Yoo mede aardsgenoten!
Heeft er iemand verstand van mixen van bepaalde stoffen en hoe gevaarlijk het kan zijn want ik ga vnv met 2 maaten feesten en we hebben 3m mdma [kristal poeder] en coke en wss ga ik het allemaal nemen ik weet het is echt heel dom maar ik ben wel erg ervaren met best veel verschillende drugs en heb al vaker gemixt maar ik wilde ff weten hoe en wat er zo gevaarlijk is iemand ervaring?? Ik hoor het graag van jullie
Gr. De Scheplepel
Haha, heerlijk altijd zulke vragen van 'hoe gevaarlijk is het' gevolgd door 'ik weet het, is echt dom'.
Maar vooruit, ik zal een grove risicoschatting voor je schetsen.
Meer dan de helft van alle ziekenhuisopnames met drugs ontstaat doordat mensen verschillende drugs combineren. Terwijl juist een minderheid van de gebruikers dat doet. Je loopt dus echt veel meer risico, sowieso, als je drugs combineert.
Aan de ene kant trigger je geen extra gevaarlijke mechanismen door verschillende stimulerende middelen te nemen (zoals bijvoorbeeld bij benzo's en opioïden, of MAOI's en serotonine releasers). Maar dat betekent nog niet dat het veilig is.
Zo is cocaïne best wel cardiotoxisch: hartproblemen komen veel voor na gebruik van coke. Combineren van verschillende stimulerende middelen verhoogt ook de kans op hartklachten. Daarnaast komt bij MDMA het risico op oververhitting veel voor. En mensen die 3-MMC hebben gebruikt en in het ziekenhuis belanden klagen veel over hartkloppingen en agitatie. Dus je gaat dan eigenlijk dit soort risico's op elkaar stapelen: en het risico op een hartaanval, én risico op oververhitting, wat nog versterkt wordt door de kans op hartkloppingen. Mag ik dan zeggen dat je minstens drie keer zoveel kans loopt op ernstige bijwerkingen?
Percentueel is helaas de verhoogde kans op gezondheidsproblemen niet te geven. Ten eerste hangt dat te veel af van de dosering die je neemt en in welk tijdsbestek je de drie middelen naar binnen harkt. Ten tweede weten we alleen wie er in het ziekenhuis beland, maar niet zo goed hoeveel mensen er niet in het ziekenhuis belanden.
Even los van dat soort ernstige gezondheidsrisico's vind ik het ook zonde om MDMA en cocaïne te combineren. Cocaïne blokkeert namelijk een belangrijk deel van het effect van MDMA. Dus dat is gewoon zonde van het effect van MDMA.
Dat je na de MDMA wil overstappen op een andere stimulant kan ik ergens wel begrijpen, want MDMA veroorzaakt snel tolerantie, en als je dan nog door wil gaan dan werken andere stims dan ook. Dusja, dat je dan 3-MMC zou gaan nemen kan ik ergens nog begrijpen. Maar nee, dat is niet veilig. Je loopt verhoogde kans op ernstige oververhitting.
Kortom, ik zou aanraden om tenminste één middel uit je plannen te schrappen. Maar ook dan vraag ik me af waarom je zo graag deze middelen wil combineren. Kun je niet gewoon één middel nemen en het daarbij laten?
En als je het echt niet kan laten, welke veiligheidsmaatregelen ga je nemen om de kans op hartklachten of oververhitting te verminderen?
Ik zou zeggen, neem verminder de dosis die je normaal gesproken neemt als je één drug gebruikt.