Fentanyl afkicken, ervaringen?

Voor je vragen over opiaten zoals heroïne, morfine en verwante stoffen.

Fentanyl afkicken, ervaringen?

Berichtdoor Fentanyl op 18 jan 2009 10:04

Ivm heftige pijnen voor 8 maanden heb ik voornamelijk paracetemol gebruikt. Tramadol en diclofenac waren voor mij bijna niet bruikbaar omdat ik vervelende bijwerkingen kreeg waardoor ik niet kon werken. Dus als de pijn echt niet te harden was moest ik stoppen. Tot ik verplicht met kerstvakantie moest, was mijn afleiding weg en kon ik de pijn moeilijk hanteren. Pijn werd veroorzaakt door een verbrijzelde teen, met bloedvaten die niet werkte en neuroom. Vlak voor kerst kreeg ik van de huisarts fentanyl 25. Gelukkig uiteindelijk snel geopereerd op 5 jan waarna de pijn heel snel weg ging.

In mijn blijschap heb ik op 10 jan de fentanyl pleister verwijderd ndat drie onafhankelijke artsen nooit wat hadden gezegd van langzaam afbouwen. Dat heb ik geweten. Heb een volledige cold turkey gehad en heb nog behoorlijk last van ontwenningsverschijnselen. Op zaterdag avond had ik wel gelijk dat er wat mis was en vond het volgende op internet:

Neem contact op met uw arts als u last krijgt van een van de volgende ontwenningsverschijnselen: onrust, diarree, hartkloppingen, loopneus, niezen, kippenvel, koorts, zweten, rillen, gapen, verlies van eetlust, misselijkheid en maagkrampen.

Behalve maagkrampen en koorts had ik het hele rijtje in volle hevigheid. Daarbij kwam hysterisch huilen, extreem koud voelen, apatisch...

Alle verschijnselen heb ik nog steeds, wel in mindere mate en de periode dat ik me normaal voel worden elke dag wat langer. Een verbetering van ongeveer 10% per dag moet je bedenken.

Naast de fentanyl zei de chirurg nog dat ik door de langdure hele hoge pijn mijn lijf veel eigen endorfines had aangemaakt om me in leven te houden. Bovenop deze eigen endorfines bleek ik in verhouding een hoge dosing morfine te hebben gehad, de pleisters stonden in verhouding tot 90 mg per dag.

Heb eerst veel onbegrip gehad van huisarts en de andere twee artsen. Pas de chirurg en alle anesthesisten riepen gelijk dat ik aan het afkicken ben en ik nooit zomaar had moeten stoppen. Huisarts heeft zijn excusses aangeboden, maar ik zit er maar mooi mee.

Wie heeft hier ook ervaringen mee gehad? Wie weet hoe lang dit ongeveer nog kan duren, want er zijn fases die heel moelijk te verwerken zijn. En wie heeft tips om te zorgen dat het proces versneld?
Fentanyl
Newbie

Re: Fentanyl afkicken, ervaringen?

Berichtdoor donaldduck op 18 jan 2009 12:55

Gewoon terug gaan en zeggen dat je methadon of iets wil, ze kunnen dit niet maken en het is een fout van hun dus zullen ze het voor je moeten oplossen, sterkte
donaldduck
Belezen gebruiker

Berichtdoor Spor op 18 jan 2009 20:54

Ik heb zelf geen ervaring met fentanyl, maar heb er wel het nodige over gelezen

Ik zou niet om methadon gaan vragen, dat fentanyl 100× potenter is als heroine wil niet zeggen dat het werkt net als heroine... Kweet niet eens of het een opiaat is, of dat het er chemisch iets mee te maken heeft.

Ik zou gewoon naar je dokter gaan en je probleem voorleggen, zeggen dat je rustig af wilt bouwen
Lieve DF'ers, PM mij niet voor benzo's of andere middelen; ik ben geen dealer, het forum is geen marktplaats !

did's, to-do's & dont's
Spor
Wijs gebruiker

Berichtdoor Fentanyl op 19 jan 2009 01:23

Het is zover ik begrijp wel een opiaat. Bij baby's schijnen ze nu wel methadon of langzaam afbouwen omdat die ook veel problemen hebben met afkicken.

Volgens de leverancier van de pleisters gebeurt het niet vaak zo'n heftige reactie als wat ik doormaak.

Wordt zeker wel elke dag beter, maar er zijn nog wel onbeheersde paniek aanvallen, onrust, hartkloppingen, geheugen verlies, verlies eetlust, zoeken naar woorden.. noem maar op. Elke dag verbetering, maar wanneer is het over?

Tot nu toe heb ik het zonder een pammetje of andere middelen gedaan dan chinese kruiden. Wil liever niet meer aan chemische rommel beginnen, ben zover al gekomen. En ja, het is soms echt niet leuk...

Maar, hoe lang duurt het nog?
Fentanyl
Newbie

Berichtdoor speeseend op 19 jan 2009 18:43

Normaal gesproken ben je één - tot twee weken met afkicken van opiaten bezig. Je hebt de zwaarste tijd allang achter de rug. Teruggaan naar een vervanger of ander middel lijkt mij geen optie, om die reden.

Als jij het lijden ondraaglijk acht, zou je zeker deskundige hulp in moeten blijven roepen, totdat je naar behoren geholpen bent.

Naar mijn mening duurt dit gevoel wat jij nu hebt net zolang als je het middel hebt gebruikt. Dit zal uiteraard door één ieder anders evaren worden.

Groet,

Eend
[color=darkred]...[/color]
speeseend
Wijs gebruiker

Berichtdoor aaddrum op 27 apr 2009 17:17

zo hallo NEWBE,, fentanyl is 1000 maal sterker dan heroine pfff, logisch dat je zo ziek bent geworden na ineens staken , wat een zak die huisarts ,, ga anders bij erge pijn nog wat minders sterk vragen , maar inderdaad na 2 weken opiaatonthouding moet je het ergste hebben gehad , nee dus?/ ga hulp halen en gauw ,,,, sterkte van aaddrum
aaddrum
Experimenterende gebruiker

Berichtdoor Giorgi op 27 apr 2009 17:31

fentanyl 1000x sterker als hero? Volgens mij is het 'slechts' 80 keer zo potent met betrekking tot het binden op de mu receptoren.
Giorgi
Newbie

Berichtdoor aaddrum op 27 apr 2009 17:51

Ja , dacht dit gelezen te hebben aangaande pure fentanyl, geen pleisters dus, die newbe had ,maar ook al erg sterk kan zijn , trouwens fentanyl is net als methadon geen chemische opiaat wat velen denken, maar een chemisch middel wat kwa werking veel op opiaten lijkt ,op dezelfde receptoren werken enzo, maar zeker fentanyl , is zo n beetje het sterkst van alles wordt alleen nog gebruikt in bep doseringen bij bep operaties, en inderdaad voor langdurige pijnbestrijding via pleisters met lichte dosering ,op arm enzo,

en trouwens methadon ,is velen malen giftiger dan pure heroine.
aaddrum

Berichtdoor AtA op 01 sep 2009 13:17

Hè,Newebie,

Zelf heb ik al bijna 2½ jaar Fentanyl, eerst pleisters van 50 en later 25.
Nu ik van alle pijn af ben (al bijna 1 jaar) kan ik niet zomaar stoppen met
de pleister.
Alle bijwerkingen die erop staan heb ik behalve koorts.
Als de pleister bijna is uitgewerkt, dàn begint de ellende al en komen al die
problemen op mij af dus de afkickverschijnstelen.
Dan weet ik me geen raad meer en soms ga je denken (omdat het zolang
duurt eer het weg gaat door een nieuwe pleister) zovan ik zou er wel een eind aan willen maken,maar even later wil je dat niet meer omdat de pleister is gaan werken.
Maar nog steeds wil ik afkicken en heb het vandaag nog met mijn huisarts hierover gesproken
en hij zou gaan kijken wat de mogelijkheden zijn voor mij omdat ik ook nog een hartfalende patiënt ben.
Zelfs als ik een liedje ga luisteren op mijn PC en het is een gewoon normaal liedje maar
dan gaat het over b.v. liefde of iemand die van je weggaat o.i.d. dan komen bij mij al
heel veel emotie`s los en dat geeft weer een rotgevoel enz. maar ik ben nu zover dat ik gewoon
wil afkicken en voor zover nog door wil gaan met mijn leven.
Zelf maak ik muziek schrijf ook wel teksten enz. en dàt houdt mij ook op de been.
Nu de vraag aan een ieder die het zou weten?! HOU KAN IK LANGZAAM AFKICKEN!!!
Please help mij!!!!!a.u.b.

AtA,
AtA
Newbie

Berichtdoor drugs are bad! op 03 nov 2009 12:21

Wat voor mij geholpen heeft is het afbouwen door de pleisters aan de binnenkant van mijn wang te leggen.GEEN HELE PLEISTER!
Ik had de pleister in 5 strookjes geknipt en nam 1 strookje per dag voor 30 minuten in mijn mond.
Daarna knipte ik de strookjes in tweeen en later in vieren.
Op de laatste dag had ik dus aan 1/20-ste patch voldoende om niet ziek te worden.
Toen ik het laatste stukje ophad heb ik me nog 2 dagen niet zo goed gevoeld, maar ik weet zeker dat het afbouwen gewerkt heeft.
Misschien heb je hier iets aan.
Ik weet dat de patches niet intra oraal bedoeld zijn, maar door het directe effect helpt het beter met afbouwen.
drugs are bad!

Berichtdoor robl op 27 jun 2010 19:46

Ben beetje laat met reactie, maar net met probleem opgescheept. Heb namelijk vanwege kanker 1 jaar en 3 maanden fentanyl 50 gebruikt. Ik dacht dat het tijd was om te stoppen, dus gewoon geen pleisters meer plakken. Nu dat heb ik geweten. Terug naar de internist en werd gezegd dat "cold turkey" niet de juiste weg was, maar verminderen. Dus op eigen houtje schema opgesteld, een week 50 dan een week 37 dan een week 25 en nu ben beland op 12. Pas nu begin ik slaaploosheid te krijgen, last van mijn benen en zowat alle verschijnsellen van afkikken. Ga toch door dus nog een keer 12 plakken en dan stoppen. Mijn grootste probleem is het niet weten hoe lang ik de verschijnselen blijf houden.

Groeten aan iedereen die hier hetzelfde probleem heeft.
robl
Newbie

Berichtdoor aukevann op 02 mei 2011 22:06

Zit momenteel midden in de cold turkey van Fentanyl. Heb plijsters van 12,5 yg gekregen voor chronische rugpijn. Hielp om de rugpijn dragelijk te maken, wel wat paranoia en eerste week sterke hoofdpijn, misselijkheid. Die stopte, ging een week goed toen werd ik opeens heel ziek. Op advies van het ziekenhuis gestopt, flinke afkick verschijnselen. Ziekenhuis zei toen ik na een paar dagen nog ziek was dat het niet van de plijsters kwam maar dat ik gewoon griep had. Toch eerst uitgeziekt, na 2 weken weer begonnen. Ging goed voor een week (weinig bijverschijnselen dit keer), toen werd ik weer flink ziek (overgeven, beroerd voelen). Dacht eerst dat het weer griep was. Na een week op advies van mijn huisarts gestopt, blijkt toch door de Fentanyl te komen. Nu 3 dagen gestopt, alle genoemde bijverschijnselen vooral paniek, niet slapen, diaree en me gewoon heel erg beroerd voelen.
aukevann
Newbie

Berichtdoor jesse52 op 29 feb 2012 17:33

Ben man, 60 jaar.
Door longkanker van 25 naar 50 naar 75 naar 2x100 Fentanyl per 3 dagen. sterkte goed maar met de nodige oxicontin 40mg 3xdaags en oxinorm40 4tot6x daags erbij. Voor de nacht nog wat snelwerkende snuifjes (ook een soort fentanyl Instanyl geloof ik) Wel de hele dag als een zombie maar dat was beter dan de pijn.
Na chemo en bestraling pijnvrij....jahoe !! dus meteen gestopt met de zooi....tja, dat was niet zo slim :-( dacht dat ik dood ging en snapte niet eens waarom ha ha ha ....dokter gebeld en die gaf me de tip om toch maar langzaam af te kicken LOL Wat ik slikte daarmee kreeg je een paard in èèn keer plat :-)) .....alles weer snel terug ''geplakt'' en geslikt.
Nu ontopic over het afkicken en de afhankelijkheid van fentanyl.
Van 2x100 naar 100 en zo verder tot 25 in denk ik een anderhalve maand of zo, best vlot denk ik.
Dat ging denk ik goed omdat ik ook nog oxicontin (steeds minder) en oxinorm van 40 naar 5mg nam op mijn gevoel....dus zonder advies van arts omdat je zelf voelt wat wel en niet werkt, kan een ander je niet vertellen.
Dit alles is nu zo'n 2 maanden geleden (de laatste pil, pleister etc.)
Het enige vervelende is nu nog tot op de dag van vandaag rond 1800uur ontzettend moe, de ene voet niet voor de andere maar....met 5 mg oxinorm weer het ventje. De rest van de dag geen enkele probleem (pas om 1800uur) dus ik snap het niet maar accepteer het gewoon. Moet zeggen dat het al wel wat beter daar mee gaat dus wie weet stop ik daar ook nog mee.
Ik heb natuurlijk de conditie van een vaatdoek maar dat is inherent aan de ziekte en de behandeling.
Dus volgens mij kun je van fentanyl redelijk goed afkomen door bv de genoemde oxinorm te slikken. De laatste afkickverschijnselen moeten te doen zijn. Ik heb er alleen geen zin in....het is me wel goed die 5mg oxi voor de tijd die mij rest :-)
Ze zouden eigenlijk nog ''kleinere'' oxitjes moeten hebben voor de laatste loodjes :wink:
Hoop dat iemand met hetzelfde probleem er iets aan heeft en dat het niet alleen voor mij helpt/hielp....
Sterkte iedereen
jesse52
Newbie

Keer terug naar Opiaten