langdurig xanax gebruik schadelijk?

Alles over farma's en aanverwanten.

langdurig xanax gebruik schadelijk?

Berichtdoor chase op 04 feb 2009 17:57

Is langdurig xanax gebruik schadelijk? Op de bijsluiter en internet lees je vaak dat langdurig gebruik van xanax niet aangewezen of zelfs schadelijk kan zijn. Het gebruik zou beperkt moeten blijven tot 4-6 weken lees je dan wel is. Maar nergens vind ik wat de concrete risico's zijn? Of is dit echt enkel een verwijzing naar mogelijke verslaving?
chase
Newbie

Re: langdurig xanax gebruik schadelijk?

Berichtdoor Martijn. op 04 feb 2009 18:07

Ik denk zelf dat de gevolgen van langdurig gebruik van benzodiazepines nog niet volledig zijn onderzocht. Ter preventie wordt dan aanbevolen benzodiazepines niet langer dan enkele weken te gebruiken en wel enkel voor ernstige angst- of slaapstoornissen. In de praktijk wordt deze aanbeveling echter massaal in de wind geslagen.
Over de schadelijkheid valt dus weinig te zeggen. Verslavingskans is er inderdaad wel. Dit is ook zeker een reden waarom langdurig gebruik niet wordt aangeraden.
Martijn.
Belezen gebruiker

Berichtdoor Robdebob op 04 feb 2009 19:02

Ze zetten dit niet zomaar in de bijsluiter hoor... :rolleyes:
Als je langere tijd benzodiazepines gebruikt raak je er niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk aan verslaafd. Als dat gebeurt is zal het afkicken een hel worden: angstig, trillen, zwaar depressief en als je even pech hebt beland je in een toestand die te vergelijken is met een delirium tremens.

Hoe lang gebruik je het al?

Martijn. schreef:Ik denk zelf dat de gevolgen van langdurig gebruik van benzodiazepines nog niet volledig zijn onderzocht.

Benzo's zijn zo'n beetje de meest gebruikte medicijnen met een psychoactieve werking. Zou een beetje raar zijn als ze het dan niet eerst goed onderzoeken, toch? :wave:
Robdebob
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Martijn. op 04 feb 2009 20:31

Robdebob schreef:Ze zetten dit niet zomaar in de bijsluiter hoor... :rolleyes:
Als je langere tijd benzodiazepines gebruikt raak je er niet alleen geestelijk maar ook lichamelijk aan verslaafd. Als dat gebeurt is zal het afkicken een hel worden: angstig, trillen, zwaar depressief en als je even pech hebt beland je in een toestand die te vergelijken is met een delirium tremens.

Hoe lang gebruik je het al?

Martijn. schreef:Ik denk zelf dat de gevolgen van langdurig gebruik van benzodiazepines nog niet volledig zijn onderzocht.

Benzo's zijn zo'n beetje de meest gebruikte medicijnen met een psychoactieve werking. Zou een beetje raar zijn als ze het dan niet eerst goed onderzoeken, toch? :wave:

Natuurlijk doen ze onderzoek, alleen het is een beetje moeilijk hè? Zoek jij even een paar honderd mensen die 50 jaar lang benzo's willen slikken omdat jij wil onderzoeken of het schadelijk is? :wink: Er zijn ontzettend veel medicijnen waarvan de langetermijneffecten niet bekend zijn. Ze zijn wel enigszins te voorspellen, maar er zijn toch regelmatig onverwachte dingen. Ooit van Softenonkindjes gehoord? Dat middel was ook volkomen veilig...
Maar goed, de voornaamste reden is zeker weten de verslavingskans, maar een andere reden waarom ze langdurig gebruik afraden is wellicht door gebrek aan kennis over de gevolgen op de lange termijn. Ik denk dat ik het zo beter formuleer dan in mijn vorige post.
Martijn.
Belezen gebruiker

Berichtdoor chase op 04 feb 2009 21:44

Robdebob schreef:Hoe lang gebruik je het al?

Een jaar. Maar gebruik bewust niet alle dagen, vooral om de gewenning laag te houden. 3 keer in de week 1gr. Ik ben op dit vlak erg streng voor mezelf en wil de boel onder controle houden. Vandaar niet meer dan dat. En dat lukt aardig.

Eerlijkheidshalve ondervond ik die dingen die je omschrijft in de periode voor ik xanax gebruikte. Ik ben nogal stressgevoelig en een piekeraar en slaap hierdoor heel slecht in waardoor ik dan weer erg weinig uurtjes slaap. Vroeger,voor ik x nam, om 's avonds de gedachtegang toch wat te vertragen en wat rustig te worden, dronk ik elke avond wel een hoop biertjes om de slaap te kunnen vatten. Nu drink ik veel minder bier. 3x week neem ik enkel uren voor ik ga slapen een gram x en eerlijk gezegd dan slaap ik echt GOED. Er zijn mensen die beweren dat je van x niet meer droomt, bij net andersom. Heldere lucide dromen heb ik dan. De ochtend nadien, werkt het nog wat na. Een leuke ochtend en vaak een leuke dag als gevolg. Ik gebruik ook al een jaar Sint Jans kruid erbij. Misschien dat dit er ook voor iets tussenzit. (vroeger had ik steevast een echt ochtendhumeur, misschien veroorzaakt door de kater van het bier; daar ben ik niet helemaal uit :s )

Dus voor mezelf heb ik er eigenlijk wel veel aan. Verslaafd? Misschien wel. Niet lichamelijk. Maar wel geestelijk. Ik kan maar weinig redenen bedenken om het niet meer te gebruiken. Ook al zijn de 6 weken al lang verstreken. M'n alcoholverbruik is drastisch gedaald, depressies zijn veel milder, na een nachtrust met x op voel ik me de dag nadien een stuk beter dusjah ... je kan begrijpen dat ik weinig reden zie om er vanaf te stappen. Vandaar dat ik me vragen stel bij de eventuele risico's bij langdurig gebruik.

Het enige dat ik lijk te merken is alsof m'n geheugen en denkvermogen niet zo 'scherp' meer is als vroeger. Maar daar ben ik zelf niet helemaal van overtuigd dat er een oorzakelijk verband is. Iemand?
chase
Newbie

Berichtdoor westergas op 11 feb 2009 23:59

Benzo's en alcohol zorgen bij langdurig, regelmatig gebruik voor het tegenovergestelde van hetgeen je ze voor gebruikt. Ze zorgen ervoor dat je juist onrustiger word en slechter slaapt, waardoor jij weer meer gaat gebruiken.

Er zijn genoeg horror verhalen te vinden op internet, daar heb je mij niet voor nodig...
Vanuit al die verhalen en mijn persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat je beter op kan passen als je denkt dat benzo's en/of alcohol een oplossing zijn voor je probleem. Heel af en toe kunnen ze je helpen door je te verdoven maar je kan je leven niet in een verdoofde toestand leven zonder dat je daar problemen mee krijgt.
westergas
Belezen gebruiker

Berichtdoor Flameon op 12 feb 2009 00:19

chase schreef:Is langdurig xanax gebruik schadelijk? Op de bijsluiter en internet lees je vaak dat langdurig gebruik van xanax niet aangewezen of zelfs schadelijk kan zijn. Het gebruik zou beperkt moeten blijven tot 4-6 weken lees je dan wel is. Maar nergens vind ik wat de concrete risico's zijn? Of is dit echt enkel een verwijzing naar mogelijke verslaving?

Of het nu xanax is of een andere medicatie. Het te lang dagelijks achter elkaar gebruiken is niet goed, onder andere voor de verslavingskans. Je lichaam went eraan, je geest ook. Maar het remt ook dingen af, bv je zenuwen etc.
Flameon
Badass junkie

Berichtdoor westergas op 12 feb 2009 00:29

chase schreef:Maar nergens vind ik wat de concrete risico's zijn? Of is dit echt enkel een verwijzing naar mogelijke verslaving?

Het grootste risico is dat je je nog meer klote voelt dan voordat je met benzo's begon. En dat kan nog wel eens behoorlijk klote zijn (depressie wil je echt niet!)
westergas
Belezen gebruiker

Berichtdoor cronos op 12 feb 2009 01:35

ik gebruik naar schatting zo een 12 jaar xanax.schadelijk?ik weet het echt niet...allezins is het verslavend,ermee stoppen gaat echt niet...de afkick is voor mij veel te zwaar,ik kom dan enorm zenuwachtig en angstig...BRRRRRRRR.
i'm crazy...but i like it that way
cronos
Bewuste gebruiker

Keer terug naar Farmaceutische drugs