ben hierna redelijk clean gebleven (wel elke dag wiet, veel alcohol en dan heel af en toe een hard drug)
Vrij logisch heb ik dit natuurlijk niet lang volgehouden op hetzelfde tempo en ben zins kort terug gevallen,
Als je echt clean wilt worden zul je moeten stoppen met alles. Ook met wiet en alcohol. Wat jij "redelijk clean" noemt is gewoon dagelijks gebruik.
Wat Dupont ook al zegt, dagelijks wiet gebruiken en veel alcohol drinken is ook gewoon dagelijks gebruik. Je blijft verdoven, je blijft je verslaving actief houden, hetzij in sluimerstand. Maar vroeg of laat kom je weer bij je hoofdmiddel terecht. Ik ben er zelf ook een kei in, het ene middel inwisselen voor een ander. Maar het leven wordt pas aangenamer voor mij na een tijdje clean zijn.
Begrijpelijk, maar probeer je ook te realiseren dat je reactie op traumatische ervaringen minstens zo belangrijk is. Door stimulerende middelen te gebruiken krijg je (als de middelen zijn uitgewerkt) veel meer last van angstklachten en paranoia. Zo kan je dus verder van huis raken.
Daarnaast gun je jezelf de kans ook niet om die traumatische ervaringen echt te verwerken, waardoor dit soort dingen gaan stapelen tot je van gekkigheid niet meer weet waar je last van hebt.
Je kan deze dingen ook nuchter aan! Dat is (zeker in het begin) heel zwaar, maar op de lange termijn heb je er echt profijt van.
Inderdaad is de beste (en eigenlijk enigste) optie stoppen met alles, maar ik weet dat ik dat gewoon niet genoeg wil.
Probeer die wil te vinden tijdens je opname! Nu zie je misschien niet in waar je heen wilt, wie je bent, wat je leuk vind, etc. Kom er tijdens je opname achter en haal daar je kracht uit!
Ik heb geen idee wanneer dat moment gaat komen, ik dacht altijd dat de motivatie er zou zijn bij je “rockbottom”. Maar heb ondertussen al vaker een overdosis gehad of half dood op straat zitten liggen en snap niet waarom ik het nog steeds boven alles kies,
Een rockbottom is pas een rockbottom als je ervoor kiest om te groeien. Pas dan komt er een eind aan het dal en gaat de parabool omhoog. Maak je die keuze niet, dan is verslaving gewoon een bodemloze put. Telkens als je denkt, erger dan dit kan het niet.... Blijkt dat toch te kunnen.
Maar ik snap je punt, ben zelf ook meermaals bijna dood geweest en struggle nog steeds af en toe met terugvallen. Welliswaar korte terugvallen van enkele dagen gevolgd door langere cleanperiodes. Maar toch zijn het terugvallen die ik serieus wil nemen.
als ik de motivatie vind om sober te blijven tijdens de opname.
Hoezo de motivatie vind om tijdens de opname sober te blijven? Het hele idee van een opname is toch dat je gescheiden wordt van je middel zodat je er met geen mogelijkheid bij kan?
Als dat op die plek niet gaat, andere kliniek zoeken. Het is één van de redenen dat ik naar Zuid Afrika ben gegaan en niet naar de lokale massa-ggz waar de dealers af en aan rijden.
Maar op dit moment laat ik t een beetje aan mijn lot over voordat ik erheen ga, “de jezelf dood willen snuiven mentaliteit”
Zou me niet verbazen als ik erbij neerval met mijn 40kg
Het spijt me dat te horen! Probeer naast de drugs misschien iets anders te vinden om je tijd mee te vullen. Elke tijd die je niet aan drugsgebruik kan besteden is in dit geval gezondheidswinst. Denk aan bijv. Gamen, tekenen/schilderen, iets waar je helemaal in op kan gaan zodat je die volgende lijn zo lang mogelijk 'vergeet'.
En misschien liever meer blowen dan snuiven in dit geval. Maar zorg in elk geval dat je gebruik het toelaat om te eten!
Hou nog even vol! Ook jij bent het waard!