik pak de draad morgen weer op, het leven is saai als je nooit wat mag, etc etc.
Nee!
Its not worth it!!

Unicorn28

Pff nou daar ben ik weer.
Ik ga maar eerlijk vertellen hoe vandaag verlopen is.
Had een drukke dag en door de dag heen bouwde de zin om te roken op.
Naarmate ik dichter bij de shop kwam, begon ik allerlei smoesjes te verzinnen voor mezelf.
Maar doordat ik wist dat ik hier nog moest schrijven, werd ik me bewust dat het smoesjes zijn.
De spanning werd daardoor eigenlijk nog groter want op dat moment wilde ik die smoesjes gewoon kunnen geloven.
Ik overwoog te liegen en een lul verhaal op te schrijven over hoe het ging.
Of gewoon te bekennen en het als een eenmalige terugval te zien.
Inmiddels zat ik zo verstrikt in deze gedachtestroom dat ik eraan toegaf.
Thuis begon ik te roken en meteen nam een enorm angstig gevoel me over.
Het was een 18.30 uur en ik had een gram wiet… wat als ik niet meer kon stoppen? Ondertussen begon ik ook te snaaien en ook daarin ga ik te ver.
Ik werd zo paranoia dat ik het zakje onder de kraan heb gehouden en weggegooid.
Lig nu op de bank en voel me super kut.
Dit opschrijven is wel een besef moment dat ik dit echt niet opnieuw meer wil.
Je denkt elke keer dat het ontspannen is, maar als ik het zo typ klinkt het echt als een vreselijke kutavond!

Manu76

Badass junkie
Maar nu wil ik echt, door omstandigheden kan ik ook niet meer uitstellen
Schrijf dit op een papiertje en kijk erna als je morgen weer dezelfde gevoelens krijgt, of over een paar dagen een week een maand of 3 maanden verder.

Als je echt wilt, moet je gewoon accepteren dat je zware tijden tegemoet gaat, maar dat het een investering is die je bereid bent te maken.

Allesofniets

Belezen gebruiker
Naarmate ik dichter bij de shop kwam, begon ik allerlei smoesjes te verzinnen voor mezelf.
Maar doordat ik wist dat ik hier nog moest schrijven, werd ik me bewust dat het smoesjes zijn.
De spanning werd daardoor eigenlijk nog groter want op dat moment wilde ik die smoesjes gewoon kunnen geloven.
Het was een 18.30 uur en ik had een gram wiet… wat als ik niet meer kon stoppen? Ondertussen begon ik ook te snaaien en ook daarin ga ik te ver.
Je denkt elke keer dat het ontspannen is, maar als ik het zo typ klinkt het echt als een vreselijke kutavond!
Dit is wel heel herkenbaar hoor, meermaals mijn stash doorgeflojst in de wc, opgebrand enzo...

Jij of jullie in het algemeen hebben dan nog de mogelijkheid om een shop binnen te lopen en soms misschien buiten te gaan en dan voelen, how ik ben op straat effe normaal doen. Maar die shops (ben ik voorstander van trouwens, al blow ik niet meer) zouden voor mij zeker ook die marge geven van doe ik het of doe ik het niet wat een mindfuck als je wil stoppen denk ik dan. Hier bij ons moet je al een vaste persoon (of enkele in geval van) hebben om kwalitatief een goeie joint te kunnen roken (ik zelf door de jaren heen geluisterd naar 'doe maar' 😉🫣) dus op zich de laatste jaren was dit geen probleem voor me integendeel. Maar het feit dat je zo maar weet ach ik kan hier even binnenwandelen maakt het in mijn ogen zo f#cking moeilijk als je de wil hebt om te stoppen.

Is best ok hoor dat je dit meemaakt en beslist dit te doen volledig te begrijpen als je het mij vraagt. Ikzelf ben ook enkele keren in de verleiding gekomen maar zoals ik eerder zei komt een geluk bij een ongeluk ik werd er volledig paranoïde van 🙃. Hoop alvast dat je kan stoppen zonder het geen ik meemaakte om te kunnen stoppen.

Toch goed bezig je bent er tegen aan het vechten en kan dit alleen maar aanmoedigen 💪

_shikantaza

Badass junkie
Het is een begin. Verslaving is een bitch. Maar als je volhoudt lukt het je wel.

Unicorn28

Vandaag gelukkig een geslaagde dag gehad wat betreft het stoppen.
Er ging vanalles mis vandaag, de smoesjes lagen voor het oprapen… maar toen ik mijn stukje van gisteren teruglas heb ik me over de drang heen kunnen zetten en ben ik naar huis gegaan zonder te stoppen bij de shop.
Ben blij dat het vandaag gelukt is, al zit ik nu wel een beetje met m’n ziel onder m’n arm. Voel me erg opgelaten en onrustig.
Het niet halen is 1 ding, maar daarna opnieuw de avond vormgeven is dan weer de volgende uitdaging.
Hoe dan ook is dit beter dan het gevoel waar ik gisterenavond mee zat…

Unicorn28

Ik schrijf vandaag eens middenin het moeilijke punt… het is net 4 uur geweest, heb vanalles gedaan vandaag en ‘moet’ ook nog wat dingen doen, zoals koken en sporten. Dat is goed want het is afleiding, maar ik ben gewend dat ik mezelf dan ‘de beloning van een dikke joint’ kan voorhouden om me die laatste stappen van de dag door te slepen.
Nu voelt het als: werk het lijstje maar af en dan…. Niks.
Maar nogmaals note to self: lees je eigen verhaal van eergisteren terug. Leest dat als een beloning? Nee!
Ben wel benieuwd hoe anderen omgaan met het gebrek aan ‘De Beloning’ aan het einde van de dag…

_shikantaza

Badass junkie
Ik schrijf vandaag eens middenin het moeilijke punt… het is net 4 uur geweest, heb vanalles gedaan vandaag en ‘moet’ ook nog wat dingen doen, zoals koken en sporten. Dat is goed want het is afleiding, maar ik ben gewend dat ik mezelf dan ‘de beloning van een dikke joint’ kan voorhouden om me die laatste stappen van de dag door te slepen.
Nu voelt het als: werk het lijstje maar af en dan…. Niks.
Maar nogmaals note to self: lees je eigen verhaal van eergisteren terug. Leest dat als een beloning? Nee!
Ben wel benieuwd hoe anderen omgaan met het gebrek aan ‘De Beloning’ aan het einde van de dag…
Dat zijn de associaties van je hoofd. Triggers. Daar hoef je niets mee te doen, maar dat vergt oefening. Je kunt iemand bellen om de trigger te bespreken en om te vertellen hoe je je voelt (ben je eigenlijk al mee begonnen door hier te schrijven). Je kunt afleiding zoeken in iets anders. Proberen de trigger te vermijden als je denkt dat je 'm niet aan kunt. Of een gezonde beloning inzetten. Eet een appeltje of ander stuk fruit in plaats van een jonko op te steken. Maar wat je ook doet, de trek gaat altijd weer voorbij ook al voelt dat op het moment misschien niet zo. En uiteindelijk leer je jezelf weer dat soort beloningsmomenten af. Maar dat gaat niet binnen een paar weken. Reken maar op maanden of jaren voordat dat allemaal weer gereset is.

Laatst bewerkt:

Unicorn28

Ik was constante blower, dus ik had al een beloning nodig bij opstaan en 2 om de deur uit te gaan.
Toen ik stopte met blowen was het een beloning om niet te hoeven blowen.

Of ik slecht sliep, leeg was en even last van vanalles had? Ja dat zeker, maar dat ging na 2 weken al beter.
Interessant dat jij het als beloning voelde om niet te hoeven blowen, ik ervaar dat de ochtend erna wel dat gevoel van opluchting en trots, maar in het moment is dat gevoel nog even ver zoek :tongueout:

Manu76

Badass junkie
Ik heb vandaag een mooie mijlpaal gehaald! 3 jaar geleden mijn laatste joint met nicotine aangestoken en opgerookt.
Wiet heb ik vervolgens nog een aantal jaar gebruikt, maar nicotine is nu echt 3 jaar geleden.
Laatste keer dat ik wiet heb genomen is ondertussen ook 262 dagen geleden. Een goed begin noem ik dat ook, maar ik mag nog even doorzetten voordat ik echt tevreden ben.
Enjoy the ride!

Unicorn28

Ik heb vandaag een mooie mijlpaal gehaald! 3 jaar geleden mijn laatste joint met nicotine aangestoken en opgerookt.
Wiet heb ik vervolgens nog een aantal jaar gebruikt, maar nicotine is nu echt 3 jaar geleden.
Laatste keer dat ik wiet heb genomen is ondertussen ook 262 dagen geleden. Een goed begin noem ik dat ook, maar ik mag nog even doorzetten voordat ik echt tevreden ben.
Enjoy the ride!
Wauw gefeliciteerd! Heel knap!
Hoe is het je gelukt om vol te blijven houden? Wat doe je om een terugval te voorkomen?

Manu76

Badass junkie
Wauw gefeliciteerd! Heel knap!
Hoe is het je gelukt om vol te blijven houden? Wat doe je om een terugval te voorkomen?
Volhouden van stoppen met welke verslaving? 😅 Ik begon bij mijn grootste probleem: peuken en nicotine.
En ik was bereid alles te voelen wat nodig was, als ik maar niet meer ging roken. Dat was richting een jaar lang ups en downs.
Toen kon ik stoppen (jaar afbouwen) van Pregabaline.
Toen had ik de smaak te pakken en kon ik ook beginnen met afbouw van antidepressiva (nu 10 dagen verlost)
En bij het afbouwen van de antidepressiva kon ik ook redelijk makkelijk stoppen met wiet.
Naar 6 weken zonder wiet besloot ik ook maar een periode geen druppel alcohol te nemen. En bevalt me nu ook, ondertussen 7 maanden verder..

Ik geniet nu best veel van sporten en mijn relatie met vriendin en familie lijken verbeterd.

Economische situatie gaat ook beter dan voorheen en gezondheid zeker ook.

Ik heb ondertussen weinig zin om dat allemaal in te leveren omdat ik me even high wil voelen.

Ik kan trouwens ook niet even 1x een peuk pakken of een joint, dan ben ik gelijk weer bij af.

Laatst bewerkt:

Unicorn28

De avond weer doorgekomen… het klopt idd, de zin gaat weer voorbij.
alleen jammer dat ie morgen waarschijnlijk weer terug is :(

Unicorn28

Oh mensen het is vandaag mislukt 😞
Vandaag weer voor het eerst gewerkt sinds m’n stoppoging, het leek wel of al mijn focus en wilskracht op was aan het einde van de dag.
Ik voelde me chaotisch en depri, mijn motivatie was weg en het boeide me allemaal even niks meer.
Het kutte is dat na een paar dagen niet roken, dat jointje ook weer ineens super lekker is.
Ben m’n zelfvertrouwen echt even kwijt.
Hoe ga ik ooit stabiel genoeg zijn om me vast te houden aan mijn besluit?!
Voel me een slappeling

Unicorn28

En wat doe ik nu met de wiet die over is?
Spoel ik het weer weg?
Dalijk bezwijk ik morgen weer en kost het me ook nog eens dubbel geld.
Maar het niet weggooien is zekerheid dat t morgen weer misgaat, dus dan maar het risico lopen, en toch weer achter m’n besluit gaan staan.

Manu76

Badass junkie
door omstandigheden kan ik ook niet meer uitstellen.
Gelukkig zijn je omstandigheden niet zo dramatisch als je deed denken. Als je echt wilt stoppen hoef je alleen maar te besluiten niet meer te blowen. Zo simpel is het echt. En alle excuses om wel weer te blowen moet je als excuses zien en mag je gewoon met je laten spelen. Maar niet aan toegeven, want dan zeg je tegen jezelf dat je nog niet klaar bent om te stoppen.

Unicorn28

Gelukkig zijn je omstandigheden niet zo dramatisch als je deed denken. Als je echt wilt stoppen hoef je alleen maar te besluiten niet meer te blowen. Zo simpel is het echt. En alle excuses om wel weer te blowen moet je als excuses zien en mag je gewoon met je laten spelen. Maar niet aan toegeven, want dan zeg je tegen jezelf dat je nog niet klaar bent om te stoppen.
Ik denk dat de omstandigheden dat wel zijn, maar dat ik gewoon niet door die weerstand heen kom op sommige momenten. De momenten dat ik me depressief voel en niks me meer boeit, boeit ook echt niks me meer. Maar diep van binnen boeit het me natuurlijk nog steeds wel.

Manu76

Badass junkie
Ik denk dat de omstandigheden dat wel zijn, maar dat ik gewoon niet door die weerstand heen kom op sommige momenten. De momenten dat ik me depressief voel en niks me meer boeit, boeit ook echt niks me meer. Maar diep van binnen boeit het me natuurlijk nog steeds wel.
Ja, als je niet bereid bent alles in te zetten maak je geen kans als je met die gevoelens temaken gaat krijgen.

Heb je ook nicotineverslaving? Rook je joints met tabak en probeer je plots ook geen nicotine meer te pakken?

Depressief voelen de eerste weken en slecht slapen moet je accepteren, dat hoort er gewoon bij. Daarna kun je mooie weken verwachten en dan krijg je weer een periode van maanden, dat je depressief kunt voelen gedurende dagen tot weken. Part of the game.

Unicorn28

Ja, als je niet bereid bent alles in te zetten maak je geen kans als je met die gevoelens temaken gaat krijgen.

Heb je ook nicotineverslaving? Rook je joints met tabak en probeer je plots ook geen nicotine meer te pakken?

Depressief voelen de eerste weken en slecht slapen moet je accepteren, dat hoort er gewoon bij. Daarna kun je mooie weken verwachten en dan krijg je weer een periode van maanden, dat je depressief kunt voelen gedurende dagen tot weken. Part of the game.
Pff zo lang klinkt dat….
Ja ik rook met tabak, maar rook verder geen tabak overdag.

Manu76

Badass junkie
Pff zo lang klinkt dat….
Ja ik rook met tabak, maar rook verder geen tabak overdag.
Maar kun je niet genieten van een peukje na je werk? Nicotine is meest verslavende van een joint en als je die niet neemt na je werk heb je het 3x zo moeilijk is mijn gedachte.

Unicorn28

Maar kun je niet genieten van een peukje na je werk? Nicotine is meest verslavende van een joint en als je die niet neemt na je werk heb je het 3x zo moeilijk is mijn gedachte
Dat probeerde ik sowieso al, is alleen niet te vergelijken

Bovenaan