lever belastend

millet

Newbie
Hallo,
Ik heb 2 maand gelede door een zware val een leverscheur gehad.
Heb 4 dage op intensieve zorgen gelegen en 2 weeke in het ziekenhuis.
Door deze scheur werkt mijn lever op dit moment voor 70%, dit zou de komende maanden verbeteren.
In het ziekenhuis hebben ze mij aangeraden 6 maanden niets van alcohol te drinken omdat dit kans geeft op levercirrose.
Iedereen weet dat alcohol zeer leverbelastend is maar hoe zit het eigenlijk met andere drugs?
Ik ben er zeker van dat amphetamines en andere dergelijke drugs zoals mdma zeer leverbelastend zijn, tripmiddelen zoals lsd en vooral paddestoelen zijn ook niet al te best hiervoor denk ik, maar hoe zit het met weed?
Ik heb de voorbije 2 maanden geen druppel alcohol aangeraakt, maar jointjes gaan er wel regelmatig in. Ik heb van verschillende mensen gehoord dat dit niet echt leverbelastend is maar ik vind nerges zekerheid op het internet.
Moest iemand mij hier meer informatie kunnen geven dat zou heel handig zijn.

Dus: Hoe schadelijk is weed voor je lever? Informatie over andere drugs is ook altijd welkom.

Alvast bedankt

TrippyShit

Badass junkie
Idd, alcohol en uppers zijn een klap voor je lever op dit moment. Ik raad je dan ook ten zeerste af om deze te gebruiken tot je lever weer in orde is. Wiet lijkt mij gewoon kunnen. Dit geeft geen klap voor je lever zover ik weet. Ben geen medicus dus misschien dat iemand bevestiging kan geven maar ik denk dat je een jointje wel zou kunnen roken eigenlijk..

Beterschap :wink:

caatje

Badass junkie
Hoe belangrijk is je lichaam of je leven voor jou? Als je lever nog niet (of nooit meer?) naar behoren werkt dan wacht je tot dat wel het geval is of helaas pindakaas, nooit meer.

Drugs, welke dan ook, zijn voor de fun, niet om het moeten. Doe wat je verstandig lijkt!

TrippyShit

Badass junkie
Maar dat betekent niet dat je in zijn situatie geen fun meer kan hebben. Kan je het niet aan je dokter vragen? Als die zegt dat je een jointje kan roken kan je het doen. Zegt die van niet, niet doen. Snap wel wat je bedoeld Caatje maar als jij een jointje zou KUNNEN roken in zijn geval, zou ik het iig wel doen.

Alcohol, uppers en dergelijke middelen raad ik je ook in deze post wel af. Zoals ik al zei. Vraag het aan je dokter. Die weet meer op dit gebied dan wij :wink:

azgaza

Badass junkie
Paddo's zijn vanaf een hogere dosis belastend voor lever en nieren, alcohol is sterk belastend voor je lever en uppers lijken me ook een zeer slecht idee. Van andere middelen heb ik echt geen idee en ik denk dat je het het beste aan je huisarts kan vragen. Ik zou dénken dat een jointje niet zo veel kwaad kan, maar je wil er natuurlijk niet achter komen dat je het fout hebt, dus ik zou het toch ff met een huisarts overleggen.

Bovenaan