Bloeddonor & snuiven

ljuv

DF-koningin
Halllooooooo
Zijn hier frequent snuivers die ook bloed doneren?

Ik heb echt jarenlang bloed gegeven en heb een bloedgroep die best regelmatig wordt opgeroepen. Nu heb ik die afgelopen jaar steeds moeten afwijzen omdat ik iets regelmatiger dan voorheen allemaal zooi in mn neus stop... Dat vind ik best jammer, maar je kunt er ook geen rekening mee houden gezien je nogal random wordt opgeroepen.

Ik snap de formaliteit, maar zeggen jullie: noh man is meer dan een formaliteit, niet gaan OF yolo lekker af laten tappen die handel?

De Zeemeerman

Badass junkie
Je mag tijdelijk niet doneren na drugs snuiven ivm infectie risico’s
Lijkt me zeker geen formaliteit ze willen zoveel mogelijk risico’s uitsluiten
Je bloed gaat naar ernstig zieke mensen dus

Gewoon niet snuiven of geen bloed meer doneren

Numiah

Experimenterende gebruiker
Voor mezelf sprekend zou ik passen met doneren.
En wel om twee redenen.
1) Ik weet niet wat er aan stofjes (drugs of versnijding) overblijft in het bloed en wil dat de volgende persoon niet meegeven die wellicht om zijn leven vecht.
2) Ik zit ook niet op een telefoontje te wachten van de bloedbank “Maar meneer, wat hebt u nu gedaan?!”.

Bloed wordt na donatie vaak gesepareerd, plasma, plaatjes etc.
Maar dan nog…

• Like
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Hmmmm okay, I get it. Zijn wel veel mensen die bijvoorbeeld zich ook niet aan de seks-regels houden en ik wist dat sanquin daar wel vrij coulant mee omgaat, omdat toch ál het bloed standaard getest wordt. Vroeg het omdat ik me dan waarschijnlijk wel ga moeten uitschrijven als donor. Kom ik wel terug als ik in een iets rustiger vaarwatertje vaar in mijn leven denk ik. Sip!

ljuv

DF-koningin
Néé, 'anders' --> drugsgebruik.

Nie liegen hè
Hahaha TE LAAAAAAT... je kon hem niet toelichten, en op zich is met medicijngebruik ook niets gelogen😬😅

2) Ik zit ook niet op een telefoontje te wachten van de bloedbank “Maar meneer, wat hebt u nu gedaan?!”
Dit zou mij overigens precies niets uitmaken... Mogen ze toch niets mee doen volgens mij. Behalve me misschien uit het systeem flikkeren.
Lijkt me zeker geen formaliteit ze willen zoveel mogelijk risico’s uitsluiten
1) Ik weet niet wat er aan stofjes (drugs of versnijding) overblijft in het bloed en wil dat de volgende persoon niet meegeven die wellicht om zijn leven vecht.
Dit lijkt me daarentegen iets minder opgaan. Ze testen je bloed ALTIJD op ALLES. Tis niet alleen risico's uitsluiten, ze kúnnen en mogen wettelijk geen risico nemen. Iemand kan veel te makkelijk liegen op zo'n aanmeldformulier en wel met allerlei infectieziekten rondlopen. Je kan dan dus ook áltijd gebeld worden, mochten ze iets problematisch vinden in je bloed.
Maar verder hebben jullie gewoon gelijk hoor, beter niet doen. Ben nu gewoon eventjes niet bereid drugs achterwege te laten hiervoor. Wie weet op een ander moment in mijn leven wel weer, zoals ik hiervoor ook easy deed.

ljuv

DF-koningin
Om dan toch maar antwoord te geven op mn eigenste vraag:
Sanquin heeft hun site geüpdatet (goeie stagair, eerlijk) en een hoop meer duidelijkheid gegeven.

Er mag dus eigenlijk best een hoop. Ik vond het gek dat cocaïne en pep niet hetzelfde behandeld werden, vond dit erover:

Naja, pep (en keta, en zoveel?) wordt uiteraard ook ook gewoon gesnoven, dus beetje onzinnig/ naïef uitgangspunt. Lijkt mij dan ook dat als je NIET je snuifbuis, sleutel, 20je deelt met anderen, en er dus geen kans is dat er neusslijmvlies overdracht is, je best zelf de afweging kan nemen om wel te doneren. Maar wellicht is de afweging 4 maanden niet te doneren met whatever je snuift wel de meest zuivere (haha) instelling. Ik ben nog steeds in dubio wat met mn donorschap te doen, dus tot die tijd doneer ik niet. Soesjes (en ketermieners) hebbik duidelijk wel door de neus gehaald... En 4 maanden is lang🤓

Bovenaan