Neo-Shulginist
Badass junkie
Om het toch weer even intellectueel te maken is dit precies waar de schoen wrikt als je het mij vraagt.En eigenlijk moet ik ophouden met de disclaimers, maar: ja, er zijn altijd uitzonderingen. Maar dat zijn de... uitzonderingen.
Man versus vrouw is een categorische indeling, een duaal systeem zou je kunnen zeggen. Je classificeert als man, óf als vrouw.
Maar in werkelijkheid is de diversiteit binnen de groep mannen en binnen de groep vrouwen zó groot, dat je je kunt afvragen of die duale indeling wel valide is. Natuurlijk kun je kijken naar gemiddelden en standaardafwijkingen, en dan een grens introduceren voor wat nog 'normaal' wordt geacht (zoals altijd gedaan wordt in de kwantitatieve wetenschap). Maar het probleem is dan dat je áltijd een groep mensen bestempelt als 'niet normaal', als 'de uitzondering' of in een andere zin afwijkend. Terwijl je eigenlijk weet dat juist die diversiteit normaal is, maar we willen een geloofsysteem introduceren wat houvast geeft voor bepaalde verwachtingen dus gaan we maar normale diversiteit denkbeeldig uitsluiten om die houvast te krijgen.
Als het op onderzoek uit zou komen dan zou ik zeggen dat de variabele 'geslacht' een andere measurement level moet hebben