Eerste MDMA-ervaring, magisch...

Een drug uitgeprobeerd en je wilt je ervaringen delen met anderen? Doe dat hier! Plaats bij voorkeur ook foto's bij je report, om het zo informatief mogelijk te maken. Niet geschikt voor topics met vragen.

Re: Eerste MDMA-ervaring, magisch...

Berichtdoor anhaedra op 19 okt 2015 21:47

Het moet toch eerst een keer flink mis gaan wil ik ervan leren.
"Ik was bijna 1 hele dag gewoon op mijn luie reet aan het zitten om te genieten van die rush."
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor kokosmakroon900 op 19 okt 2015 21:53

anhaedra schreef:Het moet toch eerst een keer flink mis gaan wil ik ervan leren.

okee, succes :)
what if life is a crazy trip, and when you die you wake up as an alien holding a bong with your friends surrounding you, asking you if you felt it
kokosmakroon900
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Digitalism op 19 okt 2015 21:58

7 juni
Je eerste keer XTC in combinatie met wat alcohol. Je weet je goed in te houden en gebruikt maar een halfje (?). Helemaal prima!

Weekend van 26-28 juni (3 weken na je vorige ervaring)
Een weekendje weg met vrienden. De remmen gaan los. Je gebruikt vier pillen, een aantal likjes MDMA, wat bommetjes amfetamine, hasj en alcohol. Behoeft geen nadere toelichting lijkt me.

Weekend van 28-30 augustus (9 weken na je vorige ervaring)
Drie pillen op een feestje in combinatie met teveel (?) alcohol. Je geeft zelf al aan dat je geen flauw idee meer had welk effect van welke pil kwam. Je avond was een grote waas.

Weekend van 16-18 oktober (7 weken na je vorige ervaring)
1 1/3 pil in combinatie met twee puntjes 4-FA en wat cocaïne. Had je enig idee of deze combinaties kwaad konden?

Weekend van 23-25 oktober (een week na je vorige ervaring)
Het plan ligt er om met een vriendin weer aan de XTC te gaan. In het topic begin je je eigen gedrag steeds meer goed te praten.

Hopelijk leidt het bovenstaande overzicht ertoe dat je in gaat zien dat je gebruik de verkeerde kant op neigt te gaan. Je hebt gelijk dat de meeste gebruikers de twee of drie maanden regel ook wel eens overtreden hebben, maar jij doet dit al een paar keer in de eerste maanden van je gebruik.

Even een stukje over mezelf om je een beeld te geven van mijn gebruik. Zelf heb ik in vijfenhalf jaar tijd nooit meer dan anderhalve pil (oranje Q-dance, ongeveer 150 milligram) op een feestje gebruikt. Ik houd wel van combineren, maar bedenk de combinaties altijd van tevoren. Op die manier kan ik de risico's onderzoeken/overwegen wanneer ik nuchter ben. Als je al onder invloed bent is de drempel om iets anders te pakken veel lager. Verder gebruik ik gemiddeld gezien elke maand wel een keer drugs, maar ik zorg er bijna altijd voor dat ik wel een pauze van twee maanden hanteer tussen het gebruik van stofjes die op m'n serotonine werken. Tussendoor gebruik ik bijvoorbeeld ketamine, amfetamine, 2C-I, LSD (of een andere tripdrug).

Grote kans dat je dit bericht aanvallend interpreteert, prima. Maar bedenk wel dat ik het beste met je voor heb, anders had ik geen half uur de tijd genomen om dit bericht te typen.
Digitalism
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor anhaedra op 19 okt 2015 22:33

Mijn eigen ervaring is altijd leidend, niet de mening van anderen. Dat bedoel ik met dat ik eerst zelf op m'n bek moet gaan.

- Dat weekend met vrienden was geweldig, maar ook een gekkenhuis. Kreeg erna brain zaps dus doe dat zeker nooit meer, dagen achter elkaar gebruiken. Geef ik ook meteen toe.

- Toen feest #3, waren slechte pillen, toen maar op hoop van zegen gaan bijpakken, pakte niet helemaal lekker uit, geef ik ook meteen toe.

Van beide ervaringen heb ik geleerd.

- Dan afgelopen weekend, pillen kwamen ook niet zo geweldig opzetten, maar ik pakte niet meteen bij, maar wachtte af. Pillen ook voor het eerst laten testen. Heb dus voor een volgende keer een beter idee hoe ik moet doseren. Zeker niet meer dan wat ik nu pakte, d.w.z. 2x 80 mg. Eerder minder.

Ik weet echt wel wat ik doe, lees me altijd goed in. Maar in een 30-zone rijd ik ook geen 30. Daar zit zo'n enorme veiligheidsmarge op, dat mijn eigen rijervaring leidend is en blijft.

Hetzelfde geldt voor die "3-maanden-regel". Zolang ik geen enkele last ondervind van mijn gebruik, ga ik niks anders doen.

Bedankt voor je case study, dat meen ik, maar ik ben me prima bewust van wat ik gebruik, te meer omdat ik hier alles neerklad. Dat alleen geeft al aan dat ik geen roekeloze gebruiker ben. Maar ik zoek wel eens het randje op. D.w.z. mijn randje.

Drugs is gewoon gekte, los gaan, de controle verliezen. Dat spreekt me aan en heb ik af en toe nodig. Je verstand een keer uitzetten.

(edit) O ja, ben 2 avonden naar ADE geweest. Bewust 1e avond niks gepakt.
Laatst bijgewerkt door anhaedra op 19 okt 2015 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt
"Ik was bijna 1 hele dag gewoon op mijn luie reet aan het zitten om te genieten van die rush."
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor DarkDisco op 19 okt 2015 22:37

Wat jammer... Ik snap dat je los gaat, maar waarom met van alles en nog wat combineren? De eerste keer was alleen xtc toch genoeg? Dat kan het nog steeds zijn als je het de kans maar geeft.. Laat los dat je het gevoel van de eerste keer wilt herhalen, dat gaat niet lukken en op deze manier al helemaal niet.
DarkDisco
Newbie

Berichtdoor DarkDisco op 19 okt 2015 22:42

anhaedra schreef:Drugs is gewoon gekte, los gaan, de controle verliezen. Dat spreekt me aan en heb ik af en toe nodig. Je verstand een keer uitzetten.

Grappig. Ik zie drugs juist als je verstand aan zetten.
DarkDisco
Newbie

Berichtdoor Atropa op 20 okt 2015 15:44

Weet je wat het is anhaedra... ik gebruik het nu 11 jaar en heb me altijd aan die 3 maanden regel gehouden. Sterker nog, heb het maar 15 keer in 11 jaar gebruikt. Maar toch is de ervaring lang niet meer te vergelijken met de allereerste keer. Oke, ik voel me zacht, euforisch en in m'n toppen maar mindblowing is het niet meer. Gewoon weg omdat ik er ondanks m'n matige gebruik aan gewend bent geraakt, daar ontkom je op de lange termijn niet aan.

Wat jij nu doet kun je geen leven lang volhouden. En daar zit 't juist in, MDMA is iets heel moois en unieks, en bij foutief gebruik wordt dat juist op termijn onmogelijk om nog te ervaren. Je staat nu nog in de begin periode van je gebruik en het werkt nog steeds goed omdat de eerste vijf keer het sowieso wel aanslaat. Maar wil je MDMA koesteren en de magie ervan voor het leven behouden dan is die 3 maanden pauze absoluut een must.

Je gaat ook niet op je bek en fout gaan zal het niet gaan bij foutief gebruik, maar de kans bestaat dat de intensiteit en kwaliteit van de ervaring afneemt waardoor het op de lange termijn onmogelijk wordt om er nog uit te halen wat je eruit wilt halen.

Aan jou de keuze natuurlijk, maar je bent nog maar 31. Als je er elke keer vanaf nu 3 maanden tussenlaat kun je op je 60ste zeker 80 ervaringen achter de rug hebben, die allemaal kwalitatief aanvaardbaar zijn. Als je met deze regelmaat doorgaat bestaat de kans dat de magie op den duur dusdanig afneemt waardoor je iets moois en unieks in de ban zult of moet doen, en dat zou zonde zijn. Je hoeft niet op je bek te gaan of het hoeft niet fout te gaan om uiteindelijk op termijn toch teleurgesteld te zijn.

Verder wil ik je erop wijzen dat XTC ervaring het meest rewarding is als je het beslist niet met alcohol of andere middelen combineert.
Make psychedelics your allies.
Atropa
Bewuste gebruiker

Berichtdoor anhaedra op 20 okt 2015 16:25

Ik zie het ook meer als een fase in mijn leven... niet als iets dat ik mijn hele leven moet blijven doen. Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Merk nu al dat het speciale eraf gaat. Maar da's niet per sé erg. Zorgt er alleen maar voor dat je je gebruik vanzelf gaat minderen, of althans niet verder gaat opvoeren. Heb momenteel niks meer in de agenda staan... of ja, dat meisje dan misschien... maar geen feesten. En vind het voorlopig ook wel prima. Heb al niet meer die "urge" om vrienden mee naar feesten te krijgen en zo.

Het bijzondere gaat er gewoon heel snel af. Dat het bijna net zo normaal wordt als alcohol.

Ga het zeker nog wel eens doen, als het me ergens overkomt, zeg maar, maar heb op dit moment niet eens de behoefte om zelf iets te regelen.
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor Atropa op 20 okt 2015 20:07

Als je het niet erg zou vinden om er een keer op uitgekeken te zijn dan maakt het allemaal wat minder uit.
Make psychedelics your allies.
Atropa
Bewuste gebruiker

Berichtdoor ooscaar op 21 okt 2015 07:38

Dan vraag ik me alsnog af of je nou zo graag je serotonine systeem wilt verneuken. :rolleyes: Het heeft nog meer functies dan je xtc-ervaring leuk maken namelijk.
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor spector op 22 okt 2015 13:44

ooscaar schreef:Dan vraag ik me alsnog af of je nou zo graag je serotonine systeem wilt verneuken. :rolleyes: Het heeft nog meer functies dan je xtc-ervaring leuk maken namelijk.

Na het lezen van diverse waarschuwingen en opmerkingen over het gebruik van Anhaedra ben ik toch wel benieuwd waar iedereen de wijsheid vandaan haalt die iedereen schijnt te hebben;

* Anhaedra heeft het over 'slechte pillen' bij zijn gebruik. Oh ja? Zijn ze getest? Wat was er 'slecht' aan dan?

* Ooscaar heeft het over het 'verneuken' van je serotonine systeem; wat verziek je dan precies? En welke wetenschappelijke onderbouwing bestaat er over het langdurig gebruik van MDMA op de hersenen / serotonine voorraad?

De intensiteit van de eerste keer sex komt ook nooit meer terug, maar is het dan slecht om heel vaak sex te hebben?

Het lijkt me door de roofbouw die je pleegt op je reserves dat het sowieso goed is om er pauze tussen te houden tussen gebruik. Laten we het niet hebben over slaaptekort, te weinig eten en drinken...
Spect0r
spector
Newbie

Berichtdoor Bobsacamano op 22 okt 2015 14:26

Je eerste vraag over slechte pillen is idd heel erg subjectief. Als hij het eker weet door ze getest te hebben dan had hij ze niet moeten gebruiken. Meeste mensen geven vaak de pillen de schuld dat ze slecht zijn maar eigenlijk komt het altijd door set en setting of gewoon te vaak gebruik.

Je tweede komt eigenlijk neer op het volgende. XTC/MDMA gaat in je serotonine receptor zitten en zorgt dat de boel overbelast word. Hierdoor beschadig je de receptor enigszins. Doe je dit te veel of te snel op elkaar dan kan je er voor zorgen dat de beschadiging niet helemaal kan herstellen. Gezien serotonine receptoren nogal belangrijk is voor je gemoedstoestand en dan met name je positieve gemoedstoestand is het best van belang goed pauzes te nemen. Het aanvullen van je serotonine voorraad is niet het grootste probleem dat is wel gefixed binnen een kortere tijd dan drie maanden. Maar het herstel duurt langer. Dus je receptoren weer een klap geven als ze nog niet helemaal hersteld zijn zorgt voor meer schade. Doe dit te veel te lang dan kan je blijvende schade ondervinden.

Je derde punt deel ik in de letterlijke zin voor geen meter. De eerste keer seks was geweldig maar meer omdat het eindelijk gebeurde maar heel wat keren later is de kwaliteit van de seks echt wel een stuk beter geworden hoor haha ik neem bijna aan dat dit bij heel heel veel mensen is. In de niet letterlijke vorm ben ik het wel met je eens. De eerste keer xtc weet je niet wat je overkomt en ga je er helemaal in op. In verloop van tijd word het gewoner en minder intens. Ik denk dat dit naast een perpectief reden ook een fysiologische reden heeft.

spector schreef:
ooscaar schreef:Dan vraag ik me alsnog af of je nou zo graag je serotonine systeem wilt verneuken. :rolleyes: Het heeft nog meer functies dan je xtc-ervaring leuk maken namelijk.

Na het lezen van diverse waarschuwingen en opmerkingen over het gebruik van Anhaedra ben ik toch wel benieuwd waar iedereen de wijsheid vandaan haalt die iedereen schijnt te hebben;

* Anhaedra heeft het over 'slechte pillen' bij zijn gebruik. Oh ja? Zijn ze getest? Wat was er 'slecht' aan dan?

* Ooscaar heeft het over het 'verneuken' van je serotonine systeem; wat verziek je dan precies? En welke wetenschappelijke onderbouwing bestaat er over het langdurig gebruik van MDMA op de hersenen / serotonine voorraad?

De intensiteit van de eerste keer sex komt ook nooit meer terug, maar is het dan slecht om heel vaak sex te hebben?

Het lijkt me door de roofbouw die je pleegt op je reserves dat het sowieso goed is om er pauze tussen te houden tussen gebruik. Laten we het niet hebben over slaaptekort, te weinig eten en drinken...
Done: Enough

To-do: ALD-52, 2C-P, 5-Meo-DMT, Mescaline, DOM, DOC
Bobsacamano
Badass junkie

Berichtdoor anhaedra op 22 okt 2015 16:17

- Ik vermoed dat het mindere pillen waren, maar weet dit uiteraard niet zeker. Feit is dat ik begon met een halve pil en eindigde met drie pillen, en geen enkel moment voelde het als andere XTC-ervaringen. En aan de dosering lag het dus niet. En heb van anderen hetzelfde gehoord over deze pillen.

- Ben het verder eens met Bobsacamano dat de eerste keer seks (met een ander) echt 3x niks is, haha. Echter, de eerste keer klaarkomen, diezelfde kick krijg je misschien ook wel nooit meer terug. Dat gevoel lijkt toch relatief veel op de rush van een drug zoals xtc. Als je het dan toch ergens mee moet vergelijken...

En dat brengt me bij mijn volgende punt: dat meisje dat ik heb leren kennen, ik zou haar zo maar 's écht leuk kunnen gaan vinden. En da's lang geleden voor mij. Maar ook hierbij ben ik bang voor "loss of magic"... Het is net alsof ik door die verliefdheidsgevoelens geen behoefte meer heb om xtc te nemen, echt waar. Grappig is dat. Krijg van xtc nooit dat echte "loved up" gevoel dat sommigen wel krijgen, maar van haar dus wel...

En nu stelde ze dus voor om samen xtc te pakken... Pff, wat is wijsheid?
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor Bobsacamano op 22 okt 2015 16:28

Als je haar een beetje heb leren kennen kun je het wel doen. Ik zou dan adviseren het lekker thuis te doen. Mijn eerste keer X was met een meisje bij mij thuis met wie ik een enorme klik had het love gevoel overweldigde me. Het was een prachtige fijne warme avond met hele mooie gesprekken intens zoenen enz enz. Wellicht dat die setting je ook meer het love gevoel geeft, het kan best een ander gevoel opwekken als wanneer je in een club staat.

anhaedra schreef:En dat brengt me bij mijn volgende punt: dat meisje dat ik heb leren kennen, ik zou haar zo maar 's écht leuk kunnen gaan vinden. En da's lang geleden voor mij. Maar ook hierbij ben ik bang voor "loss of magic"... Het is net alsof ik door die verliefdheidsgevoelens geen behoefte meer heb om xtc te nemen, echt waar. Grappig is dat. Krijg van xtc nooit dat echte "loved up" gevoel dat sommigen wel krijgen, maar van haar dus wel...

En nu stelde ze dus voor om samen xtc te pakken... Pff, wat is wijsheid?

Bobsacamano
Badass junkie

Berichtdoor Narayani op 22 okt 2015 19:36

Als je zo stronteigenwijs bent om het tóch te doen kan ik uit ervaring het volgende aanraden: Kaarsjes aan, gordijnen dicht, kussentjes, dekentjes, youtube (liedjes draaien voor elkaar), massage-olie, lekkere fruitsapjes.
Doe rustig, doe lief!
Narayani
Bewuste gebruiker

Berichtdoor anhaedra op 23 okt 2015 10:37

Klinkt goed. :D

Maar twijfel serieus. Had toch meer last van de dip deze week dan aanvankelijk leek. Raak niet bijgeslapen, weet je wel? Ook wat vlakjes, emotioneel gezien. Maar kan ook komen doordat ik weer ben gestopt met roken.

Kijk wel. Ga gewoon een leuke avond tegemoet, met of zonder X.
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor ooscaar op 23 okt 2015 11:35

spector schreef:* Ooscaar heeft het over het 'verneuken' van je serotonine systeem; wat verziek je dan precies? En welke wetenschappelijke onderbouwing bestaat er over het langdurig gebruik van MDMA op de hersenen / serotonine voorraad?

Je kunt geloven wat ik zeg omdat dat gebaseerd is op de ervaring van massa's mensen, maar ook op wetenschappelijke onderzoeken. Aan de hand van deze resultaten is erg veel geschreven op internet, maar als je dat niet wilt aannemen (iedereen kan ten slotte wat op internet neerzetten, toch?), lees dan wat wetenschappelijke artikelen omtrent MDMA door: https://scholar.google.nl/scholar?hl=nl ... &btnG=&lr=
Na dit even goed doorgekeken te hebben, kun je toch wel spreken over 'verneuken' bij overmatig gebruik. De functies van je serotoninesysteem kun je ook op internet vinden. Op de link hierboven vind je trouwens wetenschappelijke artikelen, dus beter 'bewijs' ga je niet vinden.
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor anhaedra op 23 okt 2015 13:48

Sorry, heb nu geen tijd om me in het artikel te verdiepen -- maar is dan ook meteen vastgesteld dat het om permanente beschadiging gaat? Omdat ons brein in de regel nogal plastisch is enzo.

De grens tussen verandering en beschadiging c.q. tijdelijk en permanent, is vaak lastig te maken.
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor ooscaar op 23 okt 2015 15:16

anhaedra schreef:Sorry, heb nu geen tijd om me in het artikel te verdiepen -- maar is dan ook meteen vastgesteld dat het om permanente beschadiging gaat? Omdat ons brein in de regel nogal plastisch is enzo.

De grens tussen verandering en beschadiging c.q. tijdelijk en permanent, is vaak lastig te maken.

Was niet richting jouw hoor, maar richting Spector. Ook is het niet één artikel, maar gewoon de google scholar pagina na gezocht te hebben op 'MDMA'. Ik kreeg het idee dat Spector wetenschappelijke onderbouwing zocht, dus ik dacht: hier is de wetenschappelijke onderbouwing. :)

Edit: overigens is het nog niet duidelijk of het echt over permanente schade gaat. Er zijn er die geloven dat volledig herstel na een drugspauze van 'een heleboel' jaren mogelijk is. Er zijn er ook die denken dat dit niet mogelijk is. Vaak lees je wel dat mensen die jaren lang MDMA hebben misbruikt en het dan nog eens proberen na 10 jaar bijvoorbeeld, dat het dan alsnog tegen valt. Het is dus nog niet geheel duidelijk of de schade daadwerkelijk je hele leven aanhoudt. Dat neemt niet weg dat het alsnog niet zo chill is als je bijvoorbeeld tien of twintig jaar moet lopen met een (zwaar) beschadigd serotoninestelsel. Denk aan depressies en afname van cognitieve capaciteiten. Dat bedoel ik me 'verneuken' van je serotoninestelsel en lijkt me voor iedereen een goede reden om MDMA verantwoordelijk te gebruiken. ;)
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor Fool op 23 okt 2015 17:52

Dit topic kan wel een paar citaten van wetenschappelijk onderbouwde bronnen gebruiken. :)

Uitleg van dancesafe - https://dancesafe.org/drug-information/ ... eurotoxic/
The picture on the left (A) is from a normal monkey. The picture on the right (B) is from a monkey that was injected with a very large dose of MDMA.[1] As you can see, many of its serotonin axons have been lost. (Animal research suggests that when a neurotoxic dosage of MDMA is given, damage to the axons starts to occur in as little as an hour or two.)
Afbeelding

Methode van het onderzoek zelf - http://www.jneurosci.org/content/19/12/5096.full.pdf
Racemic MDMA hydrochloride, dissolved in a sterile 0.9% sodium chloride solution, was injected subcutaneously at a dose of 5 mg/kg twice daily (9 A.M. and 5 P.M.) for 4 consecutive days. MDMA was administered on a milligram per kilogram basis, with the dose expressed as the hydrochloride salt. This particular dosage regimen of MDMA was selected because it is one that is known to produce moderate to severe 5-HT lesions, depending on brain region (Ricaurte et al., 1988a,b). Control animals received an equivalent volume of saline. Animals tolerated MDMA without any apparent difficulty.
Animals were killed 2 weeks (n = 3 MDMA-treated; n = 2 saline-treated) and 6–7 years (n = 3 MDMA treated; n = 2 saline-treated) after drug treatment.

In dit onderzoek hebben apen een aantal grote dosering MDMA gekregen en zijn de dichtheid van serotonine-transporters(een manier om zenuwuitlopers van serotonerge zenuwcellen te meten) "gescanned". Zo zie je dat er 2 weken na het geven van die doseringen meetbare schade is aan bepaalde regionen van de hersenen is. Als je in het onderzoek kijkt zul je ook afbeeldingen zien van apen, 6/7 jaar na dit onderzoek (laatste kolom). Het onderzoek stelt ook dat hier nog steeds minder te zien is.
Figure 1. Dark-field photomicrograph, sagittal plane, of 5-HT immunoreactive axons in the frontal, parietal, and primary visual cortex of a control monkey (A, D, G), a monkey treated with MDMA 2 weeks previously (B, E, H), and a monkey treated with MDMA 7 years previously (C, F, I). Note the reduction in axon density 2 weeks after MDMA exposure and the persistent regional deficits in axon density 7 years after MDMA exposure.

Nog twee quotes van de eerste site (dancesafe.org).
Animal experiments suggest that if neurotoxicity occurs, some new serotonin axons can grow to replace them…but they grow in different places than where the original ones were.[2] The long-term effects of this ‘rewiring’ are not known.
...
When baboons were repeatedly injected with large doses of MDMA (enough to destroy much of their serotonin system), then allowed to recover for several years, new serotonin axons did grow. However, they grew back in abnormal ways, with much higher than normal levels of axons in some parts of the brain, while other areas remained permanently depleted.[2]

Do ecstasy user’s brains show signs of neurotoxicity?
This has proven to be a surprisingly difficult question to answer. People who have recently (within several weeks) used ecstasy do usually have fewer detectible SERT proteins, which suggests that axons could have been lost. However, former users who have been abstinent for some time (months to a year or so) seem to have normal levels of SERT, as seen in these results from a large German study looking at the brains of people who had used approximately 800 tablets (on average) of ‘ecstasy’ over their lives:

As you can see, there were small reductions in the number of SERTs detected. However, these changes went away after the ‘ecstasy’ users had stopped using drugs for a few months.

Researchers aren’t absolutely sure what these results mean. Some people think this ‘recovery’ could be the result of surviving axons growing or changing (producing more SERTs) to compensate for destroyed axons. Others argue that the short-term reduction in SERT density might not have been due to lost axons, but could be the result of the neurons simply changing the number of SERTs in response to drug exposure.
...
Since normal pre-use levels of SERT were restored in the German study, it seems more likely that the changes seen were the result of temporary, reversible changes rather than brain injury.

Mocht je uitgebreidere informatie willen over dit onderwerp kan ik je aanraden onderstaande artikel nog een keer door te lezen, hierin zijn veel onderzoeken verzameld over dit onderwerp. :)
The Pharmacology and Clinical Pharmacology of 3,4-Methylenedioxymethamphetamine (MDMA, “Ecstasy”)

Een greep hieruit.
A subsequent study (Gerra et al., 2000) aimed to determine whether the alterations in serotonergic function, as indicated by blunted D-fenfluramine-induced prolactin and cortisol responses, were reversible. MDMA users were tested 3 weeks and 1 year after abstaining from taking the drug. At both time points there was no difference in the basal concentrations of prolactin and cortisol between MDMA users and control subjects. Following 3 weeks of abstinence, both prolactin and cortisol responses were significantly lower in MDMA users compared to control subjects. After 1 year of abstinence the prolactin concentration response was still significantly lower in MDMA users and similar to that recorded after 3 weeks of abstinence. However, there was no significant difference in the cortisol responses between the two experimental groups after 1 year of abstinence from MDMA. These results suggest the presence of a long-lasting impairment of brain serotonergic function in recreational users of MDMA. The recovery of the cortisol response, while the prolactin response remained lowered, might indicate that MDMA affects different brain regions and 5-HT receptors to different extents; 5-HT1A receptors are believed to be involved in prolactin secretion (see Palazidou et al., 1995) and, therefore, serotonergic functions mediated by this receptor subtype might be subject to more persistent dysfunction.

Longer-term psychological effects resulting from recreational use of MDMA have been reported to persist long after cessation of drug use (Creighton et al., 1991; McCann and Ricaurte, 1991, 1992; McCann et al., 1994, 1996, 1999a; Bolla et al., 1998; McGuire, 2000). Visual hallucinations and paranoid delusions can form part of the peak effects of the drug but may sometimes persist for days or weeks together with anxiety, depression and panic disorder, cognitive impairment, and other alterations in behavior (Creighton et al., 1991; McCann and Ricaurte, 1991, 1992; McGuire and Fahy, 1991; Schifano, 1991; McCann et al., 1994, 1996, 1999a; McGuire et al., 1994; Bolla et al., 1998; Parrott and Lasky, 1998; Morgan, 1999; 2000; McGuire, 2000; Parrott et al., 2000; Bhattachary and Powell, 2001).
...
A recent study examining recreational drug users in the United Kingdom and Italy reported that heavy ecstasy poly-drug users scored more highly on phobic anxiety, obsessive-compulsive behavior, anxiety, psychoticism, and somatization than control subjects. However, problems did not appear to be specific to MDMA use as they were also seen in other recreational poly-drug users (Parrott et al., 2001).

In hoeverre zijn psychische problemen aan te wijzen als schade? Mogelijk zijn dit indicatoren hiervan.

There is substantial evidence that some recreational MDMA users display selective cognitive deficits (Krystal et al., 1992; Parrott and Lasky, 1998; Parrott et al., 1998; Fox et al., 2001) and studies suggest that problems continue in the drug-free state (Bolla et al., 1998; Morgan, 1999; Gouzoulis-Mayfrank et al., 2000; Rodgers, 2000; Verkes et al., 2001) and may be more pronounced in heavy drug users (Morgan, 2000; Wareing et al., 2000). The cognitive deficits appear to be more apparent in tasks known to be sensitive to temporal functioning (Fox et al., 2002). Bolla et al. (1998) compared the verbal and visual memory performance of a group who had used MDMA on at least 25 occasions (and had abstained from use for >2 weeks) with a control group with no prior exposure. The MDMA user group displayed impaired immediate verbal memory and delayed visual memory. The mean concentration of 5-HIAA in the CSF was lower in MDMA users compared to control subjects and CSF 5-HIAA levels decreased with increasing MDMA dose. Furthermore, the lower the 5-HIAA concentration, the worse the memory performance. The data thus indicate that MDMA-induced brain 5-HT neurotoxicity might account for such deficits.
...
MDMA users also had significantly longer reaction times to visual and auditory stimuli, lower visual recall, and lower working memory scores. (Verkes et al., 2001).
...
A potential confound in cognitive testing in MDMA users is the additional use of other illicit drugs, and could aid explanation of the variation in results reported by different authors. MDMA users often take cannabis to alleviate the negative effects of an ecstasy “comedown,” making it difficult to recruit subjects for studies who have not also used cannabis (Croft et al., 2001).

Finally, it appears that many of the neuropsychological performance problems reported to occur in MDMA users, including impaired working memory and verbal recall, are not reversed by prolonged abstinence, suggesting the existence of a selective neurotoxic lesion (Morgan et al., 2002).

De rest kunnen jullie zelf op die pagina lezen, staat nog genoeg interessants tussen. Oordeel zelf. :)
Fool
Badass junkie

Berichtdoor Narayani op 23 okt 2015 20:52

anhaedra schreef:Klinkt goed. :D

Maar twijfel serieus. Had toch meer last van de dip deze week dan aanvankelijk leek. Raak niet bijgeslapen, weet je wel? Ook wat vlakjes, emotioneel gezien. Maar kan ook komen doordat ik weer ben gestopt met roken.

Kijk wel. Ga gewoon een leuke avond tegemoet, met of zonder X.

Dan inderdaad beter niet doen maar die snapte je ondertussen zelf ook wel denk ik ;) Zo'n leuk avondje kan inderdaad prima zonder x. En dat hoeft nog niet te betekenen dat je per se nuchter moet zijn. Er zijn genoeg andere leuke dingen.
Doe rustig, doe lief!
Narayani
Bewuste gebruiker

Berichtdoor MeejheM op 24 okt 2015 01:25

die arme apen hadde niks te kiezen...

of ze hadden de tijd van hun leven. wie zal 't zeggen.

ik lees vaak onderzoek over varkens weefsel en resusaapjes omdat die vee overeenkomsten zoud4en hebben met de mens. ik vraag me af hoe een varken of aap drugs ervaart, jullie niet?
MeejheM
Badass junkie

Berichtdoor Bobsacamano op 24 okt 2015 12:43

Ja dat vraag ik me dus ook af vooral bij psychedelica. Het schijnt dat veel dieren de effecten van psychedelica absoluut niet zo ervaren als ons gezien het enorme verschil in hersenen.

MeejheM schreef:ik vraag me af hoe een varken of aap drugs ervaart, jullie niet?

Bobsacamano
Badass junkie

Berichtdoor kokosmakroon900 op 24 okt 2015 13:28

Een hond die wietbrownies heeft gegeten.
what if life is a crazy trip, and when you die you wake up as an alien holding a bong with your friends surrounding you, asking you if you felt it
kokosmakroon900
Bewuste gebruiker

Berichtdoor anhaedra op 25 okt 2015 21:52

Heb dus een halve pil gepakt.

Maar aangezien ik het kleinste halfje had, à 50 mg, en ik een week eerder nog had gebruikt, voelde ik er relatief heel weinig van.

Het uitte zich vooral in openhartigheid richting elkaar. Zonder remmingen over je gevoelens praten.

Ik zal jullie de details besparen, maar ja, de seks was... iets anders. Dat je lichaam gevoeliger is voor aanraking. En dat je je meer laat gaan. En we gingen pas om 9:00 's ochtends slapen.

Zij reageerde wat heftiger, werd licht in haar hoofd en lacherig. Duidelijk wat minder gewend dan ik.

Een leuke ervaring, maar gezien de lichte dosis en mijn eigen tolerantie ook weer niet heel spectaculair. En het zit me toch niet helemaal lekker dat ik recentelijk zo vaak gebruik. Niet omdat ik me nu slecht voel, maar omdat MDMA gewoon zo snel zo normaal is geworden. Heb niet eens meer zin in een volgende pil.
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor ooscaar op 25 okt 2015 22:48

anhaedra schreef:Heb niet eens meer zin in een volgende pil.

Nou dan spreken we je volgende week weer! :wave:

Maar serieus: goed dat je het alsnog naar je zin hebt gehad, zou mooi zijn als je je vanaf nu aan drie maanden pauze weet te houden!
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor anhaedra op 25 okt 2015 23:05

ooscaar schreef:
anhaedra schreef:Heb niet eens meer zin in een volgende pil.

Nou dan spreken we je volgende week weer! :wave:

LOL

Maar serieus: goed dat je het alsnog naar je zin hebt gehad, zou mooi zijn als je je vanaf nu aan drie maanden pauze weet te houden!

Ja, zo zie ik het zelf ook wel. Denk niet dat het erg is om je er incidenteel een keer niet aan te houden. Als er zeg maar iets voorbijkomt.

Als je drie dagen achter elkaar zuipt ben je erna ook kapot. Maar het wordt pas een probleem als je dat iedere week doet. Niet 1 of 2x per jaar. Daar herstel je wel van.

Je hebt zelf ook niet altijd in de hand wanneer bepaalde geschikte gelegenheden zich aanbieden. Afgelopen tijd was het bijvoorbeeld zomer en festivalseizoen. Ik leer nu toevallig dat meisje kennen. De komende tijd staat er echter niks van die categorie in de planning.

Die 3 maanden zijn een soort conservatieve vuistregel. Err on the side of caution. Maar pluk de dag, weet je wel.
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor Bobsacamano op 26 okt 2015 12:26

Ja zo is het knul lekker blijven droppen ..

anhaedra schreef:Die 3 maanden zijn een soort conservatieve vuistregel. Err on the side of caution. Maar pluk de dag, weet je wel.

Bobsacamano
Badass junkie

Berichtdoor anhaedra op 26 okt 2015 18:57

Enig genuanceerd denken is hier ook niet echt sterk vertegenwoordigd, wel?

Het is niet alsof de 3-maanden-regel een wetmatigheid is. Kun je me wel selectief quoten maar ik zeg zoiets toch echt in een bepaalde context.

Ik ga de komende tijd nadrukkelijk NIET droppen, dat geef ik ook aan. Heb net een vriend van me nog hetzelfde verteld.

Maar goed, schilder mij vooral af als een roekeloze gebruiker, die geen flauw idee heeft wat-ie doet en al met één been in de verslavingskliniek staat.

Als daarmee hier op het forum een goed voorbeeld wordt gesteld voor potentiële XTC-misbruikers, then so be it. Dan is het tenminste nog ergens goed voor.

Vind het verder prima dat je je mening ventileert, en je lijkt me ook een prima kerel, maar er wordt hier gewoon nogal dogmatisch geredeneerd, en op basis waarvan, vraag ik me af. Anders citeer je zelf even wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat de 3-maanden-regel de enige manier voor iedereen is om kerngezond en risicoloos xtc te gebruiken.

Sowieso moet je dosering erin betrekken, anders zegt zo'n interval nog niks.
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor ooscaar op 26 okt 2015 23:13

Tuurlijk is het maar een richtlijn, maar het is toch het verstandigst om dan aan de veilige kant te gaan zitten. Zoals eerder gezegd, zet je nogal wat op het spel. De dosering waarbij een driemaanden regelwordt geadviseerd bestaat wel, namelijk maximaal1.0-1.5 mg/kg (soms wordt ook 1.5-2.0 mg/kg geadviseerd voor mannen).
ooscaar
Wijs gebruiker

Berichtdoor Bobsacamano op 26 okt 2015 23:44

Mijn excuses het ging me meer om het woord conservatief ;) Het kwam een beetje over als "fight the system het is een complot van de conservatieve regering :P" Daar reageerde ik even op. Maar 3 maanden is een goede voorzorgsmaatregel.

Ik had er ook even bij moeten zetten dt ik blij was om te lezen dat je even niet meer wou droppen en je het wat gewoontjes vind geworden. Hopelijk maak je het weer speciaal voor jezelf.

anhaedra schreef:Enig genuanceerd denken is hier ook niet echt sterk vertegenwoordigd, wel?

Het is niet alsof de 3-maanden-regel een wetmatigheid is. Kun je me wel selectief quoten maar ik zeg zoiets toch echt in een bepaalde context.

Ik ga de komende tijd nadrukkelijk NIET droppen, dat geef ik ook aan. Heb net een vriend van me nog hetzelfde verteld.

Maar goed, schilder mij vooral af als een roekeloze gebruiker, die geen flauw idee heeft wat-ie doet en al met één been in de verslavingskliniek staat.

Als daarmee hier op het forum een goed voorbeeld wordt gesteld voor potentiële XTC-misbruikers, then so be it. Dan is het tenminste nog ergens goed voor.

Vind het verder prima dat je je mening ventileert, en je lijkt me ook een prima kerel, maar er wordt hier gewoon nogal dogmatisch geredeneerd, en op basis waarvan, vraag ik me af. Anders citeer je zelf even wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat de 3-maanden-regel de enige manier voor iedereen is om kerngezond en risicoloos xtc te gebruiken.

Sowieso moet je dosering erin betrekken, anders zegt zo'n interval nog niks.

Bobsacamano
Badass junkie

Berichtdoor anhaedra op 27 okt 2015 00:10

Nee, bedoelde "conservatief" als "voorzichtig" inderdaad. Heb geen politieke agenda hier of zo. :D

Ik heb een aantal jaren zeer braaf geleefd en door wat veranderingen in mijn leven heb ik mezelf weer gevonden en ben ik nu ten minste één zomer lekker los gegaan. En dat had ik voor geen goud willen missen.

Ook niet voor de 3-maanden-politie hier. :P
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor Bobsacamano op 27 okt 2015 00:13

----HALT 3 Maanden politie----

Dat los komen en jezelf weer ontdekken heb ik ook enorm gedaan 2 jaar geleden. Relatie ging uit verhuisde naar Amsterdam en hoppa ik kwam in aanraking met mijn eerste pilletje. Toen mezelf alsnog goed aan de 3 maanden ellende gehouden maar de tussentijd wel goed opgevuld zeg maar met van allerlei leuke stofjes.

Dit is ook soms mijn tip aan mensen om me heen die steeds weer de mist in gaan met de 3 maanden regel. Gebruik soms is wat anders. Misschien stomme tip maar het werkt wel. Gebruiken doen ze toch al.

anhaedra schreef:Nee, bedoelde "conservatief" als "voorzichtig" inderdaad. Heb geen politieke agenda hier of zo. :D

Ik heb een aantal jaren zeer braaf geleefd en door wat veranderingen in mijn leven heb ik mezelf weer gevonden en ben ik nu ten minste één zomer lekker los gegaan. En dat had ik voor geen goud willen missen.

Ook niet voor de 3-maanden-politie hier. :P

Bobsacamano
Badass junkie

Berichtdoor anhaedra op 27 okt 2015 19:50

bobsacamano schreef:----HALT 3 Maanden politie----

Dat los komen en jezelf weer ontdekken heb ik ook enorm gedaan 2 jaar geleden. Relatie ging uit verhuisde naar Amsterdam en hoppa ik kwam in aanraking met mijn eerste pilletje. Toen mezelf alsnog goed aan de 3 maanden ellende gehouden maar de tussentijd wel goed opgevuld zeg maar met van allerlei leuke stofjes.

Dit is ook soms mijn tip aan mensen om me heen die steeds weer de mist in gaan met de 3 maanden regel. Gebruik soms is wat anders. Misschien stomme tip maar het werkt wel. Gebruiken doen ze toch al.

Zeer herkenbaar.

En waarschijnlijk ook een zeer goede tip.
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor Mindless op 27 okt 2015 19:59

Als drugsfanaat vind ik dat helemaal geen stomme tip. :D
We fear the power of innocence.
Mindless
Moderator

Berichtdoor Bobsacamano op 27 okt 2015 20:32

Haha nou het komt soms een beetje raar over. Wil je minder xtc doen gebruik meer andere drugs :P

Maar goed het heeft twee vrienden wel geholpen. Ze vonden speed maar eng en kende 2CB niet nu gebruiken ze veel minder XTC en inplaats daarvan gebruiken ze soms 2CB en soms een punt speed. Ik ben blij met hun verandering. Ook krijgen ze van speed veel meer op hun kop de dagen na het stappen ;) dus daar blijven ze best goed van af.

Bobsacamano
Badass junkie

Berichtdoor anhaedra op 27 okt 2015 22:33

Heb wel na ADE en zeker na afgelopen weekend de dinsdagdip ervaren, voor het eerst. Nothing I can't handle, maar het geeft wel iets aan, natuurlijk.

Niet zo zeer down, maar emotioneel vlak. Vooral op het werk.

Hoor van meer mensen dat ze na verloop van tijd overgaan op speed of 4-FMP of methylfenidaat. Als je toch niet meer "loved up" wordt, dan maar beter je serotoninesysteem sparen.

Heb ook weer met succes L-tryptofaan gepakt voor een betere nachtrust.
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor anhaedra op 28 okt 2015 22:25

Vrienden van me willen nu opeens weer een feestje doen... OMG :wink: Zei al, "doe maar in 2016 ergens."

Als ik eens ketamine zou willen proberen, wat is dan een goede first-time dosis? Dus waarbij je nog een beetje lekker kunt dansen enzo?

Of moet ik maar gewoon speed pakken dan?

GHB vind ik sowieso te link met doseren op een feest, voor de eerste keer zeker.
anhaedra
Belezen gebruiker

Berichtdoor Bobsacamano op 29 okt 2015 00:29

Hey Anhaedra,

Als ik jou was zou ik lekker speed pakken. Niks mis met Ketamine ik ben fan van de keta club maar om het voor het eerst te doen op een feestje zou ik afraden. Het is zon andere stof met zon ander resultaat qua werking als bijvoorbeeld XTC of Pep. Van een klein beetje word je wel relaxt, losjes en ontspannen maar met ook maar iets te veel word je best onhandig en houterig. Ik heb al heel wat keta tripjes op mijn naam staan en heb het twee keer met uitgaan gedaan. De eerste keer samen met 2CB ik nam toen een klein beetje keta (30mg ongeveer) na de piek van de 2CB en daardoor kwam de 2CB weer wat opzetten. De tweede keer was het solo Keta ik nam toen ook ongeveer 30mg en voelde me totaal niet op mijn plek. Ik vind het niet echt een party drug.

Misschien kan je het beter thuis eerst een keer verkennen. Je krijgt er ook geen energie van. Ik zou lekker speed doen wil je daar toch een beetje bij spacen neem er dan een beetje 2CB bij.

anhaedra schreef:Vrienden van me willen nu opeens weer een feestje doen... OMG :wink: Zei al, "doe maar in 2016 ergens."

Als ik eens ketamine zou willen proberen, wat is dan een goede first-time dosis? Dus waarbij je nog een beetje lekker kunt dansen enzo?

Of moet ik maar gewoon speed pakken dan?

GHB vind ik sowieso te link met doseren op een feest, voor de eerste keer zeker.

Bobsacamano
Badass junkie

Berichtdoor anhaedra op 29 okt 2015 23:24

Maar 2C-B werkt toch ook op je serotoninesysteem?

Dus misschien niet handig als ik een tijdje geen X wil pakken.
anhaedra
Belezen gebruiker

VorigeVolgende

Keer terug naar Trip reports