Antwoord week 9 invloed paddo´s op glucosespiegel

Hier vind je elke week het antwoord van het Trimbos Instituut op een interessante, door een lid gestelde vraag. Heb je zelf een vraag? Stel deze in "Voorstel voor Vraag van de Week".
Forumregels
  • Het plaatsen van nieuwe onderwerpen is niet toegestaan! (2x overtreden = waarschuwing)
  • Spam wordt niet getolereerd op dit forum. (2x overtreden = waarschuwing)

Hoe werkt het?
  • In dit subforum komen de door de professional beantwoordde vragen te staan.
  • Discussie of verdere vragen zijn mogelijk. Het Trimbos-instituut zal vervolgvragen proberen te beantwoorden als de tijd dit toelaat.

Op en of aanmerkingen?
Heb je op en of aanmerkingen kun je deze op het feedback forum kenbaar maken.

Antwoord week 9 invloed paddo´s op glucosespiegel

Berichtdoor Drugs Infolijn op 22 jul 2010 13:55

Vraag:
Wat voor invloed kunnen paddo´s hebben op de glucosespiegel?
Bij sommige mensen lijkt het glucosegehalte drastisch te dalen na inname, en ik ben benieuwd of hier een verklaring voor is. En de subvraag die hiermee samenhangt is waarom bij de een de glucosespiegel tijdens het trippen veranderlijker is dan bij de ander.

Antwoord:
Er is niets bekend over een directe link tussen het glucosegehalte en paddo's.

De werking van tripmiddelen is grotendeels afhankelijk van de gebruiker. Wanneer je door het trippen in paniek raakt of angstig wordt, werkt het enigszins als stimulant. Je verbruikt dan meer suiker en hierdoor daalt het glucosegehalte. Heel theoretisch gezien zou het kunnen dat je door paddo's zo relaxed wordt dat de stofwisseling omlaag gaat. Hierdoor zou het glucosegehalte omhoog kunnen gaan. Dit is echter niet aannemelijk. Het eerste geval zal in de praktijk eerder voorkomen.
De Drugs Infolijn (0900-1995, € 0,10 p/min) is een dienst van het Trimbos-instituut en geeft betrouwbare informatie en adviezen over drugs en druggebruik. Kijk ook eens op www.drugsinfo.nl en op www.drugsenuitgaan.nl.
Drugs Infolijn
Professional Trimbos Instituut

Re: Antwoord week 9 invloed paddo´s op glucosespiegel

Berichtdoor kapitein-x op 22 jul 2010 14:14

Dank voor de info. :)

Drugsenuitgaan schreef: Wanneer je door het trippen in paniek raakt of angstig wordt, werkt het enigszins als stimulant. Je verbruikt dan meer suiker en hierdoor daalt het glucosegehalte.

Ik persoonlijk heb vooral de ervaring dat mijn glucosespiegel daalt nadat ik heel euforisch ben geweest. Qua intensiteit is dat wellicht vergelijkbaar met iemand die in een psychotische episode extreem manisch is. Ik kan me voorstellen dat je dan ook meer suiker verbruikt. Maar ja, het blijft gissen.
Ik hoop dat er nog is meer onderzoek naar de precieze fysieke effecten van psychedelica gaat komen.
kapitein-x
Wijs gebruiker

Berichtdoor Sublimo op 22 jul 2010 14:16

Zijn er wel onderzoeken gedaan naar de invloed van andere psychedelica op de glucosespiegel ?

Zoals LSD bijvoorbeeld.
"There is only one thing that makes a dream impossible to achieve: the fear of failure."

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Berichtdoor kapitein-x op 22 jul 2010 14:36

^Hoewel veel mensen het idee hebben dat er al veel is onderzocht heb ik het idee dat dit heel erg tegenvalt.
Maar op zich is het niet onwaarschijnlijk dat er in de jaren 50/60 wel wat onderzoek is gedaan naar de fysieke effecten van LSD omdat ze er immers ook mee experimenteerden in de psychiatrie. Wellicht dat er dus onder het stof nog wel wat onderzoekjes liggen.
kapitein-x
Wijs gebruiker

Berichtdoor cobhc op 18 aug 2010 16:18

In de praktijk is het zo dat als jij in paniek raakt je bloedsuiker spiegel stijgt ipv van daalt zoals de TS hier zegt (heb zelf al 15 jaar suikerziekte) omdat er dus adrenaline vrij komt stijgt je bloedsuiker aanzienelijk ;)
gai
cobhc
Belezen gebruiker

Berichtdoor kapitein-x op 20 aug 2010 09:36

^
Ik heb het dus ook niet over paniek, maar over het tegenovergestelde van paniek. Overigens is er dan ook een stimulerende werking.

Ik voel me eerst king of the world, en vervolgens zakt dit na 2 uren enorm af tot het punt van totaal niet lekker in je vel zitten (koud enzo.)
En als ik dan iets zoets neem zoals vruchtensap dan begint de zon als het ware weer te schijnen. En het effect is te sterk en te consistent om als placebo af te doen. Het is net alsof ik eerst super veel glucose verbruik en als dan de voorraad op is dan gaat het vrij rap bergafwaarts.
Ik zoek het dus in de richting van glucose maar wellicht heeft het ook wel een andere oorzaak.

edit: overigens is het wel interessant dat jij (als suikerpatiënt) en de ts van mening verschillen over het effect van paniek op de glucosespiegel. Stijgt het nou of daalt het nou bij paniek? En heeft dit nou specifiek met paniek te maken of met een stimulerende werking in het algemeen? Want als het zo is dat bij een stimulerende werking (in vrolijke en paniekerige zin) er meer glucose verbruikt wordt (en dat vermoed ik dus) dan zou dat verklaren waarom er na enige tijd een dip ervaren kan worden. Namelijk: een glucose tekort. Ik zou dit graag bevestigd willen zien door iemand die er meer verstand van heeft dan ik. Biologie was nooit mijn sterkste vak.
kapitein-x
Wijs gebruiker

Berichtdoor Sublimo op 20 aug 2010 10:26

Mij lijkt het logischer dat bij paniek een hypoglycemie ontstaat, een te lage glucosespiegel.

Maar wat betreft de adrenaline moet ik cobhc gelijk geven.

Adrenaline is inderdaad een hormoon dat zorgt voor een stijging van de glucosespiegel en dus een hyperglycemie veroorzaakt.

Waarom een hypoglycemie mij logischer leek dan een hyperglycemie is omdat een zware inspanning zorgt voor een verhoogd metabolisme. Door een verhoogd metabolisme verbruik je extra suiker en daalt je glucosespiegel.

Als de paniek zonder zware lichamelijke inspanning is, dus een zware emotionele klap bijvoorbeeld, kan de glucosespiegel drastisch stijgen en zou een type I diabeet moeten spuiten.

Gaat het wel gepaard met een zware inspanning, wegrennen voor het een of ander, weet ik eigenlijk niet precies wat het gevolg gaat zijn op de glucosespiegel.
"There is only one thing that makes a dream impossible to achieve: the fear of failure."

- Paulo Coelho -
Sublimo
Badass junkie

Keer terug naar Vraag van de week