Verslaafd aan kratom

Mudshake

Experimenterende gebruiker
Goedenavond lieve mensen.

Zo'n 1,5 jaar geleden kwam kratom in mijn leven. Op zich een mooi middel, maar ik zat in een nare periode toen en ben erin doorgeslagen. Sinds een jaar neem ik het dagelijks en ook nog eens veel te veel. Toen ik een paar maanden geleden wilde stoppen, bleek dat niet zo makkelijk te zijn. Ik vloog echt tegen de muren op.

Ik heb me vervolgens gemeld bij de huisarts en die heeft een hulptraject voor me in gang gezet. Daar ben ik heel dankbaar voor, maar ik vind het tegelijk doodeng. Over twee weken word ik opgenomen voor een detox van 2 tot 3 weken. Aansluitend volgt een dagbehandeling.

Mijn partner is pislink en weigert elke medewerking hieraan (begrijpelijk hoor, hij heeft me namelijk meermaals gewaarschuwd voor kratom). Maar daardoor zijn die opname en behandeling wel echt een beladen onderwerp hier thuis. Gelukkig krijg ik steun van mijn dochters, met name de oudste (20) gaat er tijdens mijn afwezigheid voor zorgen dat de boel thuis door blijft draaien en dat er goed voor mijn jongste (12) en onze beestjes wordt gezorgd. Ik vind het heel erg dat ik ze dit allemaal aandoe, maar ik probeer het positief te zien: mijn herstel komt hen ook ten goede.

Ik heb op DF al even gezocht op Kratom, maar ben nog niet veel info tegengekomen van andere verslaafden en daar ben ik wel heel erg naar op zoek. Ik lees al langer mee op dit forum, heb ook wel eens iets gepost in mijn RC-periode, en het raakt me altijd als ik lees hoeveel steun er hier aan elkaar wordt gegeven <3.

Ik kan ook wel een beetje steun gebruiken om eerlijk te zijn. Zijn er forummers die hun ervaringen en tips met mij willen delen? Ontzettend bedankt alvast.

Kordie

Badass junkie
Welkom op dit forum.
Laat dit de plek zijn/worden voor van je af te schrijven en om je vragen te stellen.

Ik heb zelf geen ervaring met een afkick kliniek. Maar ik wil je meegeven dat je goeie stappen hebt gezet.
Verslaving herkennen en erkennen. De wil om er vanaf te komen en daar alles voor doen. Regelen dat het thuis goed gaat als je weg bent.
Dat beloofd veel goeds.

Zet hem op.

Mudshake

Volgens mij is kratom niet super populair in Nederland. Maar je kunt de afkick verschijnselen denk wel vergelijken met elk ander opiaat/opioïde (kratom is een opioïde).
Ik kan mijn borst wel natmaken dus 😞 Nou ja, misschien is dat maar beter, dan val ik hopelijk niet terug

Zeebats

Bewuste gebruiker
Ik kan mijn borst wel natmaken dus 😞
Bij een detox helaas wel ja. Kratom is eventueel ook goed af te bouwen waarbij je de ontwenningsverschijnselen tot een minimum beperkt:

Maar ik heb met beide geen ervaring, althans met Kratom dan. Denk dat ik persoonlijk voor een detox zou kiezen. De ontwenningsverschijnselen duren volgens mij een week, als je dit in een andere omgeving met medische supervisie kan doen zonder afleiding van werk/familie zal het allemaal relatief wel meevallen.

Mudshake

Bij een detox helaas wel ja. Kratom is eventueel ook goed af te bouwen waarbij je de ontwenningsverschijnselen tot een minimum beperkt:

Maar ik heb met beide geen ervaring, althans met Kratom dan. Denk dat ik persoonlijk voor een detox zou kiezen. De ontwenningsverschijnselen duren volgens mij een week, als je dit in een andere omgeving met medische supervisie kan doen zonder afleiding van werk/familie zal het allemaal relatief wel meevallen.
Ja, ik ga ook voor een detox.

Maar wat me zorgen baart is dat die detox eerst één week zou duren, toen hoorde ik later dat ze er twee weken voor uit wilden trekken. En vorige week heb ik te horen gekregen dat ze van drie weken detoxen uitgaan.

Drie! Dat is de langste periode dat deze kliniek detox aanbiedt. Wat betekent dat?

Ik heb geprobeerd rechtstreeks contact met deze kliniek op te nemen (zowel tel. als via de mail), maar dat is nu bijna een week geleden en ze hebben nog niet gereageerd. De instantie die me daarna gaat behandelen besteedt de detox uit, en kunnen me ook niet meer vertellen.

Vandaar dat ik hier mijn heil zoek. Heeft hier iemand ervaring met detox in Laren?

Manu76

Badass junkie
Betere tijden toegewenst @Mrs Poes 🐱
Volgens mij zal het moeilijk in te schatten zijn hoe lang het proces duurt. Ik zag een Amerikaanse doctor die uitleg gaf en het woord Detox niet eens accepteert.
Gezien je benaming ben je misschien kratom gaan gebruiken omdat je al met andere middelen in de problemen zone zat.
Soms wordt men op andere medicijnen gezet en die moet men dan een paar maanden slikken en vervolgens langzaam afbouwen..

Volgens mij ben je nu goed onderweg en ga je de ondersteuning krijgen die je nodig hebt.

Anders zijn Engelse sites en videos interessant als je meer wilt leren gezien de populariteit van Kratom in de VS vooral.

Succes en geen haast hebben, dan komt het goed!

Kordie

Badass junkie

Maar wat me zorgen baart is dat die detox eerst één week zou duren, toen hoorde ik later dat ze er twee weken voor uit wilden trekken. En vorige week heb ik te horen gekregen dat ze van drie weken detoxen uitgaan.

Drie! Dat is de langste periode dat deze kliniek detox aanbiedt. Wat betekent dat?

Ik heb geprobeerd rechtstreeks contact met deze kliniek op te nemen (zowel tel. als via de mail), maar dat is nu bijna een week geleden en ze hebben nog niet gereageerd. De instantie die me daarna gaat behandelen besteedt de detox uit, en kunnen me ook niet meer vertellen.

Vandaar dat ik hier mijn heil zoek. Heeft hier iemand ervaring met detox in Laren?

Eerder verslaafd geweest en het middel kan een rede zijn voor een langere afkick denk ik. Geen zorgen om maken.
Al heb je 10 weken nodig. Als je er maar vanaf komt.

Oja, krijgt je man ook een partner module?
Dat ze uitleggen wat verslaving is etc.
Dat hij jou ook ziet als ZIEK en jij hier niks aan kan doen

Mudshake

Betere tijden toegewenst @Mrs Poes 🐱
Volgens mij zal het moeilijk in te schatten zijn hoe lang het proces duurt. Ik zag een Amerikaanse doctor die uitleg gaf en het woord Detox niet eens accepteert.
Gezien je benaming ben je misschien kratom gaan gebruiken omdat je al met andere middelen in de problemen zone zat.
Soms wordt men op andere medicijnen gezet en die moet men dan een paar maanden slikken en vervolgens langzaam afbouwen..

Volgens mij ben je nu goed onderweg en ga je de ondersteuning krijgen die je nodig hebt.

Anders zijn Engelse sites en videos interessant als je meer wilt leren gezien de populariteit van Kratom in de VS vooral.

Succes en geen haast hebben, dan komt het goed!
Dank voor je reactie, doet me goed.

Ik heb inderdaad problemen gehad met 3mmc, maar tussen die verslaving en het gaan misbruiken van kratom zat een half jaar tot een jaar.

Neemt niet weg dat ik al een paar jaar zelf aan het aanmodderen ben om me wat beter te voelen m.b.v. middelen - terwijl ik natuurlijk de onderliggende problemen had moeten aanpakken. Dat ga ik nu wel doen, en ik ga daar echt 100% voor. Ik wil het leven weer op eigen kracht aankunnen.

Ik ga op de Engelstalige sites rondneuzen, dankjewel 😊

Mudshake

Eerder verslaafd geweest en het middel kan een rede zijn voor een langere afkick denk ik. Geen zorgen om maken.
Al heb je 10 weken nodig. Als je er maar vanaf komt.

Oja, krijgt je man ook een partner module?
Dat ze uitleggen wat verslaving is etc.
Dat hij jou ook ziet als ZIEK en jij hier niks aan kan doen
Mijn partner wil echt aan niets meewerken, ook niet erover praten - zelfs niet voor zichzelf. Ik heb mezelf in de nesten gewerkt, ondanks zijn waarschuwingen en nu zoek ik het dus ook maar uit. Zo ziet hij het en dat snap ik ook wel, maar het is wel heel naar.

Mijn dochter (20) - die ook ons huishouden gaat runnen als ik weg ben - neemt ook de 'partner-module' voor haar rekening, zoals het bijwonen van naasten-meetings en het schrijven van de schadebrief.

Superlief dat ze dit doet, maar verschrikkelijk dat ik haar dit allemaal aan moet doen 🥹 Ook in dat opzicht hoop ik eigenlijk toch wel snel mogelijk weer thuis te zijn.

Bedankt voor je bemoedigende woorden 🥰

Kordie

Badass junkie
Mijn partner wil echt aan niets meewerken, ook niet erover praten - zelfs niet voor zichzelf. Ik heb mezelf in de nesten gewerkt, ondanks zijn waarschuwingen en nu zoek ik het dus ook maar uit. Zo ziet hij het en dat snap ik ook wel, maar het is wel heel naar.

Triest en eigenlijk onbegrijpelijk.
Want verslaving is een ziekte. Daar door ben je te ver met de boot van de kant gedreven. Het zou mooi zijn als je man je had gesteund in deze tijd, maar voor al ook hierover wat had geleerd. Maar goed, niet iedereen is hetzelfde.

Mudshake

Lief dagboek ❤️

Een kleine week terug opende ik dit topic, vanaf hier nog ruim een week en dan word ik opgenomen.

Het was eind juni toen ik me bij de huisarts melde: ik heb een probleem en ik kan het niet alleen. Sindsdien is het alles zowel razendsnel als tergend langzaam gegaan...

Ik dacht zelf aan een ambulante detox; thuis begeleid afkicken en klaar. Die zeepbel werd door een psycholoog binnen de kortste keren doorgeprikt.

Drie a vier jaar geleden raakte ik zwaar overspannen/burn-out. Een veeleisende baan, thuiswerken door covid, een huishouden dat op mij draaide omdat mijn partner in de knoop zat (figuurlijk door het overlijden van zijn vader, lichamelijk door een hernia), een werkgever die me het tweede spoor opduwde omdat ik na 20 jaar keihard werken over het randje dreigde te kukelen. Dat gaf me juist het laatste zetje.

Ik werd depressief, kreeg last van paniek en angsten, mijn brein maakte overuren en maakte me de verschrikkelijkste dingen wijs. Ik zocht een tijdje mijn toevlucht in verdoving, maar dat maakte de dingen alleen maar erger.

We zijn nu een paar jaar verder, zo slecht als toen voel ik me niet meer. Maar ik realiseer me ook dat ik in mijn herstel te snel ben gegaan en dat ik sommige zaken niet heb geaccepteerd of verwerkt. Ik heb de draad weliswaar weer opgepakt, maar niet (geheel) op eigen kracht. Kratom gaf me zo nu en dan een steuntje in de rug. Maar ik ging meer en meer gebruiken en nu kan ik niet meer zonder.

Maar ik WIL wel zonder. Ik wil niet afhankelijk zijn. Ik wil niet steeds iets nodig hebben om het leven aan te kunnen. En ook wil ik van de lichamelijke klachten af die dagelijks misbruik van kratom met zich meebrengen.

Waar ik doodsbang voor ben is dit: wat als het stoppen met kratom mijn depressie weer aanwakkert? Sta ik straks weer gillend op de vluchtstrook? Loop ik straks weer huilend door de supermarkt? Ben ik straks weer een hoopje ellende. Ik wil dat mijn kinderen niet aandoen.

Nog een week en dan ga ik voor een periode van 5 weken weg bij mijn gezin. De komende week staan in het teken van de 50ste verjaardag van mijn vriend. We zijn al 25 jaar samen en hebben samen twee dochters. Het van A tot Z regelen van dit feest is mijn afscheidscadeau.

Ik heb het hier al eerder geschreven, maar hij kan mijn verslaving en psychische problemen niet handelen. Het vraagt teveel van hem. Hij trekt het niet. Ik ben/was er kapot van. Maar gisteren zei een andere psycholoog dat het zijn goed recht is om te gaan voor zijn eigen geluk. Ze heeft gelijk.

De dag ik voor ik vertrek geef ik hem een brief. Het is tijd om elkaar los te laten. Maar straks kom ik uit de kliniek. Geen idee waar ik heen moet, ik ben echt doodsbang.

Mudshake

Laatste dag thuis, laatste dag in gebruik. Ik heb het moeilijk. De tranen zitten hoog, maar ik probeer me groot te houden. Zo maar eens mn sporttas inpakken.

MDMAutist

Belezen gebruiker
Laatste dag thuis, laatste dag in gebruik. Ik heb het moeilijk. De tranen zitten hoog, maar ik probeer me groot te houden. Zo maar eens mn sporttas inpakken.
Je bent straks in goede handen, in een fijne omgeving met de juiste ondersteunende medicatie om af te kunnen kicken 🥰
Goed dat je deze stap hebt gezet 💪🏻
Hou ons up to date over hoe het gaat als je hoofd er naar staat.
Zet hem op!

Kordie

Badass junkie

Sterkte topper!
Dat je nu die tranen voelt branden van de pijn en verdriet is logisch, maar dadelijk over een paar weken huil je hopelijk tranen van geluk.

Kom aub na je opname terug en vertel je hopelijk positieve verhalen!
Heel veel succes

Mudshake

Een onverwachte wending. Ik dacht: ze gooien me hier in een kamertje, draaien de deur op slot en drie weken later strompel ik naar buiten, clean en wel. Maar vanmorgen bij het inchecken hoorde ik dat ik straks methadon of suboxone krijg en dat die de meeste ontwenningsverschijnselen zullen opvangen. Ik moet alleen wel eerst flink in ontwenning zijn voor ze dat gaan geven. Maar goed, een halve dag creperen is wel iets anders dan drie weken creperen dus ik heb goede moed. Nu op naar de dagafsluiting.

Mudshake

Herstellen van verslaving is hard werken hoor.
Dat weet ik! En dat wil ik ook! Liever vandaag dan morgen. Maar ik zal eerst moeten detoxen voordat de behandeling begint. Er is hier maar een beperkt programma, helemaal oké hoor met lifestyle coaching, sport, wandelen etc. Maar pas over drie weken kan ik echt gaan beginnen met de 12 stappen en dergelijke.

_shikantaza

Badass junkie
Dat weet ik! En dat wil ik ook! Liever vandaag dan morgen. Maar ik zal eerst moeten detoxen voordat de behandeling begint. Er is hier maar een beperkt programma, helemaal oké hoor met lifestyle coaching, sport, wandelen etc. Maar pas over drie weken kan ik echt gaan beginnen met de 12 stappen en dergelijke.
Mooi. Ik kreeg even de indruk dat je dacht dat na 3 weken opsluiting al je problemen opgelost zouden zijn :wink:

Met vragen over meetings en het programma mag je altijd bij me komen trouwens.

Damius

Bewuste gebruiker
Heel veel succes! Op naar een mooi nieuw begin.

hoe bevalt de eerste dag in de kliniek?

Mudshake

Heel veel succes! Op naar een mooi nieuw begin.

hoe bevalt de eerste dag in de kliniek?
Bedankt! Nou het valt me reuze mee. De medewerkers zijn ontzettend betrokken (eigenlijk zelfs veel liever dan ik verdien naar mijn gevoel 😔), de ontgifting is nog te doen en als ie straks volop inkickt, ligt er suboxone klaar. De groep bestaat uit leuke mensen, met ieder een verhaal. Ik mis alleen mijn gezin zo verschrikkelijk ...

klxaasx

Belezen gebruiker
Bedankt! Nou het valt me reuze mee. De medewerkers zijn ontzettend betrokken (eigenlijk zelfs veel liever dan ik verdien naar mijn gevoel 😔), de ontgifting is nog te doen en als ie straks volop inkickt, ligt er suboxone klaar. De groep bestaat uit leuke mensen, met ieder een verhaal. Ik mis alleen mijn gezin zo verschrikkelijk ...
ik duim voor je!!!! je kan het

Mudshake

Derde dag hier. Het gaat even minder nu. Veel zweten, trillen, onrust en spanning.

De suboxone doet zn werk, maar het is nog even zoeken naar de juiste dosis. Ik zit nu op 10 mg per dag. Geen idee of dat veel is of weinig. Maar ik merk dat ik mezelf zit te pushen om zo laag mogelijk uit te komen, in de hoop dat het afbouwen dan hopelijk sneller gaat. Zodat ik eerder naar huis kan. Ik weet dat ik de tijd moet nemen, maar ik vind het lastig.

Ik vind het leven in een groep aan de ene kant fijn en gezellig, maar aan de andere kant ook best zwaar. Er is sinds gisteren onaangekondigd een vrouw bijgekomen met flinke psychische bagage / schade. Geen oordeel! Maar ik wil zo graag dat ze zich welkom en comfortabel voelt, maar bijna alles wat ik zeg of doe komt bij haar op een andere manier binnen en dat maakt me van slag. Ik weet dat ik haar niet kan helpen, maar haar geworstel drukt zwaar op me. Dat moet ik zien te parkeren. Want ik denk dat mijn zogenaamde helpende gedrag ook niet goed is voor haar.

Ik ga nu maar even naar buiten, beetje rommelen in de moestuin.

De Zandman

Badass junkie
Pas je wel op, dat de problemen van die andere vrouw niet jouw problemen gaan worden?
Het is mooi dat je die vrouw wilt helpen. Maar psychische schade, dat kan je beter aan de leiding overlaten. Ik heb meer dan eens gezien, dat een groepslid de afdelingspsychiater werd, en dat liep niet zo goed af....

_shikantaza

Badass junkie
Derde dag hier. Het gaat even minder nu. Veel zweten, trillen, onrust en spanning.

De suboxone doet zn werk, maar het is nog even zoeken naar de juiste dosis. Ik zit nu op 10 mg per dag. Geen idee of dat veel is of weinig. Maar ik merk dat ik mezelf zit te pushen om zo laag mogelijk uit te komen, in de hoop dat het afbouwen dan hopelijk sneller gaat. Zodat ik eerder naar huis kan. Ik weet dat ik de tijd moet nemen, maar ik vind het lastig.

Ik vind het leven in een groep aan de ene kant fijn en gezellig, maar aan de andere kant ook best zwaar. Er is sinds gisteren onaangekondigd een vrouw bijgekomen met flinke psychische bagage / schade. Geen oordeel! Maar ik wil zo graag dat ze zich welkom en comfortabel voelt, maar bijna alles wat ik zeg of doe komt bij haar op een andere manier binnen en dat maakt me van slag. Ik weet dat ik haar niet kan helpen, maar haar geworstel drukt zwaar op me. Dat moet ik zien te parkeren. Want ik denk dat mijn zogenaamde helpende gedrag ook niet goed is voor haar.

Ik ga nu maar even naar buiten, beetje rommelen in de moestuin.
Anderen helpen, hoe lief ook, is ook een manier om niet naar jezelf te hoeven kijken. Dus pas er mee op en kies voor jouw eigen herstel.

Ze Herbs Mang

Wijs gebruiker

Zit een goede meeting in datzelfde complex, dat is al een voordeel. Vroeger was het geen geweldige plek, er werd gewoon gebruikt. Hoop dat het er nu veiliger is.

Kratom is gelukkig geen full blown opiaat en daarmee is de ontwenning minder heftig als bijv. heroine of oxy. Denk dat ze je op een lichte dosis suboxone of methadon zetten en die ib drie weken naar 0 gooien. Moet prima te doen zijn.

Mudshake

Zit een goede meeting in datzelfde complex, dat is al een voordeel. Vroeger was het geen geweldige plek, er werd gewoon gebruikt. Hoop dat het er nu veiliger is.
Klopt! Op maandagavond is er op het terrein een na of aa meeting, ik ga er de eerstvolgende keer heen met iemand uit mn groep.

Die verhalen van vroeger hoor ik hier idd terug, maar het schijnt verbeterd te zijn. Ik heb er iig geen last van. Ik weet dat sommigen nog wel stiekem roken, maar dat negeer ik gewoon.

Kratom is gelukkig geen full blown opiaat en daarmee is de ontwenning minder heftig als bijv. heroine of oxy. Denk dat ze je op een lichte dosis suboxone of methadon zetten en die ib drie weken naar 0 gooien. Moet prima te doen zijn.
Klopt! Ik heb suboxone gekregen en ben dat inmiddels alweer aan het afbouwen. Als het goed is sta ik op woensdag op 0. Wel wat zweterig, onrustig en heftige dromen, maar dat is wel te doen. Ik ben hier in goede handen 🙏

Mudshake

Vandaag helaas een iets minder goede dag. Twee hele fijne mensen naar huis 😭 en daar twee nieuwe gezichten voor terug. Vast ook weer fijne mensen, maar het is weer even wennen en het heeft toch ook invloed op de groepsdynamiek.

Vandaag de suboxone verder afgebouwd naar 6 mg, maar ik kreeg (te) heftige ontwenning. Ik probeerde het te verbergen maar het was overduidelijk. Het zweet droop van mijn gezicht, mijn handen trilden en het lukte niet om stil te zetten. In overleg met de arts besloten vandaag weliswaar niet op te hogen, maar morgen een extra dagje op 6 mg te blijven om te stabiliseren. En dan woensdag weer verder met afbouwen. Dat betekent een dag/nacht langer in de kliniek blijven en daar baal ik wel van.

Vanavond voor het eerst naar een NA meeting geweest, er zit er hier eentje op het complex, elke maandagavond. Ik vond het heftig, ik moet het even laten bezinken. Maar ik voelde me wel erg welkom. En ik heb mijn eerste sleutelhanger 🎖🙂

Afgelopen weekend veel bezoek gehad, waaronder mijn eerdergenoemde 'pislinke partner'. Die begint wat bij te draaien en begrip en empathie te tonen. Dat is fijn. En het was heerlijk om de kinderen hier te zien. We hebben buiten op de picknickbank gezeten, aan de rand van het bos en in de zon. Dat maakte een verslavingskliniek een veel minder nare plek dan ze vreesden.

Ik ben dankbaar voor deze kans, ik benader alles zo positief mogelijk, ik werk hard en ik heb vertrouwen in een goede afloop. Dat zien ze aan me en dat helpt enorm ❤

Just for today. Morgen een nieuwe dag.

Bovenaan