Depressief door alcohol?

Alles over alcohol in dit forum...

Depressief door alcohol?

Berichtdoor mellowWw op 27 jan 2008 00:42

:) Een goede avond,

Al een tijdje vraag ik me het volgende af:

Inmiddels al weer een bijna 2 jaar geleden zijn mijn ouders gescheiden, en al het gedonder er om heen heeft het leven er neit leuker op gemaakt.. ben ook depressief geweest en merk dat ik door het depressief zijn zelf ook wel veranderd ben.. Maar wat ook veranderd is, is de resistentie tegen alcohol! En dan bedoel ik niet zo zeer dat ik slechter tegen de drank zelf kan, maar het gevoel wat het me de dag er na geeft..

Tuurlijk, iedereen (en dat is ook vaak het lastige om het sommige mensen duidelijk te maken) voelt zich wel brak na een avondje drinken.. Maar nadat ik depressief ben GEWEEST, kan ik echt serieus wel weer een hele week zwaar down, depressief en zelfs suicidaal zijn! En dat na 1 avond stappen waarbij (het hoeft niet eens heel veel te zijn) alcohol is genuttigd.. Als het nu een dag was, oké.. maar dat het zelfs 3 / 4 dagen later nog steeds merkbaar is.. verbaast me wel erg. En i kben er gewoon van overtuigd dat het door de alcohol komt want anders heb ik dit gevoel niet.

Iemand enig idee waardoor dit kan onstaan?

Ik heb een paar keer xtc gebruikt, en weet dus ook dat daar je serotine flink word 'misbruikt'.. Maar de kater na het gebruik van xtc (de welbekende suicide tuesday) is NIETS vergeleken bij de kater van een avondje alcohol..

Iemand anders zei dat het mischien kwam doordat je de dag na het gebruik van alcohol depressief voelt, en de dagen er na juist terug blijft komen op dat gevoel omdat je de dag na het nemen van alcohol er over ging 'brainstormen'. Opzich klinkt dit logisch, maar omdat dit bij het gebruik van andere middelen niet zo is gaat dit denk ik niet op.

Zoals ik al zei, de kater na het gebruik van xtc is bij lange na niet zo hevig en deprimerend (suicidale ideeën) als na een avond drinken. Ik heb 1 x paddo's gehad !!!uiteraard toen ik me geestelijk er sterk genoeg voor voelde, dit heeft erg lang geduurd en was niet iets wat ik snel in opwelling heb geprobeerd!!(voor er hier een hoop negatieve reacties op komen) en hier heb ik ook geen depressieve gevoelens door/van gehad. En blowen, ook hier geen zwaar deprimerende gedachtes er na..

Alcohol + blowen gaat dan wel weer redelijk.. maar toch merk ik dat na een dag of 2 ik alsnog redelijk down word, al dan niet meer zo hevig dan wanneer ik alleen alcohol drink.

:rolleyes: Het verhaal is langer geworden dan de bedoeling was maargoed, iets gestructureerd en bondig uitleggen is nooit een van m'n sterkste kanten geweest.

Ben benieuwd of er mensen hier zijn die hetzelfde ervaren of die me iets meer kunnen vertellen hierover? Want dat er weinig anders op zit dan zo goed als geen alcohol meer te drinken, dat weet ik zelf ook wel, maar ben juist zo benieuwd naar 'wat' het dan zo maakt dat ik echt puur en alleen bij alcohol er weer zo zwaar depressief om kan worden.

Grtz. Mellow ( Die zijn naam in dit topic geen eer aan doet )
mellowWw
Belezen gebruiker

Berichtdoor inferno33 op 27 jan 2008 12:36

Ik ben zelf nooit depressief geweest, maar wat je vriend zegt klinkt me wel slim in de oren.. Ik heb ook altijd als ik stevig gezopen heb die beloftes:"ik ga nooooit meer drinken e.d.". Kan me dus op een manier voorstellen dat als depressieve gevoelens een soort cirkel vormen..

gewoon stoppen met drinken en starten met blowen :beer:
Housemuziek maakt jongeren kapot!
inferno33
Bewuste gebruiker

Berichtdoor mellowWw op 27 jan 2008 23:09

inferno33 schreef:Ik ben zelf nooit depressief geweest, maar wat je vriend zegt klinkt me wel slim in de oren.. Ik heb ook altijd als ik stevig gezopen heb die beloftes:"ik ga nooooit meer drinken e.d.". Kan me dus op een manier voorstellen dat als depressieve gevoelens een soort cirkel vormen..

gewoon stoppen met drinken en starten met blowen :beer:

:) Ja dat klinkt ook logisch, maar als je goed hebt gelezen dan zie je dat ik ook wel het een en ander geprobeerd hebt, en de negatieve gedachtes veel sneller zijn verdwenen, en niet die negatieve cirkel vormen zoals bij alcohol (avondje alcohol --> 'dag erna' kater + down zijn --> 'dagen erna ' doorblijven malen over de dag na alcohol.. ) Dus dat lijkt me eerlijk gezegt niet helemaal kloppend (of de werking van de hersenen wordt heel anders beinvloed bij alcohol, maar ook dan ben ik benieuwd waarom wel bij alcohol en niet bij andere 'drugs'..)

:stoned: Starten met blowen zal niet meer gaan, dat doe ik namelijk al jaren lang :wink: .

Iemand anders ideeën, wijze raad of antwoorden op mijn vraag? :)

Groetjes Mellow
mellowWw
Belezen gebruiker

Berichtdoor chase op 03 feb 2008 02:19

Klink herkenbaar. Ik heb dit 'effect' ook al ervaren met alcohol gebruik.

Alcohol beinvloed het serotonine niveau in de hersenen op zeer korte termijn. Je merkt het waarschijnlijk zelf wel, wanneer je wat 'op' hebt, voel je je wel lekker in je vel. De dag(en) erna zal je serotonine level een stuk lager zijn. Nu, bij de medioker persoon zal dit niet zo een probleem vormen, die voelt zich gewoon een dag kut (= kater). Bij mensen met aanleg voor depressieve gevoelens is het serotonine level zowiezo al laag zodat dit effect veel meer een rol speelt.

Mijn raad is oppassen met alcoholgebruik wanneer je je down voelt.
chase
Newbie

Berichtdoor Willemijn op 03 feb 2008 03:16

als je je al niet goed voelt in je vel , en je drink alcohol dan gaje je alleen maar slechter voelen...
daarom liever een joint , dat onderdrukt al je gevoelens
Clearly I Was A Victim Of The Drug Explosion
A Natural Street Freak Just Eating Whatever Came By ...
Willemijn
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Exceptional Insight op 03 feb 2008 11:19

Willemijn schreef:daarom liever een joint , dat onderdrukt al je gevoelens

Oh?
Doctor, please, some more of these.
Exceptional Insight
DF god

Berichtdoor FlipMeister op 27 feb 2008 20:08

Willemijn schreef:als je je al niet goed voelt in je vel , en je drink alcohol dan gaje je alleen maar slechter voelen...

Hou ajb je bek als je dit soort adviezen geeft.
FlipMeister
Bewuste gebruiker

Berichtdoor Miss Kittin op 01 maart 2008 15:36

Ik vind alcoholkaters ook (een van) de kutste. Zo merk je ook weer goed, dat alcohol gewoon een harddrug is. Als je je een dag later zo naar van iets voelt, heeft dat duidelijk schade aan je lichaam aangericht. Je kunt er idd flink down van worden! Vind ik ook zo fijn van het feit dat mijn alcoholconsumptie minimaal is geworden, GEEN walgelijke kutkaters meer, heerlijk! Als je er zo'n last van hebt, kan ik je echt aanraden om te stoppen/minderen, ik weet zeker dat je je zoveel beter gaat voelen! Alcohol maakt echt veeeel meer kapot dan je lief is, dat is en blijft zeker een waarheid!
Jezelf beminnen is het begin van een levenslange romance
Ik ben niet labiel, maar gewoon emotioneel flexibel

Mijn eerste keer lsd, een bijzonder prettige ervaring!
2 CB: niet ieder mens reageert hetzelfde...
Drie zegels en een compleet ander mens
Miss Kittin
Badass junkie

Berichtdoor Funky Monkey op 01 maart 2008 15:43

Willemijn schreef:als je je al niet goed voelt in je vel , en je drink alcohol dan gaje je alleen maar slechter voelen...

En zo blijf je blowen en blowen om de problemen niet te voelen dag in, dag uit. And guese what? Als je stopt word het pas echt leuk! Dan komt dat probleem waarvoor je bent begonnen met blowen en alle problemen die je tijdens je dagelijkse blow avonduur bent tegengekomen er allemaal gelijk eruit! Net als zo'n pop die ineens uit die cubus komt zodra je de deksel los maakt. Geen stoppen aan dus. :mrgreen:

:wave:
...
Funky Monkey
Badass junkie

Keer terug naar Alcohol