Hoe de hoognodige, urgente zorg te versnellen? / Duidelijk te maken hoe erg het nu is?

Cardboard

Wijs gebruiker
Hi allemaal,

Het ging lang vrij goed. Of redelijk genoeg.

Sinds 2, 3 maanden is het enorm snel bergafwaarts gegaan. Voornamelijk de laatste maand.
Hulp was er niet behalve ondersteunend contact. Psych. bleek zodanig overwerkt dat diegene niet meer terug zal komen... ik had bij deze eindelijk "de jackpot", want goede hulp is echt wel uitzonderlijk in mijn ervaringen.
In november hoorde ik dat deze persoon voorgoed weg zal zijn. Deze was in alle 10+ jaren de beste en meeste helpende en begripvolle psych...
Tijdens de afwezigheid van psychologische behandeling heb ik 10 maanden zonder gezeten.

Zelfmoord-'jubileum' van mijn tante half december maakte dat ik me al wat meer verdoving toe stond,
Contact met een familielid (voorheen beste vrienden) wat vrijwel gestopt is. Mijn laatste 2 vriendschappen verloren. Contact met een van mijn bio ouders was opeens nihil.
Alles in een maand of 3 tijd.
En toen wist ik niets anders meer dan terug gaan naar verdoven. Ja, ik wist dat het stom was, maar viel toch in de valkuil van 'één klein flesje Johnny kan wel'. Maar ik kon niet meer stoppen en was en ben radeloos.
Zat (op en af) op de juiste weg zolang ik bij de verslavingszorg zat, dacht ik. Maar werd met protest, zonder pardon uitgeschreven. Het besproken natraject is niet gekomen. Niets.

Ik heb mij nu 'vrijwillig' (hoognodig) aangemeld voor een klinische detox opname, met de hoop op de hulp. Voor de onderliggende problematiek.
Afgelopen week kreeg ik te horen dat het heel snel kan gaan, als in; voor het weekend, of in de dagen erna.
Vanavond hoorde ik dat het nog 6 weken kan duren.
Ik roep en niemand lijkt me te horen. Hoe vraag je om hulp zodat je deze ook echt krijgt?

Heeft iemand tips hoe het proces versneld kan worden? 6 weken wachten gaat niet. De angst was er al maar ben nu erg bang dat er niets gaat gebeuren.
Hoe breng je over hoe urgent het is?

Ervaringen zijn ook zeer welkom.

Bedankt voor het lezen.

Laatst bewerkt:

_shikantaza

Badass junkie
Het hangt vooral af van de organisatie waar je terecht komt. Ik zou je willen aanraden om een rondje te bellen met verschillende organisaties en je situatie uitvte leggen. Sneller dan 6 weken zou moeten kunnen. Als je echt diep zit dan zou ik in zee gaan met een voorstel van: 2 weken detox + 6/7 weken kliniek + 20 weken nazorg, eventueel met Safehouse-opname post-kliniek.

Het is verre van ideaal maar als je je niet gehoord voelt, zoek door totdat je bij een persoon of organisatie belandt waar je dat wel voelt. Als je je zo vroeg in het proces er niet fijn voelt, komt dat waarschijnlijk ook niet.

Zit je bij een kleinere organisatie?

Laatst bewerkt:

OtherShore

Badass junkie
Vanavond hoorde ik dat het nog 6 weken kan duren.
Dat klinkt alsof het ook sneller kan gaan. Klopt dat?

Ik kan me voorstellen dat ze de verwachtingen een beetje proberen te temperen, maar dat ze ondertussen je opname zo snel mogelijk proberen te regelen. Hopelijk valt de wachttijd uiteindelijk mee.

Cardboard

Wijs gebruiker
Dat klinkt alsof het ook sneller kan gaan. Klopt dat?

Ik kan me voorstellen dat ze de verwachtingen een beetje proberen te temperen, maar dat ze ondertussen je opname zo snel mogelijk proberen te regelen. Hopelijk valt de wachttijd uiteindelijk mee.
Het leek er donderdag wel op dat dit het geval is. Toen hoorde ik: het kan vrijdag of maandag/dinsdag worden. En nu hoor ik hele andere dingen.

Het kan zijn dat ze me probeerde gerust te stellen. Alleen werd er de afgelopen bel-contacten (met onbekende collega's) totaal iets anders gezegd (als in: weken wachttijd).
Door de psychische problemen die ik heb raak ik nog dieper in crisis. Ik heb wel iets aan je reactie, misschien klopt het wat je zegt en wordt het toch zsm geregeld.

Laatst bewerkt:

Cardboard

Wijs gebruiker
Het hangt vooral af van de organisatie waar je terecht komt. Ik zou je willen aanraden om een rondje te bellen met verschillende organisaties en je situatie uitvte leggen. Sneller dan 6 weken zou moeten kunnen. Als je echt diep zit dan zou ik in zee gaan met een voorstel van: 2 weken detox + 6/7 weken kliniek + 20 weken nazorg, eventueel met Safehouse-opname post-kliniek.

Het is verre van ideaal maar als je je niet gehoord voelt, zoek door totdat je bij een persoon of organisatie belandt waar je dat wel voelt. Als je je zo vroeg in het proces er niet fijn voelt, komt dat waarschijnlijk ook niet.

Zit je bij een kleinere organisatie?
De organisatie is een grotere, met verschillende zorgafdelingen (verslaving, eetproblemen etc.).
Ik ben erg bang om nog ergens naartoe te bellen maar ik zal zeker nadenken over waar ik naartoe zou kunnen bellen. Een voormalig ambulant behandelaar heb ik afgelopen week wel al gebeld omdat het me te veel werd, de onduidelijkheid en de mogelijkheden.

Ik heb gezocht naar een goede organisatie maar er werd mij verteld dat ik therapie-resistent ben en ben zodoende bij een soort eind-station van de GGZ beland... dus het lijkt erop dat ik nergens meer terecht kan. Mijn vroegere psychiater heb ik nog eens gemaild begin vorig jaar, zij was ook erg goed. Heb helaas nooit antwoord gekregen.

In het algemeen (dus niet een reactie op jou)
Ik ben de hoop wel kwijt zoals het nu gaat.

Cardboard

Wijs gebruiker
@Cardboard Ik zou toch eens bellen met een kleinere instantie die aan dubbelle diagnose doet. Of als je dat te spannend vindt, kijken of je ze via Whatsapp of een e-mail kunt benaderen.
Dankjewel voor je advies, dit valt te proberen, misschien is er meer hoop bij een kleinere (persoonlijker gerichte) organisatie. Ik ga het proberen en zal hier updaten als er nieuws is.

Raver

Badass junkie
Pfoe sterkte man.

Welke regio woon je? Ik weet dat de verslavingszorg waar ik in behandeling ben geen wachttijden heeft op dit moment. Hooguit enkele dagen maar absoluut niet 6 weken!

PB me maar, ik kan je het doorgeven.

Verder, probeer je rust te bewaren in deze situatie, hoe moeilijk dat ook is en hoe moeilijk je dat ook gemaakt word door je psychische problematiek.

Is er niemand in je omgeving waar je mee kunt praten? Ventileren? Dat kan soms echt even steun geven. Ook al is het een kleine pleister op een hele grote pijnlijke wond op dit moment.
Maar probeer die kracht te vinden in jezelf om met deze situatie om te gaan. Ik weet er alles van om in hopeloze situaties op hulp te moeten wachten. En hoe angstig, hopeloos je je daardoor kan voelen, maar verlies niet de kracht en energie om door te gaan.

Veel sterkte Cardboard.

Cardboard

Wijs gebruiker
Dankjulliewel voor de reacties. We zijn plots een maand verder, beter laat (reageren) dan nooit denk ik.
Ben een paar weken flink de weg kwijt geweest. Werd "gelukkig" op de dag van mijn laatste bericht hier opgenomen.

Ik zit nu een paar weken achter nazorg aan. Zorgwekkend is dat die nazorg waarschijnlijk nog een paar maanden op zich zal laten wachten.
Inmiddels doen mijn hersenen het wel weer redelijk en kan ik beter actie ondernemen met alle tips hier.

Cardboard

Wijs gebruiker
Behoefte om wat te schrijven.

Nu 6,5 week binnen. Er is veel gebeurt in de tussentijd - veel verstoringen buiten de opname om die invloed hebben op de opname. Bij binnenkomst had ik gezegd dat ik niet te lang hier wil blijven, wat nog steeds zo is.
Maar.
Er is veel niet gelopen zoals verwacht en van tevoren besproken. Ambulant begeleiders die me in mijn thuissituatie zouden helpen tijdens opname, waren regelmatig niet bereikbaar. Kwamen voorbesproken afspraken niet na. Geen van hen was bij de laatste 2 (3?) gesprekken met psychiater, arts, verpleging, psycholoog etcetera. Dit was voor opname nadrukkelijk besproken: ze zouden die rol op zich nemen.

Het ambulante behandelteam heeft zich weinig gemengd in de opname. Zij hebben niet echt een beeld van de situatie naar mijn idee want er wordt weinig tot niet gehandeld vanuit hun kant. Terwijl zij het na de opname weer over zullen nemen - en dat is over een dag of 2, 3.

Sinds ik hier ben is mijn slaap van 1,5u per nacht naar ongeveer 4,5u per nacht gegaan. Best wat winst, zeker. Maar nog steeds een groot probleem. Waar niets mee gedaan wordt. Ik blijf het aangeven. Na 4 weken vragen om hulp hierbij mocht ik een middel proberen. Het gaf me een half uur per nacht extra met verder veel bijwerkingen en weinig profijt. In overleg mee gestopt. Het idee voor een ander middel, geopperd door het ambulante behandelteam, werd geweigerd door de psychiater hier.
Zulke korte nachten, tussen de 3 en 4,5 uur, houden mijn herstel tegen en maken me steeds wanhopiger. De gedachten aan middelen nemen elke dag toe, zeker sinds de laatste week.

Ik denk er niet alleen aan ("straks als ik thuis ben dan...") maar zijn er ook dromen. Ben bang het niet in de hand te hebben zodra ik weer alleen ben. Er is een (te lange) wachttijd voor een behandeling bij verslavingszorg. Mijn overbruggingstraject in deze kliniek. deeltijd behandeling, start ook niet meteen zodra ik thuis ben - wat te veel ruimte geeft. Hoe graag ik ook wil volhouden, weet ik niet of dit lukt.

Laatst bewerkt:

Cardboard

Wijs gebruiker
Een eigen topic, dus laat ik deze toch gebruiken om te schrijven.

De 6 van de 7 weken opname heb ik gehamerd op nazorg voor direct na opname (om terugval zo goed als mogelijk te voorkomen). Detox was erg zwaar, toch gelukt. Het ging imo heel snel (daarnaast, voor RC's was geen aandacht) maar ik was wel ruim 5 weken gestopt.
De verpleging en begeleiding hebben me wel echt enorm geholpen. Meer dan verwacht. Maar de artsen... die ketsten elk idee van zowel mij als het ambulante team af. Van tot rust komen was geen sprake, er was geen gesprek mogelijk.
De nazorg waar ik al 6 weken om vroeg, werd pas aan het eind van de opname aangevraagd. Dit betekende 2 weken thuis zonder plan - ook tot verbazing van de verpleging daar.
Zelf gevraagd om regelmatig telefonisch contact vanaf thuiskomst, in de hoop dat het me zou helpen vol te houden.

Waar ik bang voor was en hoopte dat niet zou gebeuren, gebeurde tóch. Ik viel terug. Het was wat ik al die tijd zei; straks is alles voor niets geweest. En ook bleef ik zeggen na mijn delier: 'dit nooit meer'. Ik begrijp mezelf niet.

De onderliggende problemen blijven (onbehandeld) zolang het alcoholmisbruik doorgaat.
Ik ben boos op zowel de GGZ als mezelf. Mijn enige optie lijkt om het zelf te proberen, alleen betwijfel ik of dat wel mogelijk is. De hulpverlening heeft ook sterke twijfels uitgesproken. Omdat opnieuw klinisch (in een verslavingskliniek dit keer) geen optie meer is wegens privé omstandigheden, heb ik gevraagd om deeltijd behandeling. Dit lijkt hen niet intensief genoeg. Mij ook niet, maar weet het anders ook niet meer.

Bedankt voor het lezen. Dit moest me even van het hart.

Hippie Langwaus

Badass junkie
Goh, dat is dan echt erg onhandig afgehandeld en opgepakt qua planning en nazorg. En jij zit nu dus weer in vergelijkbare ellende.

Uiteindelijk moet je het altijd zelf doen, maar dat zou niet zonder steun en hulp moeten hoeven. Je bent namelijk niet alleen.

Probeer er toch het beste van te maken en zelf zoveel mogelijk het gebruik te beperken. Sterkte en hou vol!

Cardboard

Wijs gebruiker
Goh, dat is dan echt erg onhandig afgehandeld en opgepakt qua planning en nazorg. En jij zit nu dus weer in vergelijkbare ellende.

Uiteindelijk moet je het altijd zelf doen, maar dat zou niet zonder steun en hulp moeten hoeven. Je bent namelijk niet alleen.

Probeer er toch het beste van te maken en zelf zoveel mogelijk het gebruik te beperken. Sterkte en hou vol!
Wijze woorden, en kan me erin vinden. Momenteel in een afbouw proces. Met horten en stoten maar liever dit dan terug bij af geraken.

Bedankt voor je reactie! 🦾

Cardboard

Wijs gebruiker
hoe gaat ie nu ?
Bedankt voor het vragen.
Het zelf afbouwen is ergens mislukt. Er gebeurde te veel in een hele korte tijd. Sinds vorige week drink ik weer belachelijk veel. Ben nogal wanhopig. En boos op mezelf dat ik dit doe.

Ik wacht nog op een 3e intake en één of twee onderzoeken. Over een paar weken hoop ik te starten met de (ambulante) behandeling.

Ze Herbs Mang

Wijs gebruiker
Wat wil je precies afbouwen? En hoeveel drink je nu? Ik las dat je een delier heb gehad, lijkt me erg heftig. Ben je niet bang dat je weer dje kant op gaat door het drinken?

Misschien kan je naar NA of AA meetings gedurende de tijd dat je op je intake wacht?

MR_CHIP

Badass junkie
Bedankt voor het vragen.
Het zelf afbouwen is ergens mislukt. Er gebeurde te veel in een hele korte tijd. Sinds vorige week drink ik weer belachelijk veel. Ben nogal wanhopig. En boos op mezelf dat ik dit doe.

Ik wacht nog op een 3e intake en één of twee onderzoeken. Over een paar weken hoop ik te starten met de (ambulante) behandeling.
ahh balen

Cardboard

Wijs gebruiker
Wat wil je precies afbouwen?
Alcohol

En hoeveel drink je nu? Ik las dat je een delier heb gehad, lijkt me erg heftig. Ben je niet bang dat je weer dje kant op gaat door het drinken?
Ongeveer 6 liter bier per dag (4,8/5,0%). En ben zeer zeker erg bang voor nog een delier. Toen dit gebeurde vorige keer zei ik; 'dit nooit meer'.

Misschien kan je naar NA of AA meetings gedurende de tijd dat je op je intake wacht?
Goed idee. Dit neem ik mij regelmatig voor.
Ironisch genoeg vergeet ik het ook telkens. Ik moet zo'n meeting in mijn digitale agenda zetten. Bedankt voor de herinnering.

Edit: eigenlijk moet er vooral (na opnieuw abstinent te zijn) iets veranderen aan de achterliggende problemen. Anders blijft dit zich herhalen....

Ze Herbs Mang

Wijs gebruiker
Alcohol

Ongeveer 6 liter bier per dag (4,8/5,0%). En ben zeer zeker erg bang voor nog een delier. Toen dit gebeurde vorige keer zei ik; 'dit nooit meer'.

Goed idee. Dit neem ik mij regelmatig voor.
Ironisch genoeg vergeet ik het ook telkens. Ik moet zo'n meeting in mijn digitale agenda zetten. Bedankt voor de herinnering.

Edit: eigenlijk moet er vooral (na opnieuw abstinent te zijn) iets veranderen aan de achterliggende problemen. Anders blijft dit zich herhalen....
Je kan ook online meeting volgen mocht de drempel te hoog zijn om nu in deze situatie fysieke meetings te bezoeken. Je kan deze vinden voor NA https://www.nanederland.nl/meetings/
En voor AA:

De hoeveelheid alcohol valt nu nog mee dus als je nu jezelf bij elkaar raapt en het afbouwt in een week, of meteen stopt, zal het met de ontwenning nog wel meevallen.

Cardboard

Wijs gebruiker
Je kan ook online meeting volgen mocht de drempel te hoog zijn om nu in deze situatie fysieke meetings te bezoeken. Je kan deze vinden voor NA https://www.nanederland.nl/meetings/
En voor AA:

De hoeveelheid alcohol valt nu nog mee dus als je nu jezelf bij elkaar raapt en het afbouwt in een week, of meteen stopt, zal het met de ontwenning nog wel meevallen.
Dank je, dat van die online meetings (buiten covid-gedoe) wist ik niet. Dit helpt en ik ga het proberen. Wordt het geaccepteerd als je aanwezig bent en het niet gelukt is nuchter te blijven?

De hoeveelheid is wel een ruwe schatting, ik ga regelmatig naar de nachtwinkel en vergeet de daadwerkelijke hoeveelheden vaak. Door dat geheugenprobleem ben ik ook in een delier terecht gekomen; ik gaf veel minder door dan ik daadwerkelijk dronk. Ik neem naast alcohol regelmatig bromazolam. Dat speelt denk ik een grote factor in de ontwenningsverschijnselen.

Meteen stoppen werd mij sterk afgeraden door de verslavingszorg trouwens, met gevaar voor een delier of insult... En dan gaat mijn hoofd weer tekeer ("je mag niet stoppen, je moet blijven drinken" - dat gedoe).

Ze Herbs Mang

Wijs gebruiker
Dank je, dat van die online meetings (buiten covid-gedoe) wist ik niet. Dit helpt en ik ga het proberen. Wordt het geaccepteerd als je aanwezig bent en het niet gelukt is nuchter te blijven?

De hoeveelheid is wel een ruwe schatting, ik ga regelmatig naar de nachtwinkel en vergeet de daadwerkelijke hoeveelheden vaak. Door dat geheugenprobleem ben ik ook in een delier terecht gekomen; ik gaf veel minder door dan ik daadwerkelijk dronk. Ik neem naast alcohol regelmatig bromazolam. Dat speelt denk ik een grote factor in de ontwenningsverschijnselen.

Meteen stoppen werd mij sterk afgeraden door de verslavingszorg trouwens, met gevaar voor een delier of insult... En dan gaat mijn hoofd weer tekeer ("je mag niet stoppen, je moet blijven drinken" - dat gedoe).
Combinatie alcohol met pammetjes heeft mij hele dagen doen vergeten 😅

Wat betreft niet nuchter aanwezig zijn in meetings, ja liever.niet. Maar het is geen doodzonde. Je hoeft je camera niet aan te zetten. En je mic kan je muten. De meetings zijn de hele dag door. Dus je kan ook ochtendmeetibgs pakken. Dat hielp mij echt wel na terugvallen. Ik ueb tijden gehad dat ik twee drie meetings op een dag pakte om weer even in de juiste flow te komen.

Slik je nu ook pammetjes? Of gaat het alleen nog over bier?

Cardboard

Wijs gebruiker
Waardevolle informatie, bedankt! Die online meetings, zo nuchter mogelijk (liefst helemaal nuchter) lijken me een stuk minder moeilijk. Durf idd niet naar een live meeting toe zoals het nu gaat.

Ik slik nu opnieuw (voornamelijk RC) pammetjes/lammetjes.

Even een vraag aan diegenen die meelezen: ik heb gehoord over meetings die niet per se de religieuze kant op gaan. Weet iemand welke meeting/organisatie ik hiervoor moet hebben?

Laatst bewerkt:

MR_CHIP

Badass junkie
Combinatie alcohol met pammetjes heeft mij hele dagen doen vergeten 😅

Wat betreft niet nuchter aanwezig zijn in meetings, ja liever.niet. Maar het is geen doodzonde. Je hoeft je camera niet aan te zetten. En je mic kan je muten. De meetings zijn de hele dag door. Dus je kan ook ochtendmeetibgs pakken. Dat hielp mij echt wel na terugvallen. Ik ueb tijden gehad dat ik twee drie meetings op een dag pakte om weer even in de juiste flow te komen.

Slik je nu ook pammetjes? Of gaat het alleen nog over bier?
Wacht effe je hoeft je cam en mic beide niet aan te zetten hoe communiceer je dan

_shikantaza

Badass junkie
Even een vraag aan diegenen die meelezen: ik heb gehoord over meetings die niet per se de religieuze kant op gaan. Weet iemand welke meeting/organisatie ik hiervoor moet hebben?
De 12 stappen fellowships zijn niet religieus. Als er God wordt gezegd, wordt er een hogere macht bedoeld die je zelf mag uitkiezen. Klinkt misschien tegenstrijdig maar het draait om het delen van ervaring en elkaar helpen en niet om welk geloof dan ook.

Het enige vereiste voor lidmaatschap is het verlangen om te stoppen met gebruiken. Onder invloed zijn is OK, hoe ongemakkelijk dat ook mag voelen.

Geef het een kans. Luister naar de overeenkomsten en stel vragen als je die hebt. Ga eerst maar eens naar 5-6 meetings voordat je besluit of het iets voor je is of niet.

Als je toch weerstand voelt kun je een Recovery Dharma meeting proberen. Daar zijn er een paar van in NL.

Smart Recovery is er ook nog maar AFAIK zijn er geen meetings in Nederland maar mogelijk wel online engelstalige.

En je kunt links naar lotgenotengroepen en meer informatie vinden in deze thread.

Tot slot: bezoek zeker eens een face 2 face meeting naast een online meeting.

Laatst bewerkt:

Cardboard

Wijs gebruiker
De 12 stappen fellowships zijn niet religieus. Als er God wordt gezegd, wordt er een hogere macht bedoeld die je zelf mag uitkiezen. Klinkt misschien tegenstrijdig maar het draait om het delen van ervaring en elkaar helpen en niet om welk geloof dan ook.

Het enige vereiste voor lidmaatschap is het verlangen om te stoppen met gebruiken. Onder invloed zijn is OK, hoe ongemakkelijk dat ook mag voelen.

Geef het een kans. Luister naar de overeenkomsten en stel vragen als je die hebt. Ga eerst maar eens naar 5-6 meetings voordat je besluit of het iets voor je is of niet.

Als je toch weerstand voelt kun je een Recovery Dharma meeting proberen. Daar zijn er een paar van in NL.

Smart Recovery is er ook nog maar AFAIK zijn er geen meetings in Nederland maar mogelijk wel online engelstalige.

En je kunt links naar lotgenotengroepen en meer informatie vinden in deze thread.

Tot slot: bezoek zeker eens een face 2 face meeting naast een online meeting.
Het ding is dat ik om trauma-redenen een allergie heb tegen religie (of 'hogere machten'). Ieder hun ding maar bij 'God/hogere macht'-gepraat haak ik af. Heb die meeting toen wel helemaal gevolgd en het mooie vind ik dat er meerdere (abstinente) mensen waren die hun telefoonnummer gaven voor het geval ik hen als sponsor zou willen.

Dankjewel voor de verwijzing naar je thread met de informatie over lotgenotengroepen, en zeker ook dank voor de nuttige info over het bestaan van Dharma Meetings.

En in het algemeen: dank allemaal voor jullie behulpzaamheid en steun.

Los van al het bovenstaande:
Gisteren moest ik een ochtend en middag zonder alcohol. Hoopte dat dit wel zou lukken, in de ochtend 5mg diazepam genomen om te voorkomen dat ik daar ontwennend en wel aanwezig zou zijn. Helaas was dat alsnog het geval zo rond het middaguur.
Het was me al eerder duidelijk dat dit echt moet stoppen, maar zeker sinds gisteren. Het enige wat mij nog kon helpen om thuis te komen, is dat er iemand was die me een -pam kon geven.

Er is niks zieligs aan, zo is mijn verhaal niet bedoelt. Het is om aan te geven dat dit echt wel een heftige(re) situatie is dan ik een dag of 2 geleden in de gaten had. Schaam me dood. En het voelt goed om hier open te kunnen zijn en jullie tips en steun te ontvangen.

Cardboard

Wijs gebruiker
Even mijn topic omhoog schoppen.

Ik ben de afgelopen weken geschrokken van mezelf en zie (mede hierdoor) dat alcohol niet het specifieke probleem is. Denk dat onderbehanderling + mijn gedrag (alles zoveel mogelijk dempen) het hoofdprobleem is nu.
Voorheen was het wiet, en nu dit.

Baal enom van mezelf.

Ik wil dit niet meer... maar hoe stop ik het?

Ik heb (oa) een GAS maar alle meds zijn zonder overleg stopgezet.
Mag dat wel?

(ik kom nu via 'derden' aan de medicatie die ik de afgelopen 10+ jaar op voorschrift kreeg) .
Hulpverlening houdt het voor mijn gevoel tegen.

Laatst bewerkt:

_shikantaza

Badass junkie
Even mijn topic omhoog schoppen.

Ik ben de afgelopen weken geschrokken van mezelf en zie (mede hierdoor) dat alcohol niet het specifieke probleem is. Denk dat onderbehanderling + mijn gedrag (alles zoveel mogelijk dempen) het hoofdprobleem is nu.
Voorheen was het wiet, en nu dit.

Baal enom van mezelf.

Ik wil dit niet meer... maar hoe stop ik het?
Hulpverlening houdt het voor mijn gevoel tegen.
Ja... het middel is niet het probleem. Het middel is jouw oplossing voor een probleem waar je je geen raad mee weet. En dat probleem zit zo diep in je, en daar heb je je hele leven lang omweggetjes omheen verzonnen om je leven draaglijk te maken (ipv de confrontatie aan te gaan en het in de kern op te lossen), waardoor het zo ingewikkeld is geworden dat het niet 1-2-3 helder te krijgen is. Allemaal een combinatie van opvoeding, ervaring, conditionering, niet-helpend perspectieven die je jezelf hebt aangeleerd. Maar je kunt de oorzaak vinden en aanpakken, door het samen met iemand te doen. En als je het gewoon gaat doen, dan zal je gaandeweg merken dat als je het anders doet, je gaat groeien en je pijn minder wordt. En als je jezelf blijft uitdagen zul je gaan inzien wat je probleem was, en dat zal wegsmelten. En dan wordt gebruiken een keuze in plaats van dwangmatig.

En als je stopt met drinken ga je roken. Stop je met roken ga je snaaien. Stop je met snaaien ga je shoppen, sporten, gokken, vreemd, noem maar op. De verslaving vindt altijd een manier om zich te uiten.

Eens een meeting proberen misschien? AA, CA, NA, enz?

Laatst bewerkt:

Cardboard

Wijs gebruiker
Ja... het middel is niet het probleem. Het middel is jouw oplossing voor een probleem waar je je geen raad mee weet.

Eens een meeting proberen misschien? AA, CA, NA, enz?
Dank voor je reactie. Een meeting zou zeer zeker helpend kunnen zijn, alleen waar vind ik er eentje zonder 'hogere macht/god'?
Tips van iedereen zijn welkom.

_shikantaza

Badass junkie
Dank voor je reactie. Een meeting zou zeer zeker helpend kunnen zijn, alleen waar vind ik er eentje zonder 'hogere macht/god'?
Tips van iedereen zijn welkom.
Focus daar niet te veel op. Het leverde bij mij ook weerstand op, maar wat ik er wel kan halen is zo veel mooier en positiever dan de (ongegronde?) negativiteit van mijn weerzin tegen religie dat ik dat steeds meer opzij kan zetten. Kijk eens bij NA, die leggen minder de nadruk op god dan CA. In beide programma's kun je zelf bepalen wie jouw hogere macht is trouwens he, niemand dringt je iets op.

En je kunt een keer bij Recovery Dharma kijken. Boeddhistisch herstel. En anders even in de sticky post over zelfhulpgroepen kijken. Er is genoeg keus.

Ze Herbs Mang

Wijs gebruiker
Een hogere macht betekent niet meer dan groter dan jouw zelf, dit omdat je het niet alleen kunt. Daar ben je inmiddels wel achter. Een hogere macht kunnen ook de meetings zijn bijvoorbeeld. Til er niet te zwaar aan, want het zijn gewoon onzinnige 'princiliele' nonsense. Know all about it , been there done that🤣

_shikantaza

Badass junkie
Een hogere macht betekent niet meer dan groter dan jouw zelf, dit omdat je het niet alleen kunt. Daar ben je inmiddels wel achter. Een hogere macht kunnen ook de meetings zijn bijvoorbeeld. Til er niet te zwaar aan, want het zijn gewoon onzinnige 'princiliele' nonsense. Know all about it , been there done that🤣
Precies dit. De groep is mijn zorgzame hogere macht. Coke was mijn destructieve hogere macht (want ik deed alles wat ik maar kon om er aan te komen). Ik vervang negativiteit door positiviteit en zorgzaamheid.

Ik had altijd een hekel aan geloven, dacht dat mensen die geloven dom waren. Maar het beste dat ik altijd zelf kon bedenken bracht me naar de afgrond. Toen ik me open ging stellen (o.a. voor een geloof dat ik zelf mocht verzinnen) ging ik groeien in plaats van mezelf kapot maken.

Laatst bewerkt:

Cardboard

Wijs gebruiker
En je kunt een keer bij Recovery Dharma kijken. Boeddhistisch herstel. En anders even in de sticky post over zelfhulpgroepen kijken. Er is genoeg keus.
Dank voor deze tip.
Mijn weerstand tegen gepraat over hogere macht(en) heeft te maken met trauma, hierom schrikt het mij inderdaad af. Denk dat Recovery Dharma meer wat voor me is, ik ben het aan het bekijken.

Bedankt.
Ook aan de anderen die meedenken/lezen!

Cardboard

Wijs gebruiker
Een update.

Het ging de afgelopen weken vrij dramatisch. Wakker worden met een kater van jewelste. De echte ontwenning (trillen, zweten, schokjes in mijn ledematen) begint eind van de ochtend.
Naast alcoholontwenning spelen er ook paniekklachten (die er al waren voor ik ooit begon met drinken). Die zijn, niet zo gek, flink verergerd.

Naar mijn mening is het mis gegaan met de afbouw in de kliniek. De artsen wisten niet wat ze deden, wilden me zo snel mogelijk laten afbouwen. En snel ging het.
Helaas dachten ze dat ik drank wilde vervangen met benzodiazepinen, wat niet het geval is. De razendsnelle afbouw (van 120 of 140mg dia naar 0 in 11 dagen) heeft naar mijn idee bijgedragen aan de terugval. Dit alles werd overigens geleid door een basis arts in opleiding.

Al waren er bij die terugval meerdere factoren aanwezig, zoals eerder genoemd; geen vervolgplan voor na ontslag, geen nazorg. Van gesloten afdeling naar een paar weken alleen thuis.

Ik ben nu bezig om op eigen houtje manieren te vinden om dit op te lossen.
Het moeilijke, imo schandalige eigenlijk, is dat ik dit na vele keren vragen om hulp, zelf 'moet' doen. Ik weet gewoon niet wat anders. Hulp heb ik gevraagd - meermaals. Tot nog toe alleen met als antwoord dat het overlegd wordt.

Nu zit ik opnieuw zelf uit te zoeken hoe ik zo veilig mogelijk kan afbouwen. Sinds anderhalve week weer af en toe Kratom om de ontwenning te onderdrukken en even te slapen of ontspannen.
De moeilijkere optie waarin ik nog zoekende ben, is om het met RC benzo's te doen, hoewel ik weet dat dit gevaarlijk is. Norflurazepam is dan mijn vervanging voor diazepam. Maar zo houd ik de artsen en verpleegkundigen die ik nu zie, voor de gek. Dan denkt men; het valt wel mee. Terwijl de ontwenningsverschijnselen onderdrukt worden doordat ik zelf voor doktertje speel.

Een dag niet drinken lukt me nog steeds niet. Minder drinken wel, met horten en stoten.

Bovenaan