wiet drogen

Zelf een aantal wietplantjes? Een mooie spacecake gebakken? Wil je hier meer over weten? Dan is dit het forum voor jou!

wiet drogen

Berichtdoor ilyas op 30 dec 2009 19:51

Ik heb net een redelijke hoeveelheid zelfkweek ontvangen, maar deze is nog nattig. Net te nat om op te roken. Wat is de makkelijkste en snelste manier om deze te drogen?
Mother Earth is pregnant for the third time
For y'all have knocked her up.
I have tasted the maggots in the mind of the universe
I was not offended
For I knew I had to rise above it all
Or drown in my own shit.
ilyas
Bewuste gebruiker

Re: wiet drogen

Berichtdoor psych-out op 31 dec 2009 00:06

Hoe te drogen ?
1) in een donkere, koele omgeving met geringe luchtvochtigheid
2) zorg voor ventilatie (ventilator en/of afzuiging met koolstoffilter!!)
3) neem de tijd ervoor, minimaal 2 weken
4) hele plant, losse takken of losse toppen drogen
5) hoe en wat mbt de bladeren
6) wanneer droog / klaar

1)
Het beste is in het donker en koele lucht, luchtvochtigheid circa 40-60% ,temperatuur circa 15-20 graden. De thc wordt afgebroken door warmte en licht waardoor het vervalt in oxidatieproducten zoals cbd,cbc,cbn, enz. ->
wordt je erg duf stoned van ipv lekker high. Licht (en warmte) gaat dus niet alleen ten koste van de kwaliteit maar ook van de smaak. Je moet de oogst ook niet vochtig leggen/hangen anders gaat ze schimmelen.

2)
wiet geurt heel erg als die rijp geoogst is, dus een koolstoffilter is geen overbodige luxe, zal eerder zeggen noodzaak. Ventilatie is tevens belangrijk voor het voorkomen van toprot en andere schimmels. En een beetje wind is ook bevorderlijk voor het droogproces (kijk maar naar wasgoed), zorg er wel voor dat deze niet rechtstreeks op je toppen staat.

3)
wiet laat je het best minimaal 2 weken drogen. Probeer het drogen niet te snel te doen want dit zal uitsluitend ten koste gaan van de kwaliteit !! wiet bevat zetmelen en die worden tijdens het drogen omgezet in suikers (lekker en zoet) ,Voor die tijd smaakt je wiet naar gras (chlorofielsmaak) en dus niet lekker. Dit proces van zoet worden van wiet blijft lange tijd doorgaan. Als je wiet goed bewaart zodat het niet uitdroogt dan zal je merken dat de werking beter wordt en het (nog) lekkerder smaakt.
Laat de wiet ook weer niet te lang drogen, want dan zal deze scherp worden (op de keel) en kan je er flink van gaan hoesten (gebeurd ook als wiet te snel gedroogd wordt). Als je wiet na 2 weken nog niet droog is (takjes knakken niet) dan moet jij even extra aandacht besteden aan de luchtvochtigheid. Het gaat er namelijk niet om dat je wiet 3 weken (of langer) te drogen hangt, maar je wiet moet gewoon 3 weken belegen hebben zodat de zetmelen in suikers omgezet kunnen worden.

4)
Je kan de hele plant ophangen, de losse takken of zelfs losse toppen (al zijn de laatste 2 wel veel werk). Mijn voorkeur gaat uit naar de hele plant. Niet alleen qua gemak maar zeker ook voor de suikers die uit de steel en bladeren naar de toppen zullen “stromen”.
Voor het drogen kan je lijnen spannen (van visdraad) en je planten/takken hier ondersteboven aan ophangen, of je kan een droogrekje gebruiken (niet 1 voor wasgoed maar bij de shop vandaan), deze zijn (naar mijn mening) geschikter voor losse toppen. Je hebt ze van 1m2, stapelbaar met tussenruimte van circa 15 cm (handig(en prijzig)).
Je kan ook de toppen zo van de plant af knippen, dat er nog heel klein stukje steel aanzit, waarmee de top aan de tak zat, als je dit bij alle toppen hebt gedaan pak je een naald en een lang draad, je steekt de naald met het draad door het kleine stukje steel aan de top, zo rijg je al je toppen aan een draad, hang ze uit elkaar ! (voorkomt schimmel/rot). Dit klusje kan ik overigens niemand aanraden, maar als je echt niets beters te doen hebt….

5)
Hierover zijn de meningen (=voorkeuren) behoorlijk verdeeld.
Het is (naar mijn mening) beter als je de (kleinere) bladeren, de grotere bladeren wel gelijk wegknippen, laat zitten bij het drogen zodat de suikers die zich nog in je bladeren bevinden in de toppen trekken, . Maar…. Dat geeft ook meer kans op schimmels !! ... en je heb er meer knipwerk aan. Is de plant dicht begroeid dan kan je beter wel wat blad van wegknippen.
Zo kan je ook eerst de puntjes wat grofweg van de bladeren knippen, dan drogen de bladeren iets eerder op en het krult niet allemaal in en tegen de toppen (risico op schimmel kleiner). Als alles echt droog is kan je de bladeren bij de steeltjes afknippen tot vlak boven de top. En je kan ook alle bladeren er af halen en dan de plant ophangen (al loop je hiermee het voordeel van de extra suikers mis)

6)
Laat de wiet drogen totdat de takjes knakken als je ze ombuigt en dus niet meer meebuigen, Dan is de wiet droog genoeg om in sealbags (ofzo) te doen. Controleer dan wel de eerste dagen die zakken en zet ze weer (een dagje) open als je wiet weer vochtig wordt/de zak gaat beslaan (kan/zal gebeuren). Is alle vocht eruit dan kan de wiet in een wekpot, of iets anders luchtdichts (tupperwarebakken ofzo) en dan koel en donker wegzetten. Dan hou je het heel lang goed (en gaat het steeds beter smaken).

Is verder aan te raden je toppen heel te laten als ze drogen / gedroogd zijn.
i said NO to drugs... but they didn't listen
psych-out
Bewuste gebruiker

Berichtdoor vogel op 31 dec 2009 18:53

Wiet Droogt gewoon moeilijk.
De THC is toch Tetra, Hydro Cannabinol.
dus die Tetra is 4 keer Hydro= :rolleyes: een heel zooitje water of waterstof aan die cannabinol. :s
Goeie Wiet is plakkerig, dat is een teken dat de THC van hoge kwaliteit is. .,.,
Vaak in de shop heb je wel is van die gort-droge-geurloze toppen, met een geroosterd geurtje eraan, geroosterde bladgroen-korrels.
in de zaadjes van de wiet zit een vette olie.
maar de THC is een kleverige olie. houd het dus plakkerig.
Keep it Sticky and not to Dry,, if you want to get High.
Lekker toch zo plakkerig , elke keer als je een joint draait,
schraap je de hasjkorrels van je vingers,
die kan je meedraaien, of bewaren om een groter stuk hasj te maken.
Mad as a hatter
http://www.youtube.com/watch?v=MfVsUuhoFWY
Sjamaan door de Amalgaam
the Indigo, Crystal, Rainbow and Star Children
http://www.youtube.com/watch?v=dvg4HJcHbcs
vogel
Bewuste gebruiker

Berichtdoor psych-out op 31 dec 2009 20:00

THC is toch Tetra, Hydro Cannabinol

ja volledige naam is: delta 9 tetrahydrocannabinol
i said NO to drugs... but they didn't listen
psych-out
Bewuste gebruiker

Berichtdoor alcoholist op 02 feb 2010 16:31

echt hele goeie info psych out! veel van geleerd, ik heb alleen nog wat vraagjes..

kun je mischien wat voorbeelden noemen,van plekken waar je het dus het beste kan laten drogen.
en waar kan ik zo'n ventilator kopen?

bvd!
Afbeelding
alcoholist
Bewuste gebruiker

Berichtdoor PepTalk op 03 feb 2010 12:24

alcoholist schreef:echt hele goeie info psych out! veel van geleerd, ik heb alleen nog wat vraagjes..

kun je mischien wat voorbeelden noemen,van plekken waar je het dus het beste kan laten drogen.

bvd!

Je kamer, de zolder, elke andere kamer met lage luchtvochtigheid en een koele donkere plaats.

Zo'n ventilator kun je kopen bij:

- De blokker ( alstie in de aanbieding is)
- Elke electronica zaak
enz.
Do not go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
PepTalk
Moderator

Berichtdoor alcoholist op 03 feb 2010 12:28

PepTalk schreef:
alcoholist schreef:echt hele goeie info psych out! veel van geleerd, ik heb alleen nog wat vraagjes..

bvd!

Je kamer, de zolder, elke andere kamer met lage luchtvochtigheid en een koele donkere plaats.

Zo'n ventilator kun je kopen bij:

- De blokker ( alstie in de aanbieding is)
- Elke electronica zaak
enz.

Thanks man!
Afbeelding
alcoholist
Bewuste gebruiker

Keer terug naar De kweek- en crea-hoek