Amsterdam sluit 43 coffeeshops

Sybliminal

Experimenterende gebruiker
Amsterdam sluit 43 coffeeshops

Van onze verslaggever, Weert Schenk
gepubliceerd op 21 november 2008 07:16, bijgewerkt op 21 november 2008 09:19

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam gaat 43 coffeeshops sluiten omdat ze op minder dan 250 meter loopafstand van een middelbare school liggen. Daartoe behoort The Bulldog aan het Leidseplein, dat in 1985 werd geopend in het voormalige hoofdbureau van de politie. De beroemde uitspanning ligt vlakbij het Barlaeusgymnasium.
VergrotingVergroting
Coffeeshop The Bulldog op het Leidseplein (de Volkskrant)

Dit blijkt uit de nota Het Amsterdamse coffeeshopbeleid 2008, die vandaag wordt gepresenteerd. De coffeeshops, die uiterlijk in 2011 dicht moeten, kunnen niet verhuizen naar een andere plek in de stad. De Amsterdamse burgemeester Job Cohen zegt dat hij de coffeeshops wel over de stad zou willen verspreiden, maar dat bijna alle stadsdelen dwarsliggen. In Amsterdam zijn nu 228 coffeeshops.

Het gemeentebestuur voert met tegenzin de sluitingsoperatie uit, die het gevolg is van nieuw beleid van het kabinet dat coffeeshops niet te dicht bij scholen mogen liggen. ‘Ik zou het niet verzonnen hebben’, zegt Cohen. Volgens de nota zijn er in de hoofdstad nauwelijks problemen met de coffeeshops. Op termijn wil Amsterdam wel in het Wallengebied het aantal coffeeshops verminderen. Maar de burgemeester weet nog niet hoe het stadsbestuur dat zal gaan aanpakken.

Cohen is redelijk tevreden over het huidige gedoogstelsel rond de coffeeshops. Vandaag is hij aanwezig op de ‘wiettop’ in Almere, waar dertig gemeenten het Nederlandse gedoogbeleid en de drugsoverlast bespreken. De burgemeester vindt de aanlevering via de ‘achterdeur’ wel een probleem. ‘Daar hebben we geen zicht op. Ik zal justitie vragen daar een onderzoek naar te doen.’

In Nederland zijn ongeveer zevenhonderd coffeeshops. Vooral in de grensstreek wordt geklaagd over overlast vanwege drugstoerisme uit het buitenland. Volgens de Amsterdamse nota komt ongeveer een kwart van de toeristen naar de hoofdstad om een joint te roken. Cohen zegt dat dit veel minder opvalt dan de buitenlanders die in de stad aan de drank gaan.

Op de wiettop zal Cohen pleiten voor behoud van het coffeeshop-stelsel en het onder voorwaarden legaliseren van de wietproductie. Volgens hem maakt dat de branche controleerbaar en wordt de criminaliteit teruggedrongen. Nederland moet niet bang zijn voor reacties uit het buitenland, maar het beleid gewoon goed uitleggen, aldus de burgemeester: ‘We hebben ijzersterke argumenten.’

Cohen wijst erop dat het gebruik van softdrugs in Nederland lager is dan in landen waar hasj en marihuana verboden zijn. Ook zijn hier minder verslaafden en is het aan de aanwezigheid van coffeeshops te danken dat er een scherpe scheidslijn is tussen soft- en harddrugs.

Cohen: ‘Die gunstige effecten moeten we niet onder de grond stoppen. Met een totaalverbod op coffeeshops wordt het drugsgebruik echt niet minder. Er komen weer drugspanden en de overlast in de wijken zal toenemen.’

bron: http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1096303.ece/Amsterdam_sluit_43_coffeeshops

Flameon

Badass junkie
Das een harde klap voor amsterdam, 43 shops zijn er nog al wat. De bulldog op het leidseplein zal er ook niet blij mee zijn. Door touristen is dit geloof ik een goudmijntje. Ben pas geleden eens een paar dagen in amsterdam geweest en daar zat het toen altijd bomvol met touristen. Denk dat de eigenaren ook nog wel protest aanspannen hier tegen!

Tsja je kan ze wel sluiten, maar dan komt de illegale criminaliteit meer om de hoek kijken denk ik

Sybliminal

Experimenterende gebruiker
dachten er maar meer zo over als Cohen, ik hoop van harte zijn collega's vandaag naar hem zullen luisteren. Hoe tegenstrijdig het huidig gedoogbeleid ook is, het sluiten van coffeeshops is zeker niet de oplossing. Maar dat is oud nieuws.
Ook erg jammer dat Groenvrij er niet meer is..

Mindgamer

Badass junkie
Zeer jammer dit.

En The Bulldog, daar kwamen toch al die artiesten uit Amerika? Xzibit, Snoop Dogg, Britney Spears enz...Ben er weleens geweest en vond het wel een leuke shop :)

azgaza

Badass junkie
De coffeeshop waar ik áltijd mijn hasj haal zit niet zo heel ver van het school. Ik hoop echt, echt heel erg dat het net meer dan 250 meter is :(

Miss Kittin

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
De Bulldog vind ik toch maar een stomme toeristenshop, maar de Rokerij zit er ook niet ver vandaan en ik zou het zonde vinden als die ook moet sluiten!

TrippyShit

Badass junkie
Mindgamer zei:
The Bulldog, daar kwamen toch al die artiesten uit Amerika? Xzibit, Snoop Dogg, Britney Spears enz...Ben er weleens geweest en vond het wel een leuke shop :)

Nee, dat was Greenhouse volgensmij. Daar hingen die foto's van artiesten die er geweest waren. kan het ook mis hebben hoor.

@ Marla: Vind Bulldog idd ook maar een toeristenshop.

OT!

Als ze echt heel dichtbij een basisschool zitten, snap ik wel dat ze er een paar weg willen doen.
Niet dat ik het er volledig mee eens ben, maar ik snap het wel. Verder vind ik dat het afkappen van het gedoogbeleid ver genoeg is gegaan. In Eindhoven zijn ze gelukkig bezig met kijken of het geven van kweekvergunning een oplossing is. Ik denk dat het DE oplossing is. Met goede controle om te checken of het ook daadwerkelijk bij de coffeeshops terecht komt natuurlijk.

Bovenaan