Zijn er psychologische verschillen tussen gebruikersgroepen?

In dit forum kun je als onderzoeker, student, scholier of wat dies meer zij oproepen plaatsen voor medewerking aan onderzoeken, afstudeerprojecten, kunstprojecten, etc.
Forumregels
In dit forum kun je als onderzoeker, student, scholier, journalist of wat dies meer zij, je oproep plaatsen voor deelname aan een onderzoek, enquête, panel, etc. plaatsen. Let op dat je post aan de volgende voorwaarden voldoet:
  • Vertel wie je bent (en van welke organisatie)
  • Geef een omschrijving van het project en het doel
  • Leg uit wat er met de gegevens gedaan wordt
  • Laat contactgegevens achter
  • Stel concrete vragen
  • Een referentie in eventuele publicaties wordt zeer gewaardeerd

Tevens zijn de reguliere forumregels van toepassing.

Zijn er psychologische verschillen tussen gebruikersgroepen?

Berichtdoor SUPSUD op 08 feb 2017 11:31

Dag allemaal,

Mijn naam is Felix. Ik ben een masterstudent Klinische Psychologie. Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar drugsgebruik en de psychologische functies van gebruik.

Met behulp van dit onderzoek wil ik bekijken of er verschillende 'type' gebruikers te onderscheiden zijn en welke onderliggende motivaties mensen hebben voor drugsgebruik (naast gewoon chillen en plezier maken). Verschilt een coke-gebruiker psychologisch van een blower bijvoorbeeld? En mocht dat zo zijn, hoe kunnen we die verschillen verklaren?

*Mochten jullie hier zelf ook ideeën over hebben, laat het vooral weten!

Om mijn onderzoek uit te kunnen voeren heb ik gegevens nodig van een groot aantal participanten, participanten die mij inzicht willen geven in hun drugsgebruik. Deelname bestaat uit het invullen van twee gestandaardiseerde vragenlijsten en een aantal aanvullende vragen (kost ongeveer 20 minuten). Je gegevens worden volledig anoniem bewaard en geanalyseerd (!!).

Dus: Gebruik jij drugs (in welke mate dan ook) en kan je 20 minuten missen voor de wetenschap? Dan ben ik je enorm dankbaar als je via onderstaande link zou willen deelnemen aan mijn onderzoek!

Link:
https://goo.gl/forms/tl0nuZgwII5u4KgX2

Ik heb geen onderzoeksbudget en kan helaas geen tegenprestatie bieden (ik ben zelf helaas ook maar een arme student)..
SUPSUD
Newbie

Re: Zijn er psychologische verschillen tussen gebruikersgroe

Berichtdoor ZERO- op 08 feb 2017 20:38

Ik denk dat je 'type gebruiker' niet enkel kunt definiëren door het type middel dat ze voornamelijk gebruiken, want ik ken meer dan genoeg mensen die juist verschillende middelen gebruiken (waaronder ikzelf).

Wat is de basis voor wat jullie 'psychologische verschillen' noemen trouwens?

Maar ik heb hem even voor je ingevuld:
- Jammer dat er alleen m/v staat bij geslacht en geen derde optie.
- Vervelend ook dat er een optie is van 0-5. Sommige middelen heb ik 5 keer gebruikt en andere middelen nog nooit..?
- Niet alle groepen middelen staan erin... En waarom staat ketamine los?
- En ik heb relatief vaker geblowd dan dat ik andere middelen gebruikt heb, word ik dan bij de 'blowers' gegooid?
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor SUPSUD op 09 feb 2017 12:53

Hoi ZERO-,

Bedankt voor je deelname en vooral ook voor het meedenken en het delen van je eigen ervaringen.

Ik denk dat je 'type gebruiker' niet enkel kunt definiëren door het type middel dat ze voornamelijk gebruiken, want ik ken meer dan genoeg mensen die juist verschillende middelen gebruiken (waaronder ikzelf).

Dat denk ik ook niet, vandaar dit onderzoek. Wat ik graag wil onderzoeken; kan je verschillende gebruikersgroepen typeren op basis onderliggende psychologische mechanismen (niet op basis van middelen alleen). Een onderdeel daarvan is het bekijken of er relevante overeenkomstigheden te ontdekken zijn binnen gebruikersgroepen of relevante verschillen tussen gebruikersgroepen.

Wat betreft je op- en aanmerkingen:
1. Oké, wat zou wat jou betreft een goede oplossing zijn voor de vraag naar geslacht?

2. Ik wil alleen kijken naar structureel gebruik van middelen. Middelengebruik binnen de 0-5 keer is voor de analyses dus niet relevant. Maar ik snap je punt!

3. Klopt. Ik heb er bewust voor gekozen niet alle middelen mee te nemen vanwege een bepaalde hypothese (die ik hier niet kan toelichten omdat dat de toekomstige onderzoekresultaten mogelijk kan beïnvloeden). GHB, Alcohol, Nicotine, Psychedelica zijn voorbeelden van psychoactieve stoffen die ik niet mee kan nemen in mijn analyses. Maar scherp opgemerkt!

4. Niet per sé. Al het middelengebruik boven de 5 keer in de afgelopen 12 maanden wordt meegenomen. Dus je wordt niet in één groep "gegooid", je kan ook in meerdere groepen vallen.

Als je op de hoogte gehouden wil worden van de uiteindelijke resultaten kan je een mailtje sturen naar onderzoekmiddelengebruik@gmail.com.

Groeten,

Felix
SUPSUD
Newbie

Berichtdoor ZERO- op 09 feb 2017 14:21

Oh wat leuk, al die reacties. Maar oké, interessant!

Maar ik vind middelengebruik onder de 5 keer niet per sé niet structureel. Ik neem dus wel een paar keer per jaar speed/mdma, alleen blijft dat vrijwel altijd op de max 3 á 4 keer per middel (per jaar) hangen. Maar als je het totaal van stimulerende middelen neemt, daar ik ook wel eens ritalin o.i.d. neem, dan vind ik dat daar bij elkaar ook wel iets voor te zeggen valt qua structureel gebruik.
Ik gebruik niets vaker dan 5 keer per jaar, alleen blowen gebeurt vaker. Maar dat ervaar ik dan ook als veel minder heftig.
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor SUPSUD op 09 feb 2017 14:40

Ik gebruik niets vaker dan 5 keer per jaar, alleen blowen gebeurt vaker. Maar dat ervaar ik dan ook als veel minder heftig.

Oke, dus dat je meer blowt heeft ermee te maken dat je dat als minder heftig ervaart. Is dat naar jouw idee het enige verschil? Of ervaar je de effecten van het blowen ook als prettiger of ervaar je de 'kater' van andere middelen als belemmerender bijvoorbeeld?

Ik ben wel benieuwd welk middel jouw voorkeur heeft
SUPSUD
Newbie

Berichtdoor ZERO- op 09 feb 2017 17:57

SUPSUD schreef:Oke, dus dat je meer blowt heeft ermee te maken dat je dat als minder heftig ervaart. Is dat naar jouw idee het enige verschil? Of ervaar je de effecten van het blowen ook als prettiger of ervaar je de 'kater' van andere middelen als belemmerender bijvoorbeeld?

Ik ben wel benieuwd welk middel jouw voorkeur heeft

Ik vind het effect en de bijwerkingen van andere middelen meestal heftiger indd. Blowen zie ik meer als alcohol drinken. Dat doe ik ook (bijna) ieder weekend.

En ik heb niet een echte voorkeur. :P
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor SUPSUD op 09 feb 2017 19:34

Ik vind het effect en de bijwerkingen van andere middelen meestal heftiger indd. Blowen zie ik meer als alcohol drinken. Dat doe ik ook (bijna) ieder weekend.

Daar zit wat in, dat begrijp ik.
SUPSUD
Newbie

Berichtdoor Benzoboss op 11 feb 2017 20:36

Deze vragenlijst maakt me depresief.
Ben er op de helft mee gestopt srry.
I began asking myself just what my high was about. What did I do when I was high that I didn't do when I was sober? What was wrong that drugs fixed?

And i was in the darkness so darkness i became.
Benzoboss
Bewuste gebruiker

Berichtdoor SkittlesAndMe op 12 feb 2017 13:28

Ik heb hem ook ingevuld. Succes met het onderzoek :) Je kunt misschien hier op het forum wel wat resultaten posten?
Een feestje op een spiegel!
SkittlesAndMe
Badass junkie

Berichtdoor ZERO- op 12 feb 2017 23:36

SUPSUD schreef:1. Oké, wat zou wat jou betreft een goede oplossing zijn voor de vraag naar geslacht?

Hier nog op reagerend: een optie voor 'geen van beiden/ertussenin' of gewoon een optie x naast m/v.
ZERO-
Badass junkie

Berichtdoor Albedo op 24 feb 2017 06:17

SUPSUD schreef: Ik heb er bewust voor gekozen niet alle middelen mee te nemen vanwege een bepaalde hypothese (die ik hier niet kan toelichten omdat dat de toekomstige onderzoekresultaten mogelijk kan beïnvloeden).

Graag zou ik die hypothese hier zien, na sluiting van het onderzoek.

Het is me na 2x uiteindelijk gelukt hem volledig in te vullen.
Albedo
Belezen gebruiker

Berichtdoor Liefhebbertje op 06 maart 2017 05:26

Halverwege gestopt geen geschikt onderzoek vind ik
Voor hen die rust en kalmte in drugs zoeken en soms denken niet zonder te kunnen want dan hebben ze onrust en stress!
Alsjeblieft gebruik een week niet dan besef je pas echt hoe stressvol het gebruikers leven is
Liefhebbertje
Belezen gebruiker

Berichtdoor autysd op 17 maart 2017 18:59

3. Klopt. Ik heb er bewust voor gekozen niet alle middelen mee te nemen vanwege een bepaalde hypothese (die ik hier niet kan toelichten omdat dat de toekomstige onderzoekresultaten mogelijk kan beïnvloeden). GHB, Alcohol, Nicotine, Psychedelica zijn voorbeelden van psychoactieve stoffen die ik niet mee kan nemen in mijn analyses. Maar scherp opgemerkt!

punt 3: ik denk dat ik weet waarom
-kun je overal kopen, of zelf maken
-ook psychedelica kun je allemaal kopen in smartshops
-hij noemde 1e keus upper, downers en psychedelica in punt 3

daarom wil hij weten over moeilijker+illegaal te krijgen 2e keus varianten
dagelijks: escitalopram 20 mg + l-theanine met gewone GABA-poeder (2x per dag) + vitaminepil + omega 3 complex + magnesium + 1 lepel pure cacao + 2 sedinalplus... + 1 valeriaan 500 mg met 1 gram tryptofaan een uur voor de slaap
autysd
Bewuste gebruiker

Keer terug naar Medewerking gevraagd