Gestopt met hasj roken

Barakka

Newbie
Hoi allen

Ik weet het, er zijn al heel wat vergelijkbare topics op dit forum maar toch wil ik mijn verhaal kwijt, en wie weet heeft iemand er iets aan..

Ik heb ong 12 jaar hasj gerookt, zoals bij velen begon het met een jointje per week, de laatste jaren was het ong 3 a 4 gram per dag als ik in de gelegenheid was, waardoor ik alleen nog wat op de bank hing en YouTube filmpjes keek in mn vrije dagen, mijn geheugen ging merkbaar achteruit en simpele dingen zoals rekeningen betalen en het huishouden werden taken waar ik tegenop zag en steeds meer uitstelde, op een gegeven moment werd ik na een paar uur slapen wakker om weer een joint te roken en dit een keer of 3 per nacht, ik heb meerdere stoppogingen gedaan maar of deze duurde maar een paar uur of het ging wel goed en dan dacht ik.mm 1 jointje kan wel weer, niet dus!! Na een week rookte ik weer meer dan ik daarvoor deed.buitenom mijn werk draaide eigenlijk alles om blowen en stoned zijn, en dit was niet zo relaxed als het klinkt.

afgelopen september heb ik contact opgezocht met een instelling,de hoop, na een verwijzing van de huisarts en een intake is half januari ( ja zolang kan het duren) mijn online behandeling begonnen, deze bestaat uit een 2 wekelijks zoom gesprek met een behandelaar en op haar advies heb ik ook een aantal meetings van de NA bijgewoond, zowel online als fysiek.. bij de NA wordt alcohol ook als drugs gezien, ik ben niet bereid helemaal te stoppen met drinken dus hun programma is niet voor mij maar op zich heb ik de meetings wel als positief ervaren..ik heb wat andere groepen ontdekt dus wie weet dat ik daar wat meetings bijwoon..

Inmiddels ben ik ruim 5 weken gestopt met blowen, en het leven is een stuk leuker, ik sport weer, ga bij familie op bezoek en hoef niet meer te liegen of mijn gebruik te verbergen wat mentaal enorm rust geeft, roken deed ik buitenom joints niet dus daar ben ik ook mee gestopt, en ik weet zelfs mijn eigen naam weer! 😉. Het enige nadelige zijn de ontwenningsverschijnselen, in mijn geval zijn ze voor softdrugs behoorlijk hard, ik slaap ong de eerste 3 uur van de nacht, daarna ben ik klaarwakker en kom niet meer in slaap, na een aantal nachten ben ik zo moe dat ik dan wat meer slaap om daarna het ritueel weer van voor af aan te starten, ook de aanhoudende hoofdpijn ben ik best beu inmiddels maar ik zie het als motivatie om gestopt te blijven, want hier wil ik niet nog een keer doorheen..al met al overheerst nu de vreugde en enigzins trots dat het me tot nu toe best goed afgaat en dat ik eindelijk weer leef eigenlijk.
dit klinkt misschien redelijk eenvoudig maar dat is het niet, in mijn eentje stoppen lukte gewoon niet en nu besef ik pas dat ik het echt serieus moet nemen en voor altijd moet stoppen, niet voor even, dat lukt in mijn geval gewoon niet.en als ik het aan iemand vertel wordt het eigenlijk altijd onderschat, dit komt ook weer omdat ik het altijd goed verborgen heb weten te houden, en niemand het verwacht.

Heel verhaal inmiddels maar ik wilde het gewoon van me afschrijven en wie weet helpt het iemand om ook de stap te zetten om te stoppen, met of zonder hulp.

Kordie

Badass junkie
Wat een goede stappen heb je gemaakt, en wat sta je sterk in je schoenen.
Jammer dat je nog steeds veel last hebt van de ontwenningsverschijnselen.
Misschien kan @Hippie Langwaus er wat over vertellen. Hij heeft recent een lange pauze gehad.

Manu76

Badass junkie
Mooi hoor! Ga zo door! En misschien toch een aanrader om een flinke periode niet te drinken, of in ieder geval niet dronken te worden!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Goed bezig!

Ook super dat je het besef al hebt dat je voor altijd moet stoppen. Dat kies je (imo) ook niet echt zelf, op een gegeven moment zie je dat gewoon in, dat dat de enige optie is om er echt vanaf te komen.

De klachten van niet goed slapen en hoofdpijn herken ik niet echt, maar voor 12 jaar gebruiken en op het laatst zoveel per dag kan ik me goed voorstellen dat 5 weken nog niet zoveel is voor lichaam en geest om zich in te stellen op nu ineens helemaal geen hasj meer. Waarschijnlijk gewoon eerst even langer gestopt blijven en kijken wat dat doet.

Barakka

Newbie
@Kordie bedankt! Alle tips zijn welkom wat dat betreft, in overleg neem ik nu nog geen medicijnen, je weet wel,verslaving enzo, het schijnt er bij te horen dus nog ff doorbijten, ik droom al wel weer behoorlijk.

@Manu76 dank je wel! Ja dit is overlegd en het risico er van besproken, ik let er op en zorg dat ik niet dronken wordt en alsnog naar de shop loop idd..drink nu een week niks maar helemaal stoppen is een brug te ver..

Manu76

Badass junkie
drink nu een week niks maar helemaal stoppen is een brug te ver..
Begrijp ik en zolang je niet gaat blowen ben je super bezig.
Wat ik zelf heb ervaren is dat blowen van wiet in combinatie met tabak, echt geen softdrugs meer is.
Wiet wel, tabak misschien, maar gecombineerd is het eerder een harddrugs volgens mij.
Dus als je gestopt blijft ga je echt veel moois meemaken!

Alleen met tabak stoppen was een redelijke zware actie voor mij, die toch bijna een jaar voor ellendige/ lege momenten kon zorgen. Bij mij nu 30 maanden geleden.

Wiet ging ik mee door, maar vorig jaar januari tot Mei was ik even zonder THC inname en nu weer sinds 1 december 2023. Is ook niet alleen maar feest, maar ik vond de cravings/ effecten van geen nicotine pakken zwaarder als ik me niet vergis.
Succes nogmaals en dit is geen korte afstand spint, maar we gaan voor de marathon!

Barakka

Newbie
Wat ik zelf heb ervaren is dat blowen van wiet in combinatie met tabak, echt geen softdrugs meer is.
Wiet wel, tabak misschien, maar gecombineerd is het eerder een harddrugs volgens mij.
Dus als je gestopt blijft ga je echt veel moois meemaken!
Ja er zijn genoeg discussies te vinden over of marihuana een softdrugs is of niet, feit is dat het in mijn geval zeker niet onschuldig is, en tabak is voor anderen weer een grote stap om vanaf te komen, zo heeft iedereen zijn of haar strijd, maar wat je zegt je krijgt er veel moois voor terug.dat merk ik nu al dus de beloning is niet alleen maar aan de finish, dus we dribbelen vrolijk door idd!

Havik2024

Newbie
Goed bezig @Barakka
Knap dat je het al 5 weken volgehouden hebt! Ik herken je verhaal helemaal. bank hangen, Youtube en het uitstelgedrag. Ik zie eindelijk na jaren blowen in dat ik moet stoppen met blowen. Ik deed het vooral om in slaap te komen dus ik zie er wel tegen op. Ik ben al een maand geminderd, elke dag een halve, lichte joint en ga komende woensdag de stap zetten om er helemaal mee te stoppen.

Barakka

Newbie
Hoi @Havik2024

ik heb de afgelopen nachten een stuk beter geslapen, dus hopelijk zet dit zich door en ben ik wat dat betreft over het ergste heen, ik heb jouw verhaal ook gelezen en ik zou toch proberen om compleet te stoppen idd, wat voor mij wel enigzins helpt is heerlijke kruidenthee s avonds😊..zonder cafeïne uiteraard, geeft me ook wat omhanden ipv een joint zo voor het slapen, geeft me wat rust.
Slaapproblemen is wel lastig idd,miss kan de huisarts nog iets adviseren omdat je aangeeft dat het in je familie veel voorkomt, ik probeer weg te blijven van medicatie,zeker voor langdurige tijd.
Go for it en houd ons op de hoogte.zal ik ook doen (Bijna 6 weken!)

Barakka

Newbie
Ben ik weer, inmiddels ruim 7 weken gestopt en ik slaap gelukkig een stuk beter, ik wordt nu om 5 uur wakker ongeveer, de hoofdpijn is nog niet helemaal weg maar ook dat wordt steeds minder vaak.

met de trek valt het ook mee al sluipt wel de gedachte er in van misschien kan over een poosje 1 jointje wel weer, dus dat is wel een valkuil, moet nog wennen dat ik me soms gewoon wat minder voel of niets om handen heb en dat blowen dan niet de enige optie is heb ik het idee.is dit herkenbaar voor iemand? Dit is ook waar ik nu aan werk in de behandeling,om dit risico te kunnen ondervangen.

Al met al gaat het prima, ben begonnen het uit te leggen aan mijn familie en die reageren positief voorlopig, sommigen wisten er wel van maar niet hoe serieus het was.En vrienden die nog wel gebruiken geven ook aan dat ze het liefst mijn voorbeeld willen volgen, dat is ook weer extra motivatie.

N3K0

Badass junkie
Toen ik gestopt was met het roken van tabak was ik ook goed ziek van geworden.
Dus in jou geval is het dubbel op.

En je zegt 1 jointje kan wel... Wat is het dat wel kan en waar je eigenlijk zin in hebt?
Wil je dan eigenlijk gewoon roken? Of stoned zijn.
En ik zou het niet doen als je pas zo kort gestopt bent want het gaat snel weer een gewoonte worden.

En niet om je aantemoedigden ofzo. Maar stel er komt over een tijdje dat je toch besluit om een joint te roken. Rook die dan puur.

De Zandman

Badass junkie
In wezen moet je denken: nee, dat ene jointje kan dus n i e t.
Als je aan een stof of drank verslaafd bent, en je wilt stoppen, dan betekent dit dat je er niet zo af en toe toch weer van kunt nemen.
Gecontroleerd gebruik bij een verslaving is maar voor heeeeeel erg weinig mensen mogelijk.

Ape

Badass junkie
Nee, dat ene jointje kan niet. Neem dat maar aan van iemand die 5 keer naar de detox is geweest en 2 keer klinisch. Dat ene jointje is wat me elke keer weer heeft genekt. Nu 500+ dagen clean though.

de slaapproblemen kunnen wel lang aanhouden maar ik lees wel verbetering. Mijn tip is om het juist niet met medicatie te verhelpen maar met ritme en voeding. Melatonine is wel onschuldig bij juist gebruikt.

dus gezond eten, lichamelijke activiteiten overdag zodat je fysiek ook moe bent, niet te laat avondeten, suiker vermijden, niet dutten in de middag, en eet een banaan voordat je gaat slapen (really), niet gamen in het uur voordat je gaat slapen, niet gaan slapen met de telefoon in bed, elke dag zelfde tijd opstaan ook al voel je je niet uitgerust. dat gaat je allemaal wel wat helpen

Bovenaan